• Skorpion76

Några små anmärkningar

Till att börja med vill jag tacka för ett alldeles fantastiskt diskussionsforum! Det här är ett forum där jag verkligen trivs, men det finns några små saker som jag inte riktigt gillar och det är att man inte kan gå tillbaka och ändra eventuella stavfel i ett redan publicerat inlägg. Inte heller kan man gå tillbaka och plocka citat från flera andra postare! Det är egentligen de enda sakerna som jag tycker att jag vill anmärka på, men annars är det verkligen ett kanonforum! 

Pethead
  • Svar på tråden Några små anmärkningar
  • Physalis

Jag hade gärna sett att tsen gick att uppdatera när folk ställer samma frågor om och om igen. Då skulle man komma längre i diskussionerna innan man tröttnar för att det kommer in någon ny hela tiden som ska diskutera det som redan diskuterats i ett par omgångar.

• sportpappa
    Physalis skrev 2016-06-12 22:11:08 följande:
    Jag hade gärna sett att tsen gick att uppdatera när folk ställer samma frågor om och om igen. Då skulle man komma längre i diskussionerna innan man tröttnar för att det kommer in någon ny hela tiden som ska diskutera det som redan diskuterats i ett par omgångar.
    Du kan ju göra tillägg till din TS. I instruktionen till funktionen står det "OBS: Man får inte använda denna funktion för att besvara någon i tråden, den är endast till för att rätta till sakfel i efterhand!"
  • Skorpion76
    Physalis skrev 2016-06-12 22:11:08 följande:

Det felet gjorde jag i början. Jag startade trådar om redan existerande ämnen., men fter lite letande har jag hittat trådar  där frågorna pasar in. 
    Pethead
  • Physalis
    sportpappa skrev 2016-06-12 22:51:06 följande:

Du kan ju göra tillägg till din TS. I instruktionen till funktionen står det "OBS: Man får inte använda denna funktion för att besvara någon i tråden, den är endast till för att rätta till sakfel i efterhand!"

Då får man ju inte använda den till vad jag önskar att den gick att använda till.

Om ts t ex frågar om ekonomin tillsammans med ts partner verkar rimlig. Folk svarar på det. Sen lägger ts till att hen har 2 barn sedan tidigare, och senare så visar det sig att ts är arbetslös osv osv. Saker som borde stått i tsen för att få vettiga svar.

Men om det är som du säger att den funktionen redan finns, så används den inte tillräckligt ofta. Då kanske man istället skulle göra så att läsarna hade möjlighet välja en av ts svar och klicka " lägg till i tsen" och efter 5 (exempelvis) röster så läggs det svaret till i tsen.
  • flygrl
    Skorpion76 skrev 2016-06-12 13:46:32 följande:

Jag saknar verkligen dessa diskussionsforum och därför är det viktigt att arbeta extra hårt med dem som trots allt finns kvar. Det här är ett trevligt forum med en trevlig stämning. 

Pethead
    +1
  • flygrl
    sportpappa skrev 2016-06-12 17:55:18 följande:
    Citat 1
    Skorpion76 skrev 2016-06-12 13:46:32 följande:Jag saknar verkligen dessa diskussionsforum och därför är det viktigt att arbeta extra hårt med dem som trots allt finns kvar. Det här är ett trevligt forum med en trevlig stämning. 
    Citat 2Citat 3.

Det går bra att plocka citat från fler andra postare. Tryck på citatknappen på varje inlägg du vill citera så staplas de på varandra som här.

Om du vill plocka citat från en annan sida i en tråd eller från en helt annan tråd så får man trixa lite, men det går det också. Öppna sidan i en ny tabb i din webbläsare. Gör en radbrytning i rutan för ditt inlägg och tryck sedan på citatknappen och sen kopierar du texten och klistrar in den där du vill ha den.
    Du e bra på att reda ut tekniken. Alltid kunniga svar. Tack!

Ett problem med FL e att tekniken strular en del. Bla. laddas sidan jag vill läsa ofta om femti elva gånger och det kan bli extra irriterande om jag försöker posta ett inlägg i tråden.

Därför använder jag numera oftast FL-appen men går där ist miste om en del bra funktioner som tex. just möjligheten kunna citera och svara flera användare i samma inlägg. I stället blir det en lång rad inlägg vilket inte blir lika snyggt och gör tråden mer oöversiktig. :/

En annan konstig sak i appen e att pm jag skickar inte når den dom ska till utan bara försvinner. *Poff* liksom.

