• Starka

Tik eller hane??

Hej jag blev tvungen att avliva min älskade tös i januari och nu har vi börjat prata om ny familjemedlem. Har vuxit upp med hundar men vi har alltid haft hanar. Va själv bombsäker på att jag ska ha hane men så blev vi erbjudna Ella som omplaceringshund och hon blev en fantastisk tös( efter ett sjuhelsikes jobb många tårar och blåmärken haha)

Nu när jag har pratat med andra om att skaffa ny så var jag först inne på att skaffa hane men efter att jag har hört från flera att den där djupa fina kontakten och förståelsen som hon och jag hade får man mest hos tikar så blir jag osäker som fasen. Det är ju den jag saknar så det gör ont!! Nu undrar jag ju om det är nån där ute som kan tänkas vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Oj detta blev jätterörigt men hoppas nån förstår va jag menar

• Svar på tråden Tik eller hane??
  • Aniiee

Tikar alla dagar i veckan. Precis för det du/andra säger, tikar är lugnare, mer kontaktsökande (och även mer omhändertagande/leker mamma om man skaffar fler hundar).  Generellt, i min erfarenhet, alltså.

You are the creators and the curators of your own lives
  • maritbinge

Har haft hundar hela livet, både tikar och hanar och helt ärligt tycker jag inte att de generella skillnaderna har varit särskilt stora. Det har snarare varit väldigt individuellt. Den som jag tycker har varit mest kontaktsökande av de jag haft hittills är min nuvarande hane. Men det är bara min erfarenhet.

• Dexter dot com

Förutom under löptider tycker jag inte det är nån skillnad på tikar och hanar. Du kan få en bitchig tik eller en vek hane så det är hugget som stucket.

• Starka

Erfarenheten jag har haft tidigare har ju varit att hanar har varit mer ärliga och lättare att övertala eller va man ska säga. Men efter min Ella så får ja ju säga att hon gjorde som jag sa inte för att hon va tvungen utan mer ok ja köper ditt resonemang matte vi kör på det

Fick liksom jobba mer och på ett annat sätt för att hon skulle gå med på de medan hanarna vi haft har mer varit japp du är chef

Låter så superlöjligt när man försöker förklara haha

• Starka

Tack för svar kul o få höra andras erfarenheter och åsikter.

Vi ska ta sommaren att fundera och sen efter semestern hittar vi förhoppningsvis vårt lilla troll, de är tomt här utan vovve

Svar på tråden Tik eller hane??