• joelbitar

Kan jag ta ut dagar samtidigt som jag har lärarlov

Min grabb fyller 8 i oktober. Då kommer hans sista 30 SGI föräldradagar att frysa inne. 

Jag funderar nu på om det finns något sätt som jag kan ta ut dagarnas värde i pengar genom att vara "föräldraledig" samtidigt som jag jobbar eller har helg eller har lov. 

Jag är medveten om att föräldrapenningen ska ersätta utebliven inkomst men är inte sugen på att förlänga min ledighet och tycker det är irriterande att se dagarna frysa inne. 

Är det någon som har något tips eller måste jag bara acceptera att dagarna försvinner? 

Att jag är lärare och har ferietjänst misstänker jag påverkar situationen. 

• Svar på tråden Kan jag ta ut dagar samtidigt som jag har lärarlov
  • Gladskit

Mig veterligt så ska du kunna ta dem under sommarferien, eftersom ferie är en intjänad förmån.  Precis som lärare gör som får barn precis vid terminsslut, de har ofta tjänat in full ferie eftersom de tjänstgjort merparten av läsåret, och får därmed ta ut fp samtidigt. Sen väljer man ju själv om man tar ut fp eller ej (jag själv hade hellre sparat dagarna om jag hade betalt hela sommaren.)

Sen hur du kan göra under hösten är jag inte lika insatt i, om du hämtar hem barnet från fritids kan du kanske ta nån timme om dagen? Tar du fredag eller måndag kan du även ta helgen?

Du kanske ska höra med FK hur du kan kombinera detta. Själv gick jag också miste om dagar för min son, det gick helt enkelt inte att få ut alla.

• ABC73

Finns en typ av 5-dagarsregel, som innebär att man kan ta ut föräldrapenning utan att vara föräldraledig om man inte är schemalagd för arbete under 5 dagar eller mer. Man kan alltså både få lön och FP samtidigt, så länge man är med barnet.

Kontakta gärna FK för att dubbelkolla, men var medveten om att inte alla handläggare har full koll på den här regeln, så det gäller att be dem kolla om de inte känner till det själva.

Svar på tråden Kan jag ta ut dagar samtidigt som jag har lärarlov