• Anonym (dilemma)

sexlust - porrberoende - öppet?

Jag är en 22 år gammal kvinna som varit i ett förhållande med en man i 4,5 år, sambo i 1,5 år som jag känner är mannen jag vill leva med i resten av mitt liv. Jag har större sexlust än min sambo och har alltid haft det men nu har klappet ökat. Det har gått ner från ungefär varannan dag till nu knappt en gång i veckan, för många av er låter det säkert som mycket. Men för mig är det inte det och det är jag som tar initiativ för att det ska bli något och det har verkligen börjat skada min sexuella självkänsla och därför vågar jag knappt ta initiativ längre. Han säger att han inte har några problem med att ställa upp och han är medveten om att han har lägre sexlust än mig.

Att tillägga till detta är att min sambo är beroende av att runka (alternativt porrberoende), han gör det i princip varje dag, vilket skadar min sexuella självkänsla ännu mer och vi har pratat om detta mycket. Han säger att det inte påverkar hur ofta vi har sex utan att det fyller ett annat behov för honom, vilket jag förstår, för jag onanerar också men det fyller inte det känslomässiga sexbehovet jag har. Jag har börjat känna att han hellre runkar än har sex med mig.

P.g.a. min skadade sexuella självkänsla har jag börjat känna att jag behöver sexuell bekräftelse utifrån. Jag har börjat bli attraherad av personer på ett helt annat sätt, känna att jag vill ha sex med andra personer helt enkelt och jag är rädd att jag så småningom kommer falla för frestelsen.. Jag vet att jag är en attraktiv person och jag får ofta komplimanger för mitt utseende och det känns som jag börjat "behöva" andras komplimanger för att stärka min sexualitet, något som min sambo tidigare brukade stärka. Jag och min sambo är väldigt öppna i våra sexualiteter och inte alls svartsjuka utan kan prata öppet om personer vi finner attraktiva, men nu känner jag att det jag gör (även om det bara är i mitt huvud) inte är OK, jag har börjat få skuldkänslor och må dåligt. 

Vad ska jag göra? Jag vill inte känna som jag gör! Är det hans porrberoende som är boven och att jag får ställa ett krav/ultimatum där? Eller är ett öppet förhållande en väg att gå? Vi har diskuterat om det tidigt i vårt förhållande (innan jag började känns så här) men då ville ingen av oss ha det men nu börjar jag fundera på det.. Men jag är rädd att det skulle såra honom eller göra honom svartsjuk om jag berättade om hur jag känner just nu!
    Hjälp!

• Svar på tråden sexlust - porrberoende - öppet?
  • Anonym (Flickvännen)

Nästa gång han runkar framför porr ertappar du honom och sätter dig över honom och rider.

• MrFlex

Jag tror absolut att det är porren som är orsaken. Porr ger ett väldigt snabbt och starkt påslag i hjärnan. Precis som med allt annat så vänjer sig kroppen till slut och det behövs större doser. Vanlig sex kan då tappa effekt, särskilt om han går loss på alla sina kinks och utsvävningar via porren.

Säg att han får fortsätta runka men inte kolla på porr. Be honom också läsa lite om PED.

• Anonym (Samma problem här.)

Jag sitter i samma situation, jag och min sambo träffades för ca 3 år sedan. Då var de sex minst en gång om dagen, men sen vi flyttade ihop så har jag upptäckt att han ungefär varje dag sitter och tittar på porr och runkar. Jag kan fråga honom om han vill ha sex när han går in och lägger sig men han "orkar nog inte de idag" sen går han in i badrummet ca 30 min senare och torkar av sig på handduken. Som de är nu så måste jag nästan tjata på honom för att få sex ca 1 gång i veckan :/

• Hadraniel

Klart att det finns en stor risk att han blir sårad om du tar upp det där med öppet förhållande. Sedan får du ju också tänka på att det kan bli så att han faktiskt går med på det och sedan hittar någon annan som han har sex med regelbundet. Skulle du fortfarande vara bekväm med ett öppet förhållande om han har sex med andra lika ofta eller kanske till och med oftare än med dig? Tycker han exempelvis att sex med dig känns för kravfyllt och därför inte vill ha det så ofta och han sedan hittar någon där det känns mer avslappnat kanske han vill ha sex oftare med sin älskarinna än med dig?

