• Anonym (Kim)

Aborträttens vara eller icke vara?

Jag har precis plöjt igenom en tråd i ett annat forum angående aborträtten.

Av motståndarna är den stora majoriteten män även om det förekommer kvinnor också.
    De hävdar att de oönskade barnen istället borde adopteras bort och att män borde ha rätt till juridisk abort så länge kvinnan har aborträtten kvar.

Kan man verkligen jämföra en fysiskt abort med rätten till juridisk abort?
    I vilken vecka borde gränsen vara, i båda fallen?

När blir det befruktade ägget ett barn?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Aborträttens vara eller icke vara?
  • Rödaskor

Livet är orättvist, det är kvinnan som får stå ut med riskerna som kommer med en graviditet och förlossningen och männen för stå ut med att när en kvinna är gravid har de egentligen inget att säga till om.

Alla är väl medvetna om att sex kan leda till graviditet hur mycket man än skyddar sig (eller inte). Det är en risk både män och kvinnor tar när de väljer att ha sex.

• Pentagram
    Anonym (Kim) skrev 2016-06-08 14:36:47 följande:
    I runda slängar utförs nästan 80% av alla aborter i Sverige innan utgången av nionde veckan.
    Rätten utan tillstånd sträcker sig till v.18.

Hur många menar du inte har insett att de är gravida då?
    Iallafall bland yngre fertila personer.

Jag vet EN person som fått göra abort sent med tillstånd av Socialstyrelsen. Hon var 50+ och hade inte haft mens på ca ett halvår och tänkte således inte att hon kunde bli gravid längre. (Det var dumt, man ska använda skydd MINST ett år efter menopausen har jag för mig.)
    Hon märkte att hon började känna att magen växte och trodde hon fått en tumör eller något liknande. Men icke, hon var gravid och halvvägs gången.

Hon hade vuxna barn och barnbarn, pappan var ingen hon kunde tänka sig att leva med och hon skulle fått ett mycket svårt liv om hon tvingats föda barnet. Utöver det hade hon konsumerat mycket alkohol och är storrökare.

I  hennes fall tycker jag att det var rätt. Hade det bara varit någon vecka senare hade hon inte fått tillstånd.
    Jag är osäker på om du argumenterar emot mig eller ej, men jag kan för säkerhets skull förtydliga att jag inte har någon anledning att finna nuvarande tidsgräns orimlig. Gravida lär ju inte "avvakta" med abort för skojs skull och det finns alltid möjlighet att göra individuella bedömningar. Jag ser ingen särskild anledning att sänka tidsgränsen men jag ser heller inte behovet att utsträcka tidsgränsen till "strax innan födsel" även om en skulle kunna argumentera att rätten till kroppsligt självbestämmande fortfarande gäller.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Kim) skrev 2016-06-08 12:19:43 följande:
    Jag har precis plöjt igenom en tråd i ett annat forum angående aborträtten.

Av motståndarna är den stora majoriteten män även om det förekommer kvinnor också.
    De hävdar att de oönskade barnen istället borde adopteras bort och att män borde ha rätt till juridisk abort så länge kvinnan har aborträtten kvar.

Kan man verkligen jämföra en fysiskt abort med rätten till juridisk abort?
    I vilken vecka borde gränsen vara, i båda fallen?

När blir det befruktade ägget ett barn?

Vad tycker ni?
    De som påstår att människor ska föda oönskade barn och adoptera bort dem har uppenbarligen inte en susning om hur många per år som adopterar barn och funderat ut vad som ska göras med de över 30 000 barn som skulle bli över när alla som är utredda och godkända som adoptivförälder fått sitt barn.
  • Anonym (bella)

Om oönskade barn ska bli adopterade istället för aborterade krävs det först att lagarna om det här i Sverige måste bli bättre.

Idag krävs det mycket till att få sitt barn bortadopterad.

I första hand brukar man bli erbjuden fosterhemsplacering och det brukar oftast bli ett antal såna hem för barnet att flytta runt till.

Sverige borde skämmas ögonen ur sig för hur de hanterat dessa utsatta fosterbarn genom åren och att de inte ens får den ersättning från staten de blivit lovade säger en hel del om hur illa rutiner och regler är i dagens Sverige...

Och i detta elände tycker många att barn ska bli adopterade till? Seriöst?

• Anonym (anonym)
    Anonym (bella) skrev 2016-06-11 16:33:18 följande:
    Om oönskade barn ska bli adopterade istället för aborterade krävs det först att lagarna om det här i Sverige måste bli bättre.
    Idag krävs det mycket till att få sitt barn bortadopterad.

I första hand brukar man bli erbjuden fosterhemsplacering och det brukar oftast bli ett antal såna hem för barnet att flytta runt till.