Men bortsett från sånt här strul trivs jag bra på FL.
  • sportpappa
    flygrl skrev 2016-06-13 15:36:21 följande:
    Du e bra på att reda ut tekniken. Alltid kunniga svar. Tack! smile5.gif Ett problem med FL e att tekniken strular en del. Bla. laddas sidan jag vill läsa ofta om femti elva gånger och det kan bli extra irriterande om jag försöker posta ett inlägg i tråden. Därför använder jag numera oftast FL-appen men går där ist miste om en del bra funktioner som tex. just möjligheten kunna citera och svara flera användare i samma inlägg. I stället blir det en lång rad inlägg vilket inte blir lika snyggt och gör tråden mer oöversiktig. :/ En annan konstig sak i appen e att pm jag skickar inte når den dom ska till utan bara försvinner. *Poff* liksom. Men bortsett från sånt här strul trivs jag bra på FL. smile1.gif
    Efter att ha kämpat länge med nya Familjeliv så orkade jag inte längre med allt strul, långa laddningstider och har gått tillbaka till gamla siten där allt fungerar perfekt och laddar blixtsnabbt: gamla.familjeliv.se/
    Jag kör aldrig Familjeliv i mobilen så jag inte uttala mig om hur det fungerar där. Jag trivs bra att sitta med en stor skärm. Det är kanske möjligt att gamla familjeliv fungerar bra på mobilen också även om den säkert inte är mobilanpassad.
  • Skorpion76
    sportpappa skrev 2016-06-13 17:32:08 följande:
    Efter att ha kämpat länge med nya Familjeliv så orkade jag inte längre med allt strul, långa laddningstider och har gått tillbaka till gamla siten där allt fungerar perfekt och laddar blixtsnabbt: gamla.familjeliv.se/
    Jag kör aldrig Familjeliv i mobilen så jag inte uttala mig om hur det fungerar där. Jag trivs bra att sitta med en stor skärm. Det är kanske möjligt att gamla familjeliv fungerar bra på mobilen också även om den säkert inte är mobilanpassad.
    Vad är det fär skillnad mellan gamla och nya Familjeliv?
    Very Lazy Pethead
  • sportpappa
    Skorpion76 skrev 2016-06-14 18:37:55 följande:
    Vad är det fär skillnad mellan gamla och nya Familjeliv?
    Designen är väl den största skillnaden som man ser direkt. Gamla familjeliv är just gammal design. Innehållet är ju exakt samma. Laddningstiden mellan sidorna är en annan väldigt stor skillnad. Det tar någon minut att ladda in allt på nya sidan medan bara några sekunder på gamla, men man kan börja klicka direkt så funktionell laddningstid är nästan ögonblicklig.
    Det är flera funktioner under inställningar som bara fungerar på gamla familjeliv så man blir hänvisad dit lite då och då om man saknar något på nya sidan.

Testa. Du kan köra båda omväxlande.
  • Skorpion76
    sportpappa skrev 2016-06-14 22:30:29 följande:
    Designen är väl den största skillnaden som man ser direkt. Gamla familjeliv är just gammal design. Innehållet är ju exakt samma. Laddningstiden mellan sidorna är en annan väldigt stor skillnad. Det tar någon minut att ladda in allt på nya sidan medan bara några sekunder på gamla, men man kan börja klicka direkt så funktionell laddningstid är nästan ögonblicklig.
    Det är flera funktioner under inställningar som bara fungerar på gamla familjeliv så man blir hänvisad dit lite då och då om man saknar något på nya sidan.

Testa. Du kan köra båda omväxlande.
    Hur gör jag då?
    Very Lazy Pethead
  • flygrl
    sportpappa skrev 2016-06-13 17:32:08 följande:
    Jag får testa gamla FL då. När jag blev FL medlem i somras (?) körde jag enbart i webbläsaren i mobil/Padda/iPod med undantag av nån enstaka tråd som bara funkar i datorn. Laddningstiderna blev för jobbiga så därför gick jag över till appen (mestadels) men saknar där vissa funktioner. Kanske blir det perfekt med gamla FL!
Svar på tråden Några små anmärkningar