• Leif84

Hur löser vi så vi slipper avbrott i A-kassan

Försökt hitta svar i forumet men då det är en ganska udda situation så har jag inte hittat svaren på mina frågor.

Bakgrund och förutsättningar.

-Min sambo blev arbetslös halvvägs in i graviditeten.

-Beräknad födsel 13/6.

-Hon är beredd att jobba så fort hon "läkt" och inte längre är fysiskt hindrad att jobba.

-Jag jobbar lite speciella tider så jag jobbar varannan vecka och är ledig varannan vecka. När jag väl jobbar så börjar jag jobba klockan 15 och slutar 24 mån-tors. Sen jobbar jag hela helgen. Med andra ord är jag hemma till 14:30 alla dagar utom varannan helg och kan då ta hand om barnet så min sambo kan ta ett eventuellt jobb.

Frågorna:

-Tanken var först att min sambo skulle vara föräldraledig varannan vecka (när jag jobbar) och arbetssökande varannan vecka när jag är ledig. Detta har vi fått höra att det inte går då man måste ha minst ett visst antal timmar man är arbetssökande per vecka för att räknas som arbetslös och att hon i såna fall skulle behöva gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig igen varannan vecka. Ligger det nån sanning i det?

-Fråga 2: kan min sambo vara arbetssökande halvdag? Jag är ju alltid hemma till 14:30 så min sambo skulle kunna jobba från säg 05:00 till 14:20 måndag-fredag eftersom jag då är hemma. Eller måste man vara tillgänglig för arbetsmarknaden från 00:00 till 24:00 för att få ersättning?

-Skulle det funka att jag tar föräldraledigt 3 dagar i veckan för att min sambo inte ska förlora sin kontinuerligtet i sitt arbetssökande?

-Om svaret är nej på föregående fråga. Kan jag då ta föräldraledigt måndag-fredag och jobba bara helgen eller måste min sambo vara tillgänglig för arbetsmarknaden även lördag-söndag för det inte ska räknas som avbrott?

Vi försöker på inget sätt utnyttja systemet men det känns ohållbart att hon ska behöva gå till arbetsförmedlingen varannan vecka och skriva in sig gång på gång på gång om det finns en smidig lösning så vi kan undvika det enkelt genom att jag bara tar ett par dagar ledig i veckan.

• Svar på tråden Hur löser vi så vi slipper avbrott i A-kassan
  • Linnis92

Kan tyvärr bara svara på en fråga, men ja, hon kan vara arbetssökande 1/2 dag och f-ledig 1/2 dag.

• Kerubmamman

Varför kan hon inte vara föräldraledig på heltid? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Linnis92 skrev 2016-06-08 13:14:51 följande:
    Kan tyvärr bara svara på en fråga, men ja, hon kan vara arbetssökande 1/2 dag och f-ledig 1/2 dag.
    Fast det räknas väl som deltidsstämpling? Värt att kolla upp i och med att de dagarna är kraftigt begränsade. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hur löser vi så vi slipper avbrott i A-kassan