• silvergirl

Alla ni som sågar naturdiet, har ni överhuvudtaget provat?

Jag är i alla fall frälst. Man kan gå ned flera kg i veckan under flera veckor. Perfekt på sommaren när det är varmt och man har dålig aptit. Jag tar med dem utomlands, billigt och gott!

Varje gång någon vill gå ned snabbt så kommer det 50 likadana svar. Du går upp precis allt så fort du tittar på en macka efteråt, det är bara vatten och inget fett... Jag ser ju midjan byta kontur i spegeln. Är det vatten? Nej, jag tror bestämt att det går att lyckas. Genom att lägga till 100 kcal i taget och långsamt öka på träningen, vad kan gå fel?

• Svar på tråden Alla ni som sågar naturdiet, har ni överhuvudtaget provat?
  • Gladskit

Har du hittat ett sätt som funkar för dig så är det väl jättebra!

Rent allmänt så tycker jag dock att man ska hålla sig ifrån att
    1) idogt försöka få andra att bli salig på sin egen väg
    2) förutsätta att bara för att det funkar för dig så funkar det för alla

För mig är det inte rätt väg. Vill jag göra en livsstilsförändring så vill jag att den ska vara långsiktig och hållbar. Om det är så att du måste äta Naturdiet varje sommar så verkar det inte som att din plan är sån. Men det är okej det med.

Sen är jag väldigt skeptiskt till innehållet näringsmässigt i Naturdiet, Nutrilett och andra såna produkter. De innehåller få kalorier, det är sant. Men de kalorier de faktiskt innehåller kommer ofta från kolhydrater och socker.
    Ska jag minska ner kalorimässigt så skulle jag hellre se att mina kalorier som jag valde att äta kom från bra källor som tex. från protein, nyttiga fetter (typ avocado) och bra kolhydratkällor (typ frukt och grönsaker). Inte från rent socker.

Exempel, Naturdiet meal bar Nougat Chocolate
    220kcal per bar, 58g
    kolhydrater 24g = 96kcal
    fett 6g = 54 kcal
    protein 14g = 56 kcal

Kalorivärdet per näringsdel är utifrån modellen att kolhydrater och protein ger 4kcal per gram och fett ger 9kcal per gram men sen är det lite annat i produkten som gör att det diffar lite. 96 + 54 + 56 blir ju 206 och de har angett 220. Men det spelar mindre roll.

Det räcker med att bara kolla på kolhydraterna så ser man att 96kcal av 220 (deras beräkning) kommer från kolhydrater. Det följer inte rekommendationen av dagligt intag mig veterligt. Läser man det finstilta "varav sockerarter" så ser man att en bar = 19g sockerarter = 76 kcal av 220 = 34% är rent socker.

Tyvärr men det är inget som jag vill bygga min kosthållning på. Då kan du äta en halv avocado och lite skinkrullar eller ett par ägg så har du fått MYCKET mer näring för de kalorierna. Perfekt när det är sommar och man inte är så hungrig

• silvergirl

Ja, jag är inte ute efter att frälsa heller, men tycker lite att det är just det folk brukar göra här annars, de är så bestämda att bara äta nyttigt och träna är rätt sätt och det finns inga kompromisser. För vissa går det för långsamt. Men du verkar ju förstå att det finns flera sätt :)

Barerna är onödigt söta, jag använder bara pulver. Jag har dem mest för att det är gott, det är säkert onödigt mycket socker som du säger. Tänker introducera bra man naturligtvis i etapper, först grönsaker, sedan kycklingfilé och mager fisk och frukt. Man kan inte leva på det här, men en kvickfix, ja absolut!

• En glad tjej

Jag håller med dig! Tycker Naturdiet är super. Just nu dricker jag två Shakes per dag och äter middag som vanligt! Har gått från 74.3 till 71.8 på åtta dagar (är 173 lång). I och med att jag äter som vanligt på kvällen är det liksom inte jobbigt.

• aleakim
    En glad tjej skrev 2016-06-10 14:41:15 följande:

Jag håller med dig! Tycker Naturdiet är super. Just nu dricker jag två Shakes per dag och äter middag som vanligt! Har gått från 74.3 till 71.8 på åtta dagar (är 173 lång). I och med att jag äter som vanligt på kvällen är det liksom inte jobbigt.

Jag går ner i samma takt och äter riktig mat, morgon, lunch och kväll..
  • En glad tjej

aleakim. Det gör inte jag. Eftersom jag inte var särskilt tjock innan tar det längre tid att gå ner för mig. Att gå ner 2.5 kg på en vecka har jag aldrig gjort förr.

