• Carro83

Hjälp.... SÖS eller BBstockholm?!

Hej alla.

Jag skulle vilja höra era erfarenheten om både sös BB och BBstockholm.

Vi väntar vårt första barn och är beräknad till november och valet av BB närmar sig, och klokare har vi inte blivit än, så hoppas ni kan hjälpa oss i valet. Vi bor 10min fr sös och 25min fr BBstockholm, om de inte är rusningstrafik.

Har ni tagit avståndet i beaktning när ni valde? Hur har era erfarenheter varit på båda? Allt från bemötande till rummen och mat, fick era respektive stanna, som sagt, all er input är till stor hjälp i vårt val och kanske andras kommande val.

Tacksam för all hjälp och tankar från er...

• Svar på tråden Hjälp.... SÖS eller BBstockholm?!
  • Anonym (K)
    Carro83 skrev 2016-06-11 16:36:56 följande:

Ok. Jag var en ganska normal bebis på ca 3300g men sambon var en stor, ca 4600g och de skrämmer mig lite. Men skönt att höra att SÖS är som de låter kompetenta när de kommer till stora barn, för att undvika de.

Kanske dum fråga men när/får man/kan man kräva/ ett tillväxt UL?

Mitt första barn vägde nästan 4 kg och är född 1,5 vecka innan bf. Därför tog jag upp min oro för att få ett stort barn med min bm nästan från början. Min stora skräck var att gå över tiden den här gången. Efter rul börjar bm mäta magen och så läggs måtten in i ett diagram (det kanske de redan har börjat med för dig). Beroende på på var man hamnar i diagrammet och hur ens kurva ser ut kan det indikera på om barnet kan vara stort eller litet. Jag låg mitt på mittenkurvan hela tiden och låg inte i riskzonen för graviditetsdiabetes så bm tyckte inte jag behövde något tul utan att det var en normalstor bebis. Men hela min kropp kände att det var ett stort barn! Födde 1,5 vecka före bf den här gången också (som tur var) och barnet vägde då 4600 g och hade stort huvud vilket de hade sett om det hade gjorts ett tul. Så vet inte om man kan kräva ett tul nån gång egentligen men man kan ju hoppas på att få en bm som lyssnar på vad man oroar sig för och tar ens oro och magkänsla på allvar!
  • Anonym (SöS 2013)
    Anonym (K) skrev 2016-06-11 16:20:14 följande:

Har fött båda mina barn på SöS (senaste för knappt två veckor sedan) och är så nöjd med båda förlossningarna, personalen på förlossningen, eftervården och BB! Vi bor också nära SöS och det var en av anledningarna till att vi valde dem första gången. Andra gången var det självklart att välja samma då vi var så nöjda första gången. Vi hade dock hoppats på att få bo på BB hotellet den här gången (det fanns inte vid första förlossningen) men tyvärr sprack jag en del och blev sydd på operation efter så därför fick vi ett rum på avd 73 istället. Första gången var vi på avd 63. SöS har gott ryckte vad gäller resultat av större bristningar som måste opereras, som min. Har fått höra vid flera återkontroller av olika läkare att stygnen ser jättefina ut så jag kan inte annat än hålla med om det ryktet. På både avd 63 och 73 hade vi rum för både mig och sambon. På 73 hade vi egen dusch/toa men det hade vi inte på 63. Rummen är rätt små med två enkelsängar men det var inget som störde oss. God mat och härlig utsikt över Årstaviken från matsalen. Men som sagt, går allt bra kan man ju få bo på BB hotellet vilket jag gärna hade gjort! Och som sagt, all personal vi träffade var helt underbara! Nu har båda mina förlossningar gått relativt fort (startat med vattenavgång hemma och sedan tagit 9 respektive 6 timmar) men jag hade bm eller uska hos mig i princip hela tiden på förlossningen. Kan verkligen rekommendera SöS!

Hej!

