• Autumnleaf76

Nekad att ta prov för att kolla kattallergi

Jag har haft bekymmer med irriterande ögon och rinnsnuva, trodde jag blivit pollenallergiker. Tog prover som visade att jag inte hade pollenallergi utan är allergisk mot katter. Vi har sedan tio år tillbaka en innekatt i familjen. Jag kände att jag härdar ut och hoppas kunna ha kissen kvar.

Men så började vi tänka efter och med vetskap om min allergi började vi ana att kanske barnen är allergiska också. De har nämligen mer eller mindre dagligen rinnande snuva och minsta klagar ofta för "skräp i ögat". De är 4 1/2 år och 3 år gamla.

Ringde vc och förklarade situationen och blev nekad till allergiprov. Anledningen "de kan visa fel" och "om man misstänker allergi ska man undvika ämnet". Protestera och menade att vi kan väl inte göra oss av med katten utan att veta.

Är det bara jag så är det en sak, men om mina barn är allergisk blir det ju en helt annan sak. Men vi älskar alla kissen och vill inte lämna bort henne i onödan.

• Svar på tråden Nekad att ta prov för att kolla kattallergi
  • Söder73

Jag och min ena dotter är allergiska och har katt. Jag skulle ALDRIG göra mig av med katten! Det finns ju mediciner. Onödigt med test på små barn.

• Starka
    Söder73 skrev 2016-06-08 22:26:40 följande:

Jag och min ena dotter är allergiska och har katt. Jag skulle ALDRIG göra mig av med katten! Det finns ju mediciner. Onödigt med test på små barn.

Du vet att du kan hamna i ett läge där medicinerna tappar effekt? Kan bli riktigt farligt om man har kraftig allergi
  • Långbenopluto

Enligt tre av läkarna som vi har träffat så kan inte allergin förvärras av att trycka tillbaka den med mediciner. OBS! Allergiläkare.

Så därför fortsätter vi som dom ordinerat och katten får bo kvar.

• Maddi

Jag förstår inte hur vissa tänker. Jag är uppvuxen med djur och har älskat mina och djuren är en familjemedlem och gör vad som helst för att dom ska ha de så bra som möjligt.

MEN om mina barn visar symptom på astma, ja då har inte jag något val. Kalla mig hjärtlös, men mina barn betyder i slutändan mer.

• Fia 28
    Maddi skrev 2016-06-09 11:07:59 följande:

Jag förstår inte hur vissa tänker. Jag är uppvuxen med djur och har älskat mina och djuren är en familjemedlem och gör vad som helst för att dom ska ha de så bra som möjligt.

MEN om mina barn visar symptom på astma, ja då har inte jag något val. Kalla mig hjärtlös, men mina barn betyder i slutändan mer.

Håller helt med. Förstår inte hur man kan prioritera djuren högre än barnen.
  • Kina79

Min man fick ett kraftigt astmaanfall när vår yngsta dotter var 10 månader. Det visade sig vara utlöst av kattallergi, vi hade två katter då. Hade några veckor tidigare avlivat den tredje katten.
    I samband med detta la vi också ihop två plus två och började misstänka att 10-månaders dottern också var allergisk.
    Ett enkelt blodprov på VC bekräftade det och dagen efter avlivades katterna.

• malinostrom
    Kina79 skrev 2016-06-09 20:19:10 följande:

Min man fick ett kraftigt astmaanfall när vår yngsta dotter var 10 månader. Det visade sig vara utlöst av kattallergi, vi hade två katter då. Hade några veckor tidigare avlivat den tredje katten.
    I samband med detta la vi också ihop två plus två och började misstänka att 10-månaders dottern också var allergisk.
    Ett enkelt blodprov på VC bekräftade det och dagen efter avlivades katterna.

Varför avlivades katterna? Trist att ni är allergiska men att avliva dem av den anledningen tycker i varje fall jag är fel. Hade varit bättre om ni gett bort katterna.
  • Maddi
    malinostrom skrev 2016-06-09 20:40:19 följande:

Varför avlivades katterna? Trist att ni är allergiska men att avliva dem av den anledningen tycker i varje fall jag är fel. Hade varit bättre om ni gett bort katterna.

Avliva på studs utan att kolla runt först låter lite drastiskt. Men sen är det också ett överflöd av katter. Många väljer nog kattungar framför äldre. Dessutom ska man inte skänka bort katter till någon man inte alls vet vem de är, gratis katter blir ju billig mat till ormar eller varför inte något gratis att träna sin kamphund på. Eller kanske världens gulligaste människa, vem vet...
  • Söder73
    Maddi skrev 2016-06-09 11:07:59 följande:

Varken jag eller min dotter har astma utan allergisymtom såsom kliande ögon och rinnande näsa etc. Jag kommer inte att skaffa någon ny katt efter denna, hon är 9 år. Min dotter är vuxen och ska snart flytta hemifrån
  • Autumnleaf76

Fick ta prov då jag frågade en läkare och provsvaren visade att inget utav barnen har någon kattallergi

• a no nym
    Autumnleaf76 skrev 2016-06-11 15:18:30 följande:

Fick ta prov då jag frågade en läkare och provsvaren visade att inget utav barnen har någon kattallergi

Fast det är ju det där som är lurigt med barn. De kan vara allergiska ändå, även om testet inte visar något. Håller en tumme för att det inte är så i ert fall.
  • Guldbarb

När jag gjorde pricktest för allergi visade den ingen reaktion på de saker jag reagerar på (pollen, kvalster m.m) men den visade även reaktion på något jag aldrig reagerat på (kommer inte ihåg om det var typ katt eller kanin). Jag vet inte vilken typ av test som gjordes på er men de är inte helt säkra. Det finns massor av saker som kan orsaka allergi att göra sig av med djuret brukar vara det första läkare rekommenderar även om det inte alls behöver vara den.

Sedan brukar man bygga upp en immunitet mot det man bor med. Så att allergin säger katt behöver inte betyda att det är er katt du reagerar på.

Vill också påpeka att astma inte nödvändigtvis behöver betyda allergi mot djur, jag har astma och de få gånger jag reagerar på djur är när jag är på ex kattutställningar och det är 300 katter i samma rum :P

Svar på tråden Nekad att ta prov för att kolla kattallergi