• aleakim

Nej, jag är inte heller speciellt tjock. Hade sex-sju kg för mycket när jag började bara :)

• En glad tjej

Aleakim! Jag äter mycket på kvällen, häromkvällen var jag på student och åt två portioner mat plus dessert efteråt! Gillar inte att hålla på att räkna och ha mig, därför jag kör Naturdiet nu

• sportpappa
    En glad tjej skrev 2016-06-10 14:52:00 följande:
    Aleakim! Jag äter mycket på kvällen, häromkvällen var jag på student och åt två portioner mat plus dessert efteråt! Gillar inte att hålla på att räkna och ha mig, därför jag kör Naturdiet nu smile1.gif
    Så du använder naturdiet för att kunna fortsätta överäta istället för att hitta en sund livsstil som du kan leva resten av livet med? En sund livsstil innebär inte att räkna och ha sig. Det handlar om att äta lagom mycket och röra på sig.
  • Hyggeliten

Givetvis går du ner i vikt snabbt om du äter jättelite. Du kan gå ner i vikt genom att bara äta godis om du så vill. Men du lär dig inte laga bra mat och röra sig lagom mycket på något av sätten.

• Hyggeliten

Och som svar på din fråga, nej, jag har aldrig provat Naturdiet. Varför skulle jag?

• Mammia

Vilka pekpinnar! En överviktig människa vet vad som är hälsosamt både vad det gäller kost och motion, många gånger mer medveten än en normalvikt. Många överviktiga kan få en enorm pepp av en snabb viktminskning genom exempelvis naturdiet. Ett mönster kan också brytas då man inte känsloäter, överäter eller småäter. Att använda måltidsersättning kan vara vägen in till ett nytt och bättre levnadssätt. Tråkigt att människor vill trycka ner människor och anta att de ska misslyckas. Heja istället på de kilorna de går ned och uppmuntra till ändrade vanor.

• Hyggeliten
    Mammia skrev 2016-06-10 20:45:42 följande:

Vilka pekpinnar! En överviktig människa vet vad som är hälsosamt både vad det gäller kost och motion, många gånger mer medveten än en normalvikt. Många överviktiga kan få en enorm pepp av en snabb viktminskning genom exempelvis naturdiet. Ett mönster kan också brytas då man inte känsloäter, överäter eller småäter. Att använda måltidsersättning kan vara vägen in till ett nytt och bättre levnadssätt. Tråkigt att människor vill trycka ner människor och anta att de ska misslyckas. Heja istället på de kilorna de går ned och uppmuntra till ändrade vanor.

Jag önskar att det vore så, men majoriteten hamnar i skadlig jojobantning istället. ????

Om man har gått upp i vikt pga tex sjukdom eller skada kan jag se en poäng med att pulverbanta, då har man ju en sund kosthållning i grunden. Men det är få som lär sig nya nyttiga vanor genom att chockbanta.
  • En glad tjej

Sportpappa, jag är sund och rör mig. Blir jag bortbjuden äter jag mer än vanligt. Har ingen direkt övervikt heller utan ville bara snabbt ner till min trivselvikt.

• Malmösocionomen

Jag lever enligt devisen var och en är salig i sin egen tro.

Jag har förmånen att kunna styrketräna fyra-fem ggr i veckan och tid att promenera mellan 5 km och 1 mil per dag. Det innebär att jag i princip kan äta vad jag vill och ändå hålla min figur. Dock är jag medveten om att detta inte är hållbart i framtiden då vi ska bli föräldrar, Då har jag givetvis funderat på hur jag kan justera min kosthållning så att inte vikten springer iväg.

Den största orsaken till att jag aldrig skulle välja sk naturdieter är det faktum att viktnedgången blir okontrollerad, jag är intresserad av att bibehålla muskelmassa och förlora fett, då är det inte så enkelt som att bara dumpa kcal intaget till ett minimum.

• Gladskit
    Malmösocionomen skrev 2016-06-11 16:30:50 följande:

Den största orsaken till att jag aldrig skulle välja sk naturdieter är det faktum att viktnedgången blir okontrollerad, jag är intresserad av att bibehålla muskelmassa och förlora fett, då är det inte så enkelt som att bara dumpa kcal intaget till ett minimum.

Tumme upp på det!
Svar på tråden Alla ni som sågar naturdiet, har ni överhuvudtaget provat?