Sverige borde skämmas ögonen ur sig för hur de hanterat dessa utsatta fosterbarn genom åren och att de inte ens får den ersättning från staten de blivit lovade säger en hel del om hur illa rutiner och regler är i dagens Sverige...

Och i detta elände tycker många att barn ska bli adopterade till? Seriöst?
    Det sker kring 100 inhemska adoptioner varje år, det totala antalet adoptioner är kring 1000 per år så om alla graviditeter som avbryts skulle bli fullgångna så skulle det varje är bli kring 30 000 oönskade barn som skulle bli över när alla som som vill och är godkända som adoptivföräldrar fått sitt barn. 
    Abortmotståndare missar en bit av verkligheten när de inte kan inse vad det skulle bli av alla oönskade barn som skulle födas enorma institutioner skulle öppnas där barn skulle växa upp tills de blir myndiga. Något som också missas är att i länder där abort är otillåtet eller svårt att få så dumpas bebisar på soptippar och på gatorna, 100 000-tals barn säljs till vem som för att användas till vad som helst.
  • Anonym (Päron)
    Anonym (Kim) skrev 2016-06-08 13:19:17 följande:
    Det enda jag tycker om dagens abortlag är att om/när tekniken gör att gränsen för överlevnad blir tidigarelagd, då bör abortgränsen sänkas.

Det ska alltså inte gå att välja bort ett livsdugligt barn.
    Att kunna hålla någon vid liv med avancerad teknisk (och ytterst plågsam) apparatur är inte att vara livsduglig som jag ser det. Om vi en dag når stadiet då ett foster kan odlas helt utanför livmodern, är man "livsduglig" från befruktningen då och abort ska totalförbjudas?   
  • Pentagram
    Anonym (Päron) skrev 2016-06-11 23:50:39 följande:
    Att kunna hålla någon vid liv med avancerad teknisk (och ytterst plågsam) apparatur är inte att vara livsduglig som jag ser det. Om vi en dag når stadiet då ett foster kan odlas helt utanför livmodern, är man "livsduglig" från befruktningen då och abort ska totalförbjudas?   
    Du har ju fortfarande rätt att genomgå en abort, i den mån att fostret tas ur din kropp, men du kan inte kräva att fostret dödas om det visar sig överleva på utsidan...
  • Physalis

Vem har sagt att den framtida tekniken måste vara ytterst plågsam?
  • Pentra
    Fjäril kär skrev 2016-06-08 12:31:47 följande:
    Vad kom först: Hönan eller ägget?

Självklart, och helt logiskt, så var det ägget. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Author7

Jag tycker abort ska vara alla kvinnors rättighet. Alla kvinnor ska ha rätt bestämma över sina egna kroppar.

I perfekt värld bör abort vara laglig i alla länder.

• Anonym (Päron)
    Pentagram skrev 2016-06-13 08:35:09 följande:
    Du har ju fortfarande rätt att genomgå en abort, i den mån att fostret tas ur din kropp, men du kan inte kräva att fostret dödas om det visar sig överleva på utsidan...
    Foster blir inte dödade för att de inte hålls vid liv. De dör en naturlig död. Så frågan handlar inte om "rätten att kräva att fostret dödas", det dör av sig självt ända tills några veckor innan fullgångenhet. Det handlar om rätt att kräva att foster som inte kan leva på egen hand inte ska hålls vid liv efter en abort. Om foster en dag kan hållas vid liv utanför livmodern från befruktningsögonblicket, var ska gränsen då gå för när man kan kräva detta, och varför? 
  • Anonym (Kim)
    Mycket svår fråga.
    De barn som föds mycket för tidigt idag hade inte haft en chans utan "apparaturen" och hur de upplever det har jag ingen aning om.
    Om det tidigareläggs så blir väl upplevelsen densamma kan jag tänka mig.

Det känns inte som att de kommer att odlas embryon bara för "att" men om så vore... nej, jag vet vad jag tycker. Måste fundera lite på det.
  • Anonym (Kim)
    Author7 skrev 2016-06-18 02:36:14 följande:

Jag tycker abort ska vara alla kvinnors rättighet. Alla kvinnor ska ha rätt bestämma över sina egna kroppar.

I perfekt värld bör abort vara laglig i alla länder.

Håller jag med om, frågan är bara var gränsen rent tidsmässigt ska gå.
  • Anonym (livet är inte rättvist)

Att livet inte är rättvist torde varje vuxen veta. Varje vuxen bör också veta att om man har sex så kan ett barn bli till. Annars bör man nog anses som för omogen för att ha sex.

Med det inte sagt att det inte är hemskt för män som blir ofrivilliga fäder. Kvinnor har fördelen där att de kan välja om de vill ha barn eller inte, män kan bara välja vilken typ av far de vill vara. En som enkom betalar underhåll eller en som är pappa på riktigt.

