• Plärtan

Firar ni skolavslutningar hemma på något sätt?

Imorgon slutar äldsta sonen F-klassen och har traditionell skolavslutning i kyrkan. Barnen har övat på sommarvisor som de är ivriga över att få sjunga för oss föräldrar och prästen ska hålla tal. Mysigt :)

Firar ni på något sätt hemma sen? När jag tänker tillbaka på mina skolavslutningar från barndomen har jag för mig att vi hade fika på eftermiddagen (ofta något med jordgubbar), att jag fick en ny klänning att ha på mig på dagen och en blomma av föräldrarna.

Vi har tänkt fira med jordgubbscheescake i trädgården på eftermiddagen och om det fina vädret håller i sig åka och premiärbada på utebadet efter det. Jag har köpt vars en ny bok till killarna (lillebror får också för han slutar dagis ;)) som jag ska slå in tillsammans med en guldpeng och klubba.

• Svar på tråden Firar ni skolavslutningar hemma på något sätt?
  • nnnnnnnn

Barnen har avslutning kl 18 och kl 19 (direkt efteråt) så blir det glass och kaffe på skolgården.
    Så alla hänger kvar och fikar, barnen leker när de är klara och alla är glada!

Sen vid 20-21 så går vi hem och lägger de små.

• skogstjejen19

Mina barn har fått nya kläder och skor speciellt till avslutningen men när den är avklarad så får kläderna användas när man vill.

Dom har avslutning i kyrkan och efter kyrkan träffas klassen och säger hejdå och en blomma överlämnas till läraren.

Sen åker vi hem och äter jordgubbstårta!

Sen är lovet påbörjat :)

• Mobility

När jag själv var liten gick jag alltid på sommarlov på riktigt direkt efter avslutningen så då brukade vi fira med fika hemma och sen var man inte på skolan på många veckor.

Min äldsta hade avslutning igår och då hade vi fika ihop med klassen i klassrummet direkt efter stora avslutingen. Men nu ska ju han gå på fritids på samma ställe fram till midsommar så då tänker jag fira ledigheten då istället. Det räcker ju och det blir en extra mysig stund tycker jag. Tänkte då göra marängswiss och mysa ihop.

• Mrs Green

Vi brukar ärta middag på restaurang. Vad vi gör på eftermiddagen beror på om vi jobbar eller inte, oftast kan vi bara ta ledigt ett par timmar för själva avslutningen.

När jag gick i skolan har jag inget minne av att vi gjorde något särskilt. Föräldrar var aldrig med på avslutningen förutom i 1:an, så förmodligen jobbade de.

• Annica71

Vi äter lunch på restaurang och sen får barnen köpa något skoj i leksaksaffären och så fikar vi hemma sen på eftermiddagen.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Hannah76

Ny kläder o skor, vi gör marängtårta hemma o på kvällen går vi ut o äter. De brukar få varsin present.

• anyXX

På dotterns skola hade de avslutning på kvällen igår. Vi var med båda två i klassrummet, men sen gick min man och sonen hem och fixade med maten medan jag följde med till kyrkan. Blev inte tid till något mer firande eftersom det blev sent, men idag blev det fika med jordgubbar och glass. Vi brukar fira lite med fika när semestern börjar. I år har jag tidig semester och därför blev det fika idag :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Vestra

Mina går inte i skolan ännu, vi firar dock in semestern med jordgubbstårta och sommarpresenter till barnen.

När jag var liten var det alltid jordgubbstårta, blommor, en present och så hade man fått nya kläder och skor. Gillar att det är lite högtidligt över det. :)

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • chrissepisse

Jag brukar vara med på avslutningen och sedan går vi på restaurang och äter lunch. Äldste sonen går på högstadiet, så han slipper gärna min närvaro på avslutningen så jag går ed lågstadiebarnet och så träffas vi efteråt. Jag brukar även se till att de är någorlunda finklädda och nyklippta.

• Fiiee

När jag var liten så var min mamma och pappa alltid med på skolavslutningarna. Även mormor och morfar. Vi fick alltid nya kläder och skor att ha på oss. Sedan åt vi hemma hos oss på altanen. Matjessill och nypotatis. Och jordgubbar och glass. Och så fick man alltid en "sommarlovspeng" av morfar. Minns det som väldigt mysigt.

Och exakt så gör vi med våra barn när dom slutar skolan.

• skruttan8

Nä vi är med på fm och tittar sen går vi och jobbar. Brukar gå ut och ätasenpå kvällen alltså inget speciellt

• Velmaja

Vi brukar göra något roligt efter skolavslutningen. I år blev det minigolf och glass

Svar på tråden Firar ni skolavslutningar hemma på något sätt?