Hur som helst verkar du i nuläget missnöjd med erat sexliv och därför måste ni ju gemensamt prata om det och försöka hitta en lösning som ni båda blir nöjda med. Jag har själv en högre sexlust än de flesta och dessutom en del saker som måste finnas med för att sexet ska kännas intressant så jag förstår helt klart hur det känns att vara missnöjd med sexlivet och hur tankarna kan gå gällande hurivida man kan stå ut med det eller ej om relationen är bra i övrigt. Dock hade jag för egen del inte kunnat tänka mig ett öppet förhållande åt något håll eftersom jag skulle må dåligt av att min partner hade sex med andra och jag själv skulle ha svårt att få ut något av att ha sex med personer som jag inte har mycket känslor för och tillit till.

• Hadraniel

Gällande porrtittandet så kan det ju såklart påverka, även om det stämmer att det ofta fyller ett annat behov än sex med en partner. Detta är nog väldigt individuellt så utgå inte från att det måste vara så eller att det är den enda orsaken även om det troligen påverkar problemet i någon utsträckning och knappast gör det hela bättre. Runkar han dessutom till utlösning när han kollar så blir ju i princip alla män mindre sugna en stund efteråt i någon grad.

• Anonym (dilemma)
    Anonym (Flickvännen) skrev 2016-06-03 18:36:40 följande:

Nästa gång han runkar framför porr ertappar du honom och sätter dig över honom och rider.

Om jag ändå kunde... Det hade varit drömmen för mig för det är en liten fetisch jag har, att komma på honom när han runkar eller att han runkar framför mig, men han typ vägrar.. Han gör det när jag inte är hemma och är väldigt mån om att jag inte ska märka alls även fast han vet att jag tänder på det.. vet inte varför..
  • Hadraniel
    Anonym (dilemma) skrev 2016-06-03 18:53:30 följande:
    Om jag ändå kunde... Det hade varit drömmen för mig för det är en liten fetisch jag har, att komma på honom när han runkar eller att han runkar framför mig, men han typ vägrar.. Han gör det när jag inte är hemma och är väldigt mån om att jag inte ska märka alls även fast han vet att jag tänder på det.. vet inte varför..
    Troligen tycker han det är mycket mer avslappnande och kravlöst att du inte är inblandad.

Själv hade jag blivit jätteglad över om min partner hellre vill ägna sig åt sex med mig eller titta på än att jag runkade i smyg. Vill ju till och med att min partner får bestämma över mina onanivanor och då både kan förbjuda att jag gör det eller beordra mig att göra det när hon har lust.
  • Mixmax66

Hej.
    Jag får känslan att ni är lite osynkade sexuellt. Du vill ha mer än honom medan han nöjer sig lite mer sällan. Han har absolut sexuell lust men känner nog att han inte leva upp till dina behov och känner därför stress vilket gör att han tar avstånd. Men med en del runk och porr så tillfredsställer han sig på sitt sätt i den rådande situationen. Jag tror att det är viktigt att man försöker få sexlivet avslappnat och kravlöst, då finns förutsättningar att njuta på bästa sätt.

• Anonym (dilemma)
    Hadraniel skrev 2016-06-03 18:48:59 följande:

Klart att det finns en stor risk att han blir sårad om du tar upp det där med öppet förhållande. Sedan får du ju också tänka på att det kan bli så att han faktiskt går med på det och sedan hittar någon annan som han har sex med regelbundet. Skulle du fortfarande vara bekväm med ett öppet förhållande om han har sex med andra lika ofta eller kanske till och med oftare än med dig? Tycker han exempelvis att sex med dig känns för kravfyllt och därför inte vill ha det så ofta och han sedan hittar någon där det känns mer avslappnat kanske han vill ha sex oftare med sin älskarinna än med dig?