Ska män kunna göra juridisk abort? Nej. Barnen har inte valt, så barnen ska inte straffas med sämre standard, den blir tuff nog om mamman inte har jobb av en eller annan anledning.
    Jag har inte valt att någon annan ska ha sex, alltså vill inte jag att skattepengar ska gå till att finansiera andras ligg.
    Det räcker så gott att staten går in och betalar för de som inte kan själva. DÅ är det ok att skattepengar går till underhåll, men inte i de fall där pappan (eller för den delen mamman, men här diskuteras ju pappan) helt enkelt inte vill.

Det blir en för stor apparat med administration och liknande om alla fall ska utredas och tas reda på huruvida pappan var med på det först eller inte. Det blir ord mot ord.

OM nu män ska ha rätt till juridisk abort så måste isf någon form av blankett införas där mannen och kvinnan skriver under på i vilket syfte de har sex och hur de tänker sig att en ev graviditet ska hanteras. Dessutom ska den som inte vill heller inte kunna ändra sig hux flux, inte heller ska de kunna lura staten genom att säga att de inte vill och sen kanske leva med mamman/ha kontakt med barnet iaf. Vem ska kolla det? Och är det barnets bästa? Det är liasom ohållbart de...

Ang när livet börjar, ja det är väl lite beroende på vars och ens tro. Jag är av tron att vi alla är här i syfte att lära oss olika saker. Att vi har flera liv och mellan liven diskuterar vi ev lärdomar vi lärt oss, lärdomar vi har kvar att lära oss osv.

I boken Liv före livet har författaren skrivit om sin studie av 750 personer. Dessa 750 personer har hypnotiserats och förts till livet  innan de föds. Jag har inte läst hela boken klart än, men alla hittills säger att de går in i fostret först strax innan förlossningen. Innan dess är alltså själarna fria att vandra ut och in ur fostret som de vill.

Men när börjar då livet? När barnet är livsdugligt utanför livmodern? Ja, för mig är det så. Oavsett huruvida själen är där eller inte så börjar livet för mig när fostret kan överleva utanför livmodern. Jag tycker alltså att abortlagstiftningen vi har idag är bra som den är. Men som någon skrev, vi måste hålla det flytande i takt med att tekniken utvecklas.

• micromat

Jag anser att aborträtten inte ska röras. Vi ska vara jävligt lyckliga över att vi har aborträtt.

Gränsen för abort är bra som den är. När vi kan rädda barn tidigare, då kan man även minska tiden för abort. Men så länge ett foster inte kan överleva utanför livmodern själv, ska inte heller gränsen sänkas.

Vem ska adoptera alla barn? I Polen görs ca 200000 illegala aborter/år. I Sverige görs ca 38000 aborter per år. Vem ska adoptera alla dessa 238000 barn per år? Vem ska adoptera 38000 barn årligen?

Dom som inte kan få barn? Barnhem?

Tycker inte heller att en juridisk abort är jämlik med en kroppslig abort. Jag hoppas att juridisk abort aldrig kommer bli en möjlighet. Inte så som förslaget har lagts fram nu. Ska en mamma också kunna genomgå en juridisk abort i v 12? Men tvingas behålla fostret tiden ut? Ska en man som varit med på barnskapandet och plaberat för det, få kalla fötter och genomgå en juridisk abort?

Ska man kunna använda en juridisk abort för att hämnas?

Nja, det är mycket kvar som måste redas ut innan det ens kan bli möjligt.

• Pentagram
    Anonym (Päron) skrev 2016-06-18 06:31:51 följande:
    Foster blir inte dödade för att de inte hålls vid liv. De dör en naturlig död. Så frågan handlar inte om "rätten att kräva att fostret dödas", det dör av sig självt ända tills några veckor innan fullgångenhet. Det handlar om rätt att kräva att foster som inte kan leva på egen hand inte ska hålls vid liv efter en abort. Om foster en dag kan hållas vid liv utanför livmodern från befruktningsögonblicket, var ska gränsen då gå för när man kan kräva detta, och varför? 
    Nåväl, jag omformulerar till "du kan inte kräva att whoever har möjlighet till det avstår att hålla fostret vid liv".
  • Anonym (maths)

30 tusen aborter per år betyder inte 30 tusen bortadopterade barn per år om abortmöjligheten inte funnits. Dels hade troligen många då skyddat sig bättre så att antalet oönskade graviditeter som nu leder till abort minskats, dels hade en betydande del av graviditeterna avslutats spontant i form av missfall och dels hade en del under graviditetens gång eller vid födseln beslutat sig för att behålla barnet.

Jag är emot ett avskaffande av aborträtten.

Och emot "juridisk" abort. För vilka feltänk föräldrarna än gjort är barnet helt oskyldigt i sammanhanget och ska ha rätt till sitt ursprung och till hjälp till försörjning av även en pappa som ångrat sitt val att skapa risken för graviditet.

Svar på tråden Aborträttens vara eller icke vara?