• Bergskristall

Obehag vid höga ljud

Min tvååriga chihuahua har visat ett beteende som jag inte sett förut. Han verkar få fysiskt obehag av höga ljud. Exempelvis gick billarmet när vi stod bredvid och han började knorra och trampa runt (han knorrar istället för att gny, han brukar göra det när han blir stressad, även på mer "positiva" sätt tex ser en hund han tycker om). Det var så olikt honom att reagera på ljudet så. Och själv är jag ljudkänslig som sjutton men tänkte "det här larmet var inte så högt" när det gick.

Idag passerade en ambulans med sirenerna igång när vi stod vid ett övergångsställe. Jag såg att han skruvade på sig lite när ambulansen sicksackade sig fram men kunde inte höra om han lät något eftersom ljudet var högt. När ambulansen den passerade oss så kastade han sig bakåt och ville fly undan ljudet. Tyckte det här var märkligt, visst har de god hörsel men vad jag fått lära så har de inte en starkare hörsel utan bara en bredare frekvens. Ett flygplan låter alltså inte starkare för dem men de kan höra fler ljud däri som vi inte hör.

Så vad kan det finnas för orsak att han reagerar så? Kan det vara något som inte är som det ska? I övrigt är han inte rädd för ljud tex smällare bryr han sig inte om. Tappar vi en kastrull här hemma kan han bli överraskad och undra vad som händer men han har aldrig visat att han fysiskt lider av ljud. Någon som har input?

• Svar på tråden Obehag vid höga ljud
  • Dexter dot com

Ökad ljudkänslighet kan bero på öron/trumhinneproblem så be en vet kolla öronen ordentligt.

• Bergskristall
    Dexter dot com skrev 2016-06-10 20:56:04 följande:

Ökad ljudkänslighet kan bero på öron/trumhinneproblem så be en vet kolla öronen ordentligt.

Ja det var något sånt jag befarade. Har ju tänkt så att eftersom han helt plötsligt fått mig att reagera på hans beteende så kan det vara något vetten ska se över. Han har rätt mycket vax sen valp men det har aldrig funnits några sjukdomssymptom innan.
  • Bergskristall

Kopplar ihop det hela med en detalj jag kom på nu att jag tänkt på. Han visade förändrat beteende gentemot andra hundar för en vecka sen, har blev bjäbbig och sa ifrån massa. Och en dag i veckan låg han i ett annat rum i transportväskan hela dagen mellan rastningarna och var inte alls intresserad av att ha sällskap under dagen. Jag sa halvt på skämt, halvt på allvar att jag upplevde och trodde han var utmattad då vi varit väldigt aktiva flera dagar i rad och flängt runt en del. Tror jag får ihop bilden nu och att jag behöver ringa vetten i morgon.

• Dexter dot com

Det är ju lite krångligt med öron då vi bara ser en liten bit av hörselgången och även om man använder öronrens oftast bara får rent en liten del av den. Har varit med om hundar som varit helt "oberörda dvs inte visat smärta, rena öron , ingen klåda och när vet tittat så har det varit fullt med smuts/vax längst ner som trycker mot trumhinnan. Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Obehag vid höga ljud