Flytta barnen utan medgivande
Om man har gemensam vårdnad men är separerade, är det okej för mamman att flytta med barnen till en annan stad utan pappans medgivande? Dessutom när man befinner sig mitt i en vårdnadstvist?
Om man har gemensam vårdnad men är separerade, är det okej för mamman att flytta med barnen till en annan stad utan pappans medgivande? Dessutom när man befinner sig mitt i en vårdnadstvist?
Nej. Inte till hennes fördel
Absolut inte.
Finns det nån lag eller dylikt som stödjer detta, eller är det enbart en moralisk fråga?
Finns det nån lag eller dylikt som stödjer detta, eller är det enbart en moralisk fråga?
Verkar inte finnas någon exakt lag, men man verkar göra sig skyldig till egenmäktighet av barn (fast då borde det väl finnas någon lag? Vet inte....), i alla fall från vad jag kan utläsa här.
lawline.se/answers/12134
www.juridikfokus.se/juridiska-fragor-svar/kan-barnen-och-deras-mor-flytta-utan-mitt-medgivande-
www.flashback.org/t1721113
Men det är ganska tidigt nu och jag orkar inte läsa ordentligt. Bättre om du kontaktar familjerätten i den kommun som du bor i så kan de ge dig mer specifika svar på vad som exakt gäller.