Anonym (K) skrev 2016-06-11 17:25:23 följande:
Mitt första barn vägde nästan 4 kg och är född 1,5 vecka innan bf. Därför tog jag upp min oro för att få ett stort barn med min bm nästan från början. Min stora skräck var att gå över tiden den här gången. Efter rul börjar bm mäta magen och så läggs måtten in i ett diagram (det kanske de redan har börjat med för dig). Beroende på på var man hamnar i diagrammet och hur ens kurva ser ut kan det indikera på om barnet kan vara stort eller litet. Jag låg mitt på mittenkurvan hela tiden och låg inte i riskzonen för graviditetsdiabetes så bm tyckte inte jag behövde något tul utan att det var en normalstor bebis. Men hela min kropp kände att det var ett stort barn! Födde 1,5 vecka före bf den här gången också (som tur var) och barnet vägde då 4600 g och hade stort huvud vilket de hade sett om det hade gjorts ett tul. Så vet inte om man kan kräva ett tul nån gång egentligen men man kan ju hoppas på att få en bm som lyssnar på vad man oroar sig för och tar ens oro och magkänsla på allvar!
Förstår, är i v17 nu så rul är om 3v. På inskrivningen så hade jag förhöjda blodsocker värden så hon nämnde gravid diabetes, så får se vad värden säger nu.
Är lite orolig för att jag ligger i riskzonen för det och då även öka risken är en stor bebis. Ingen i min familj har haft de så hoppas jag inte får de, att värdena var höga just då bara...
Har bara träffat min bm en gång men fick en bra magkänsla, så hoppas den känslan är rätt och hon kommer lyssna på min oro..