Hur som helst verkar du i nuläget missnöjd med erat sexliv och därför måste ni ju gemensamt prata om det och försöka hitta en lösning som ni båda blir nöjda med. Jag har själv en högre sexlust än de flesta och dessutom en del saker som måste finnas med för att sexet ska kännas intressant så jag förstår helt klart hur det känns att vara missnöjd med sexlivet och hur tankarna kan gå gällande hurivida man kan stå ut med det eller ej om relationen är bra i övrigt. Dock hade jag för egen del inte kunnat tänka mig ett öppet förhållande åt något håll eftersom jag skulle må dåligt av att min partner hade sex med andra och jag själv skulle ha svårt att få ut något av att ha sex med personer som jag inte har mycket känslor för och tillit till.

Jag skrev faktiskt att jag är rädd att han skulle bli sårad om jag berättade hur jag känner, alltså om att jag blir attraherad av andra och är missnöjd med kvantiteten i vårt sexliv inte att han skulle bli sårad av att jag tog upp diskussionen om ett öppet förhållande. Och då skulle det vara öppet för oss båda såklart! Och precis som onani inte är tänkt att ersätta sex är inte ett öppet förhållande tänkt att man ska ersätta en person med en annan! Men klart jag skulle bli sårad om han valde någon annan framför mig precis som jag blir sårad nu när han väljer att runka framför att ha sex med mig. Jag har haft ett öppet förhållande tidigare så för mig funkar det och jag skulle inte ha några problem med att han hade sex med andra så länge det inte påverkar vårt förhållande negativt. Nu är det dock så att jag helst bara vill vara med honom, att vi ska ligga på samma eller nästan samma sexuella nivå som tidigare i förhållandet. Men om det inte går vill jag hellre öppna upp förhållandet än att lämna, eller vara otrogen.

Vi har pratat mycket om vårt sexliv och han uttrycker ofta att han är väldigt nöjd med det och att han älskar att ha sex med mig men att han bara inte vill ha det lika ofta som jag vill, så jag tror inte att han känner att det är kravfullt.. Jag har väldigt lätt att komma så det är ingenting han behöver oroa sig över eller känna prestationsångest över plus att jag brukar va den aktiva partern så att säga.. Men man kan ju aldrig kommunicera för mycket. Och jag tjatar aldrig om sex, då går jag hellre och sköter det själv så han har ingen press där.
  • Anonym (dilemma)
    Mixmax66 skrev 2016-06-03 19:05:51 följande:

Hej.
    Jag får känslan att ni är lite osynkade sexuellt. Du vill ha mer än honom medan han nöjer sig lite mer sällan. Han har absolut sexuell lust men känner nog att han inte leva upp till dina behov och känner därför stress vilket gör att han tar avstånd. Men med en del runk och porr så tillfredsställer han sig på sitt sätt i den rådande situationen. Jag tror att det är viktigt att man försöker få sexlivet avslappnat och kravlöst, då finns förutsättningar att njuta på bästa sätt.

Jo, känner också att vi är osynkade.. Men hur kan jag göra det mer kravlöst? Jag känner att det är kravlöst från min sida på honom.

Jag tjatar ALDRIG utan om jag märker att han inte blir kåt då jag försöker få honom sugen så ger jag upp direkt. Han har t.o.m. sagt att ja får ge honom tydligare inviter (han har svårt att förstå en invit om man inte säger: Jag vill ha sex med dig!) för att han gärna ställer upp, att han älskar att ha sex med mig men att han bara hellre vill mysa ibland. Och det är inga höga krav jag har på hans prestation egentligen eftersom jag kommer väldigt lätt och jag brukar även va den aktiva parten, vilket han gillar. 

