• Minouiee

Flytta barnen utan medgivande

Om man har gemensam vårdnad men är separerade, är det okej för mamman att flytta med barnen till en annan stad utan pappans medgivande? Dessutom när man befinner sig mitt i en vårdnadstvist?

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Svar på tråden Flytta barnen utan medgivande
  • Minouiee

Finns det nån lag eller dylikt som stödjer detta, eller är det enbart en moralisk fråga?

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Bibbidi
    Minouiee skrev 2016-06-09 05:45:14 följande:

Finns det nån lag eller dylikt som stödjer detta, eller är det enbart en moralisk fråga?

Verkar inte finnas någon exakt lag, men man verkar göra sig skyldig till egenmäktighet av barn (fast då borde det väl finnas någon lag? Vet inte....), i alla fall från vad jag kan utläsa här. 

lawline.se/answers/12134
    www.juridikfokus.se/juridiska-fragor-svar/kan-barnen-och-deras-mor-flytta-utan-mitt-medgivande-
    www.flashback.org/t1721113

Men det är ganska tidigt nu och jag orkar inte läsa ordentligt. Bättre om du kontaktar familjerätten i den kommun som du bor i så kan de ge dig mer specifika svar på vad som exakt gäller. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Minouiee
    Bibbidi skrev 2016-06-09 06:51:51 följande:

Verkar inte finnas någon exakt lag, men man verkar göra sig skyldig till egenmäktighet av barn (fast då borde det väl finnas någon lag? Vet inte....), i alla fall från vad jag kan utläsa här. 

lawline.se/answers/12134

www.juridikfokus.se/juridiska-fragor-svar/kan-barnen-och-deras-mor-flytta-utan-mitt-medgivande-

www.flashback.org/t1721113

Men det är ganska tidigt nu och jag orkar inte läsa ordentligt. Bättre om du kontaktar familjerätten i den kommun som du bor i så kan de ge dig mer specifika svar på vad som exakt gäller. 

Jo så är det ju, tack för ditt svar! Pappans advokat i vårdnadstvisten är kontaktad, hon har nog koll på sånt där såklart :))
Svar på tråden Flytta barnen utan medgivande