• CCA

Vad "leker" era barn med?

Jag har två tjejer snart 7år och 10år. Då deras egna rum är mycket små håller vi just nu på att göra i ordning ett "lekrum" åt dem  (Egentligen skulle det varit gjort för flera år sedan men det har inte blivit av och varje gång vi flyttat in leksaker har de ändå dragit med det in till vardagsrummet för att leka där). Nu börjar det dock ta hem kompisar och jag märker att kompisarna har svårt att komma igång med lek när jag är närvarande samtidigt som de lätta tröttnar på de få saker som tjejerna har på sina egna rum . Vi vill därför skapa ett rum där barnen kan få lite yta att umgås med sina kompisar. Vad uppskattar dina barn att göra ("Leka med").?

Jag har naturligtvis frågat tjejerna men de har själva svårt att avgöra vad det skulle vilja ha i rummet.

• Svar på tråden Vad "leker" era barn med?
  • MeEmmA

Vi har ett sällskapsrum åt barnen med tv, tv-spel, filmer och vanliga brädspel. På min dotters rum där hon leker mest med sina kompisar (hon är 7år), finns det bla:
    - Barbiehus och Barbiedockor
    - stereo som de sjunger och dansar en hel del till
    - en massa pysselgrejer tex pärlor, saxar, lim, glitter, tatueringar, symaskin osv.

Egentligen tror jag att sen avgörande faktorn att de hittar på lekar är att dom kan stänga igen dörren och vara ifred.

• metervara

Vår 7åring pysslar och skriver och ritar. Vi har ett stort bord med plats för både barnen och kompisarna, en stor pegboard att förvara pysselgrejerna och staffli i hörnet. Vi har också ett litet hörn med saccosäckar, tv och tv-spel. Sen det viktigaste: Discolampa och stereo.

• Ragnar

Mina barn leker mest med lego. Både pojken och flickan. Tösen har även en hel del dockleksaker som hon ofta leker med när hennes kompisar är här (hon är 6 år). Det enda 11-åringin ägnar sig åt förutom lego är att rita och spela play station. Han leker även mycket ute. Är ut och cyklar, gör pilbågar, samlar insekter.

• eviz08

Min dotter som snart fyller 7 år har aldrig riktigt gillat leksaker på det sättet, hon älskar att leka fantasi-lekar där hon och kompisarna är huvudpersonerna, Så det som hon vill ha är utklädnadskläder och en massa småsaker som trollstavar, fina stenar, halsband och allt som är smått och spännande. (många loppisfynd)
    Mjukdjur.
    Sen är det pysselsaker som gäller och även vanliga spel. (vi har även tv-spel men intresset är inte så stort)

Svar på tråden Vad "leker" era barn med?