• ajnas

Flyga med fetma?

Nån som ver hur det funkar med fetma vid flygning? Finns det nån övre gräns? Vad händer om inte bältet räcker om, osv osv?

• Svar på tråden Flyga med fetma?
  • Pojkmamma01

Det brukar finnas förlängningsbälte samt att du inte får sitta vid nödutgångar.
    Behöver du två säten? Det är alltid bäst att prata med ditt flygbolag!

• Arbor
    Pojkmamma01 skrev 2016-06-11 21:42:57 följande:
    Det brukar finnas förlängningsbälte samt att du inte får sitta vid nödutgångar. Behöver du två säten? Det är alltid bäst att prata med ditt flygbolag!
    Varför får de inte sitta vid nödutgången?
  • sportpappa
    Arbor skrev 2016-06-11 21:45:11 följande:
    Varför får de inte sitta vid nödutgången?
    De som sitter vid och nära nödutgångarna ska kunna hjälpa till vid en utrymning. Barn får av den anledningen inte heller sitta där.
  • Rafael90
    Birgitta02 skrev 2016-06-11 15:58:48 följande:
    Det finns inga kriterier här i Sverige. Men jag vet att vissa flygbolag i USA har det, eller möjligen försökt införa, minns inte riktigt. Om man väger över en viss vikt får man betala för dubbla flygstolar. Det handlar inte bara om bälten utan om personen bredvid ska ha viss rörelseyta. Om jag minns rätt finns det förlängningar att sätta på bältena. Men vi har ju inte det fetmaproblemet i Sverige som i USA så vi har inte kommit så långt där.

Ring och snacka med det flygbolag som ni planerar resa med. Var ärliga med BMI, vikt, längd och cm runt magen. Och de där jävla sätena är ju skitsmå. Jag är 176 lång med en vikt på 67 kg. Dvs en mkt låg bmi. Men tycker det redan nu är trångt som fan.
    Ditt BMI är precis på mitten av normalvikt, inte mycket lågt.
  • Rymdmoln
    Birgitta02 skrev 2016-06-11 16:25:43 följande:

Beror på. Väger du 145 kilo så finns kanske risk att bältet och stolen inte räcker till. Är man lång så funkar det, är man en liten skit och väger så mycket så kanske det inte räcker till.

Jodå det går. Min kompis vägde 140 kg och var 170 cm lång innan hon gick ned allt och hon flög ofta. Gick utmärkt och hon behövde inte bältesförlängare heller :) vi flög tillsammans utomlands en gång och då satt hon vid fönstret och jag i mitten. Gick jättebra.
  • evaeva18

Det som oroar mig är mest breden på sitsen om man t ex flyger med sas?

• Rymdmoln
    evaeva18 skrev 2016-06-13 09:52:19 följande:

Det som oroar mig är mest breden på sitsen om man t ex flyger med sas?

För min kompis gick det bra även fast det blev lite trångt för mig som satt bredvid. Men jag är väldigt liten så det gjorde inget. Antar att du ska flyga med någon annan? Se till att boka en fönsterplats, då kan ni fälla upp armstödet så det blir lite mer plats för dig.

Sen beror det ju på hur stor du är, du behöver inte skriva det här men du såg kanske i mitt tidigare svar hur stor min kompis var och det gick bra för henne.
  • MeraMia

Flög till Egypten med min kusin som då vägde 140-150 kg och ca 165 cm lång. Hon var orolig över att behöva bältesförlängare men det slapp hon. Bältet räckte precis. Hon satt väl inte direkt bekvämt men det var ju ingen långflygning. Minns inte vilket flygbolag det var men något standardplan. Lågprisbolagen har kanske mindre utrymme, jag vet inte.

Flygvärdinnorna hjälper till och hämtar  bältesförlängare om det behövs men kan tänka mig att det kan vara pinsamt att behöva be om det.
    Har sett att man kan köpa egna bältesförlängare i USA. Det är väl för att slippa dra uppmärksamhet till sig. Vet inte om det går att få tag på här eller om de är godkända.

Ett tips är väl att försöka få en fönsterplats om man är riktigt stor så man slipper "hänga" över på mittenplatsen.
    En plats vid gången kan nog också ge mer utrymme men då finns nog risken att man får knuffar av folk som går förbi.

• Starka

Jag har flugit när jag hade strl 54-56 om rumpan, som nån skrev va de inte bekvämt men det gick. Och bältet passade men jag hade lite blåmärken på höfterna efter armstöden hahaha. Flög fem timmar då. Det är värre med min sambo, han tränar strongman och är väääääldigt bred över skuldrorna så han får alltid sitta mot gången så han kan luta sig in över mig när nån ska gå i gången. Hahah jag blir som en splattad fluga mot fönstret

Svar på tråden Flyga med fetma?