Vet du om man kan få hamna på BB hotellet om man gör KS? Får mannen sova över där? Jag födde på SöS 2013 men sprack grad 3-4 så hamnade på avd 73. Det var bra men BB hotellet kanske är bättre
  • Carro83
    Anonym (K) skrev 2016-06-11 17:25:23 följande:

Mitt första barn vägde nästan 4 kg och är född 1,5 vecka innan bf. Därför tog jag upp min oro för att få ett stort barn med min bm nästan från början. Min stora skräck var att gå över tiden den här gången. Efter rul börjar bm mäta magen och så läggs måtten in i ett diagram (det kanske de redan har börjat med för dig). Beroende på på var man hamnar i diagrammet och hur ens kurva ser ut kan det indikera på om barnet kan vara stort eller litet. Jag låg mitt på mittenkurvan hela tiden och låg inte i riskzonen för graviditetsdiabetes så bm tyckte inte jag behövde något tul utan att det var en normalstor bebis. Men hela min kropp kände att det var ett stort barn! Födde 1,5 vecka före bf den här gången också (som tur var) och barnet vägde då 4600 g och hade stort huvud vilket de hade sett om det hade gjorts ett tul. Så vet inte om man kan kräva ett tul nån gång egentligen men man kan ju hoppas på att få en bm som lyssnar på vad man oroar sig för och tar ens oro och magkänsla på allvar!

Förstår, är i v17 nu så rul är om 3v. På inskrivningen så hade jag förhöjda blodsocker värden så hon nämnde gravid diabetes, så får se vad värden säger nu.

Är lite orolig för att jag ligger i riskzonen för det och då även öka risken är en stor bebis. Ingen i min familj har haft de så hoppas jag inte får de, att värdena var höga just då bara...

Har bara träffat min bm en gång men fick en bra magkänsla, så hoppas den känslan är rätt och hon kommer lyssna på min oro..
  • Anonym (K)
    Anonym (SöS 2013) skrev 2016-06-11 17:29:56 följande:

Hej!

Vet du om man kan få hamna på BB hotellet om man gör KS? Får mannen sova över där? Jag födde på SöS 2013 men sprack grad 3-4 så hamnade på avd 73. Det var bra men BB hotellet kanske är bättre

Jag vet inte. Men det kanske din bm kan svara på? Har en bekant som bodde på BB hotellet och var jättenöjd iaf. Håller tummarna för att du får komma dit!
  • Anonym (K)
    Carro83 skrev 2016-06-11 20:25:31 följande:

Förstår, är i v17 nu så rul är om 3v. På inskrivningen så hade jag förhöjda blodsocker värden så hon nämnde gravid diabetes, så får se vad värden säger nu.

Är lite orolig för att jag ligger i riskzonen för det och då även öka risken är en stor bebis. Ingen i min familj har haft de så hoppas jag inte får de, att värdena var höga just då bara...

Har bara träffat min bm en gång men fick en bra magkänsla, så hoppas den känslan är rätt och hon kommer lyssna på min oro..

Ja ta upp den oron och varför du är orolig för det. Att det inte är nåt taget ur luften utan att det faktiskt finns skäl att vara orolig för att få ett stort barn. Fråga om tul och vad som krävs för att få göra ett. Pratade precis med en kompis som fick ett tul typ fyra veckor föra bf och två veckor senare blev hon igångsatt för att barnet var stort.
  • Carro83
    Anonym (K) skrev 2016-06-11 20:56:12 följande:

Ja ta upp den oron och varför du är orolig för det. Att det inte är nåt taget ur luften utan att det faktiskt finns skäl att vara orolig för att få ett stort barn. Fråga om tul och vad som krävs för att få göra ett. Pratade precis med en kompis som fick ett tul typ fyra veckor föra bf och två veckor senare blev hon igångsatt för att barnet var stort.

Ska absolut ta upp de, tack för tipsen. Börjar bli dax att göra en lista med frågor, minnet är ju lite sviktande ????
  • Carro83
    Carro83 skrev 2016-06-11 21:03:18 följande:

Ska absolut ta upp de, tack för tipsen. Börjar bli dax att göra en lista med frågor, minnet är ju lite sviktande ????