Och han säger även att det är en vana att runka, inte att han är kåt eller så, det bara händer som att han inte kan rå för det..

• Hadraniel
    Anonym (dilemma) skrev 2016-06-03 19:16:26 följande:
    Jag skrev faktiskt att jag är rädd att han skulle bli sårad om jag berättade hur jag känner, alltså om att jag blir attraherad av andra och är missnöjd med kvantiteten i vårt sexliv inte att han skulle bli sårad av att jag tog upp diskussionen om ett öppet förhållande. Och då skulle det vara öppet för oss båda såklart! Och precis som onani inte är tänkt att ersätta sex är inte ett öppet förhållande tänkt att man ska ersätta en person med en annan! Men klart jag skulle bli sårad om han valde någon annan framför mig precis som jag blir sårad nu när han väljer att runka framför att ha sex med mig. Jag har haft ett öppet förhållande tidigare så för mig funkar det och jag skulle inte ha några problem med att han hade sex med andra så länge det inte påverkar vårt förhållande negativt. Nu är det dock så att jag helst bara vill vara med honom, att vi ska ligga på samma eller nästan samma sexuella nivå som tidigare i förhållandet. Men om det inte går vill jag hellre öppna upp förhållandet än att lämna, eller vara otrogen.

Vi har pratat mycket om vårt sexliv och han uttrycker ofta att han är väldigt nöjd med det och att han älskar att ha sex med mig men att han bara inte vill ha det lika ofta som jag vill, så jag tror inte att han känner att det är kravfullt.. Jag har väldigt lätt att komma så det är ingenting han behöver oroa sig över eller känna prestationsångest över plus att jag brukar va den aktiva partern så att säga.. Men man kan ju aldrig kommunicera för mycket. Och jag tjatar aldrig om sex, då går jag hellre och sköter det själv så han har ingen press där.
    Håller helt med om att man inte kan kommunicera för mycket bara man gör det på rätt sätt.

Kan ju kanske även vara så att han vill göra saker i sängen som han antingen vet att du inte skulle vilja eller som han har svårt att tänka sig att det blir rätt känsla om det är just du genomför det med honom? Då faller det sig kanske mer naturligt att onanera till dessa fantasier för honom än att prata med dig om det eftersom han inte tror att det lär leda till något medan du kanske skulle känna dig otillräcklig eller sårad om han tog upp det.

Vet ju själv saker som jag skulle önskat i sexlivet i vissa relationer, men som min partner kanske antingen nämnt att hon ogillar eller inte kan tänka sig alternativt som just den partnerns personlighet inte skulle passa in på. Säg att jag skulle vilja bli förnedrad eller dylikt och vet att min partner tycker sådant är vidrigt eller inte hör hemma i sängen alternativt att hon gillar att göra sånt av ren skadeglädje mot andra snarare än att hon tänder på det. Även om hon skulle ställa upp på det skulle det ju inte alls bli den känslan eller på det sättet som jag skulle få ut något av om jag är ute efter någon som tänder på och blir kåt av att förnedra andra i sängen.
  • Hadraniel

Vet du förresten vad det är för inriktning på porren han utforskar? Kanske är något som inte skulle lämpa sig för eller ens är möjligt att utföra i verkligheten? Tänder han rejält på tanken att ha sex med en jätte, bli uppäten eller något liknande som inte vore genomförbart i verkligheten så är det ju också en förklaring på varför han inte tycker verkligt sex är lika intressant. Verkligheten har ju onekligen mer begränsningar än fantasin.

• Anonym (dilemma)
    MrFlex skrev 2016-06-03 18:40:05 följande:

Jag tror absolut att det är porren som är orsaken. Porr ger ett väldigt snabbt och starkt påslag i hjärnan. Precis som med allt annat så vänjer sig kroppen till slut och det behövs större doser. Vanlig sex kan då tappa effekt, särskilt om han går loss på alla sina kinks och utsvävningar via porren.

