• lenaerik86

GBS och sammandragningar

Hej! Jag är i v 31+5 och fick GBS konstaterat av en slump (inga symptom förutom många smärtfria sammandragningar) mest för ca 6 v sen och jag åt då penicillin i 4-5 dagar. Efter det hade jag betydligt färre sammandragningar, de har dock kommit tillbaka nu. Har ca 50-70 om dagen, starka men smärtfria. På min bm låter det som om attman inte gör något åt det förutom dropp på förlossningen. Till saken hör att min förra son föddes 4 v tidigt pga tidig vattenavgång, även då hade jag väldigt många sammandragningar tidigt.

Bör jag oroa mig? Pusha för mer penicillin?

• Svar på tråden GBS och sammandragningar
  • syntharen

Jag tycker definitivt att du ska få lämna urin till odling för att se om det inte har blivit en större tillväxt av bakterier. Jag är också bärare av GBS och har bett att få lämna urinodling vid varje BM-besök. Jag är bara i v 26 men hade uvi i v 9 och senaste odlingen för 4 veckor sedan visade ev lite ökning av GBS så jag fick lämna ett till nu i veckan som jag får svar på i nästa vecka. Jag har också väldigt mycket sammandragningar och redan sedan v 15.

• lenaerik86

Tack för råd! Mailade min bm nu och frågade, ska dit på fredag så kanske får ta med prov då.

Svar på tråden GBS och sammandragningar