Frågetecknena skulle vara en smile...
  • Liv100

Jag skulle rek det som är närmast, iallafall om det är i rusningstrafik.. Jag födde på SöS för 2 år sen, jättenöjda. Vi fick ligga på BB hotellet och det var kanon! ( till den som undrade om BB hotellet och kejsarsnitt så får man inte ligga där då tyvärr)

Just nu byggs SöS förlossning om, har hört att det blir helt nya jättefina rum, men vet ju inte

Lycka till!

• TantMedKratta
    Kasperina skrev 2016-06-11 12:01:54 följande:

Jag födde mitt första barn på BB stockholm 2008. Då hade man fortfarande platsgaranti där så det var därför vi valde det trots att vi bor söder om stan.

Vattnet gick tidigt på morgonen och vi åkte genom stan i rusningstrafik med mig stående på knä mot baksätet med täta värkar - inget jag vill rekommendera

Vi pratade om det efteråt och hade vi inte varit så "chockade" båda två för att det var dags så hade vi ALDRIG åkt dit.

Själva förlossningen var ok, även om den avslutades med klocka och yttre press, sonen visade sig vara kraftigt tillväxthämmad och fick ligga i kuvös med syrgas första timmen. Vi fick ett fint rum, men smörgås och sånt man brukar få missades helt, och vi fick ingen mat förrän morgonen efter. Alla var trevliga och så men vi kände oss lite övergivna.

Andra barnet föddes på Sös 2012, då var jag själv under förlossningen. Jag fick ett toppenbra mottagande, hade en läkare som berättade för mig hur långt det hade kommit och hur de tänkte om det hela tiden. Förlossningen var ett skolboksexempel fram till 8 cm när den avstannade helt. Det gjordes flera försök att komma vidare med värkstimulerande, manuell öppning, krystning utan krystvärkar osv och till sist gick läkaren igenom min gamla förlossningsjournal från BB Stockholm och upptäckte att samma sak hänt där, och kom fram till att jag helt enkelt har för trångt bäcken, något som borde ha upptäckts redan på BB Stockholm 2008. Jag snittades och fick sen ligga på uppvaket några timmar innan jag flyttades in i eget rum med extrasäng. Både jag och släktingarna som kommit dit fick smörgås och kaffe/te. Min mamma var kvar med oss första natten så att jag fick vila, sen fick jag klara mig själv

Maten funkade sådär även där, jag har en del allergier som inte togs hänsyn till (inte BB-personalens fel) och vid ett tillfälle ringde jag efter hämtpizza

Skulle det ha blivit fler barn här så skulle jag ha valt Sös, jag upplevde att de hade bättre resurser där.

Det är fortfarande platsgaranti på BB Stockholm. Eller menar du nu över sommaren, när dom ej sätter upp fler på listan pga fullt?
  • Kasperina
    TantMedKratta skrev 2016-06-12 08:36:32 följande:
    Det är fortfarande platsgaranti på BB Stockholm. Eller menar du nu över sommaren, när dom ej sätter upp fler på listan pga fullt?
    Har de börjat med det igen? 2012 hade de tagit bort det, då kunde man få vara "prioriterad" men inte garanterad plats.
  • Kasperina

Var in och kollade på deras sida nu och vad jag kan se har de inte någon platsgaranti utan det är prioritering för listade som gäller. Är man  listad får man komma om det finns plats, men är det fullt så hänvisas man.

• TantMedKratta
    Kasperina skrev 2016-06-12 11:35:32 följande:

Har de börjat med det igen? 2012 hade de tagit bort det, då kunde man få vara "prioriterad" men inte garanterad plats.

Jag är gravid nu och ringde deras MVC för att boka tid för ca 2 veckor sedan, frågade då om platsgaranti och den BM jag talade med sa att de hade det. Men att de inte tog in nya nu under sommaren för att det var fullt. Men jag som ska föda i februari skulle få plats.
Svar på tråden Hjälp.... SÖS eller BBstockholm?!