Säg att han får fortsätta runka men inte kolla på porr. Be honom också läsa lite om PED.

Vi testade faktiskt det i ett par veckor ! Vilket resulterade i att han slutade runka helt eftersom han inte kunde utan porr, vi hade sex lite oftare men det var inte en super skillnad. Dock slutade vi med det eftersom jag hade ett ganska orimligt motkrav som jag inte klarade av.. Men det kanske skulle va nått att testa igen, fast med ett annat motkrav för min del..

Angående hans kinks så får han leva ut flera av de som är möjliga att genomföra med mig och vice verca, såå himla vanilj är vi inte. Men såklart så finns det ju vissa kinks som han bara får genom porren.
  • Anonym (dilemma)
    Hadraniel skrev 2016-06-03 19:37:06 följande:

Vet du förresten vad det är för inriktning på porren han utforskar? Kanske är något som inte skulle lämpa sig för eller ens är möjligt att utföra i verkligheten? Tänder han rejält på tanken att ha sex med en jätte, bli uppäten eller något liknande som inte vore genomförbart i verkligheten så är det ju också en förklaring på varför han inte tycker verkligt sex är lika intressant. Verkligheten har ju onekligen mer begränsningar än fantasin.

Jo, jag vet vad han tittar på. Han anser att mycket av det är för sjukt för mig och allt vill han inte heller dela med sig av men jag brukar få ur honom en del när jag berättar om vad jag kollar på :p Jag har fört in en del grejer i vårt sexliv som han uppskattat och då har sexlivet fått sig en rus då vi kan ha sex varje dag under en period och det är awesome! Nu är det dock typ bara saker som han inte vill utsätta mig för eller som inte går att genomföra kvar utom en sak som är en bit utanför det jag är bekväm med, men det kanske är dags att köra på det ändå för att få en upswing.. :p
  • Anonym (dilemma)
    Anonym (Frank) skrev 2016-06-03 19:06:32 följande:

Var glad, det finns de som har det värre. Min tjej är så jävla trist. Vi har inte haft sex på över en månad nu.

Är det inte bättre att jag inte är glad utan istället försöker lösa min situation? Och så kan du försöka lösa din situation också så att vi båda kan bli glada? Det känns inte så givande att sitta och säga att folk ska va glada för jag kan ju säga åt dig att va glad för att det finns par som inte haft sex på flera år.

Kämpa! (: 

• Mixmax66
    Anonym (dilemma) skrev 2016-06-03 19:27:48 följande:

Jo, känner också att vi är osynkade.. Men hur kan jag göra det mer kravlöst? Jag känner att det är kravlöst från min sida på honom.

Jag tjatar ALDRIG utan om jag märker att han inte blir kåt då jag försöker få honom sugen så ger jag upp direkt. Han har t.o.m. sagt att ja får ge honom tydligare inviter (han har svårt att förstå en invit om man inte säger: Jag vill ha sex med dig!) för att han gärna ställer upp, att han älskar att ha sex med mig men att han bara hellre vill mysa ibland. Och det är inga höga krav jag har på hans prestation egentligen eftersom jag kommer väldigt lätt och jag brukar även va den aktiva parten, vilket han gillar. 

Och han säger även att det är en vana att runka, inte att han är kåt eller så, det bara händer som att han inte kan rå för det..

Jag förstår vad du menar men även om du inte ställer krav så kanske han känner det. Sen blir jag lite oförstående till det du skriver om att han tycker att du ska ge tydligare inviter, i en kärleksfull och harmonisk relation ska man inte behöva ge inviter, lusten, driften och dragningskraften ska finnas där ändå. Jag bli nästan orolig för din sambos känslor för dig i er relation.
Svar på tråden sexlust - porrberoende - öppet?