• ally01

Ägglossning på dag 24/26 av cykeln.

Hallå!

Jag behöver er hjälp då jag ej lyckas bli klokare av Google.

Jag har mina två senaste cykler fått positivt äl-test på dag 22 och 25 (mens på dag 29). Alltså äl cirka 5 /3 dagar innan mens. Har kollat med äl-test sedan dag 10 och tempat hela månaden vilket betyder att äl-testet ej ger utslag på graviditet utan just ägglossning.

Vad är grejen med dessa sena ägglossningar? Någon som varit med om samma eller vet om det minskar chansen att bli gravid?

Tack för svar:)

• Svar på tråden Ägglossning på dag 24/26 av cykeln.
  • Pimpinellan

Man kan inte ha 5 dagar mellan äl och mens helt enkelt så de testen skulle inte jag lita på. Under 10 dagars lutealfas är onormalt och innebär oftast svårt att få barn. Vanligast är runt 14 dagar -12-16.

• ally01
    Pimpinellan skrev 2016-06-07 12:35:17 följande:

Man kan inte ha 5 dagar mellan äl och mens helt enkelt så de testen skulle inte jag lita på. Under 10 dagars lutealfas är onormalt och innebär oftast svårt att få barn. Vanligast är runt 14 dagar -12-16.

Är du säker på att det är Omöjligt att ha?

För det var 5dagar förra månaden. Äl bekräftad med både ältest och tempmätning. . Funderar dock om jag kan ha fått ett väldigt tidigt missfall då mensen kom helt plötsligt och med mycket magsmärtor. Äl är idag (dag 26) så får se när mensen kommer denna månad.
  • syntharen

Om det verkligen stämmer att du har 5 dagar mella ägglossning och mens skulle jag kontakta gyn om jag var dig. För att bli gravid med så kort lutealfas är i princip omöjligt då det befruktade ägget inte hinner fästa innan slemhinnan åker ut.

• ally01

Jag ska avvakta och se när mensen dyker upp denna gång innan jag kontaktar gyn. Vet ni om luteral fasens längd alltid är densamma? Vet att jag har haft 11 dagar iaf minst en gång förut (typ 4 månader sedan) samt lyckats bli gravid för 3 år sedan så tänker att min lutealfas inte alltid har varit så kort..

• Pimpinellan

Jag vidhåller att 5 dagar är omöjligt. Skulle vara vansinnigt onormalt i så fall och 100% omöjligt att bli gravid. Äl-test är inget bevis på att ett ägg släpper.

• ally01
    Pimpinellan skrev 2016-06-07 20:25:44 följande:

Jag vidhåller att 5 dagar är omöjligt. Skulle vara vansinnigt onormalt i så fall och 100% omöjligt att bli gravid. Äl-test är inget bevis på att ett ägg släpper.

Haha du låter så arg..

Nä jag vet att det ej är 100% säkert att ett ägg släpper varför jag tar tempen varje morgon och en bestående temphöjning efter ägglossning är det som konstaterar att ägglossning har skett.
  • Pimpinellan
    ally01 skrev 2016-06-07 20:28:48 följande:
    Haha du låter så arg..
    Nä jag vet att det ej är 100% säkert att ett ägg släpper varför jag tar tempen varje morgon och en bestående temphöjning efter ägglossning är det som konstaterar att ägglossning har skett.
    Inte ett dugg arg men väldigt kunnig efter 10 års försök att få barn. Skulle aldrig lita på nåt annat än progesteronprov vad gäller äl.
  • Alfreda
    Pimpinellan skrev 2016-06-07 20:32:07 följande:

Inte ett dugg arg men väldigt kunnig efter 10 års försök att få barn. Skulle aldrig lita på nåt annat än progesteronprov vad gäller äl.

Håller med om att du lät arg och bara för att du försökt få barn i tio år gör dig inte till expert.
  • Pimpinellan
    Alfreda skrev 2020-10-19 11:35:04 följande:
    Håller med om att du lät arg och bara för att du försökt få barn i tio år gör dig inte till expert.
    Men suck... Du var tvungen leta upp en 4 år gammal tråd bara för att få spy galla på mig? Lite att göra eller? Nu har jag 4 års mer erfarenhet och vidhåller det jag sa då. Vissa saker är faktiskt fakta och vetenskap. Ingen kvinnas fysik går emot det.
  • Holy93

Jag är på CD21 och clearblue ägglossningstest visar positivt idag, hade extremt ömmande bröst under helgen och äggviteliknande flytning så tog ett test idag mest för skojs skull. Jag har dock slutat med preventivmedel för ca en månad sedan så tänker att det är därför det har tagit tid för kroppen att få ägglossning. Min cykel är dock ca 30 dagar innan jag hade preventivmedel när jag var yngre.

• Holy93
    Pimpinellan skrev 2020-10-19 13:51:31 följande:
    Men suck... Du var tvungen leta upp en 4 år gammal tråd bara för att få spy galla på mig? Lite att göra eller? Nu har jag 4 års mer erfarenhet och vidhåller det jag sa då. Vissa saker är faktiskt fakta och vetenskap. Ingen kvinnas fysik går emot det.
    Hoppsan missade att tråden var 4 år gammal Skäms
Svar på tråden Ägglossning på dag 24/26 av cykeln.