Smörgåstårta
Hur brukar ni dekorera er smörgåstårta och vad har ni på och i? :) ska göra två smörgåstårtor åt en kompis som fyller år.
Jag brukar oftast köra med fisk o skaldjur.
Hur brukar ni dekorera er smörgåstårta och vad har ni på och i? :) ska göra två smörgåstårtor åt en kompis som fyller år.
Jag brukar oftast köra med fisk o skaldjur.
När jag (läs min pappa) gör smörgåstårtor gör vi en med räkor, lax och ägg och en med rostbiff, ost och kanske leverpastej.
Inget slår min mammas smörgåstårtor. Hon får alltid mycket beröm. Så himla mycket godare än färdigköpta. Har aldrig gillat någon annan än denna sorten. Inget kan mäta sig med det.
Fisk/skaldjur
Fyllning: tonfisk + vispad grädde, majonnäs och dill
Ovanpå: lax, räkor, sallad, tomat, ägg, gurka, citron, purjolök (kan man ev ha i fyllningen med)
Vad du gör, blanda inte leverpastej och räkor/lax i samma tårta! Vanligt men vidrigt! Inga gröna ärtor i fyllningen heller, blärrrk!
Så ser om jag gör ut :)
Så ser om jag gör ut :)
Inget slår min mammas smörgåstårtor. Hon får alltid mycket beröm. Så himla mycket godare än färdigköpta. Har aldrig gillat någon annan än denna sorten. Inget kan mäta sig med det.
Fisk/skaldjur
Fyllning: tonfisk + vispad grädde, majonnäs och dill
Ovanpå: lax, räkor, sallad, tomat, ägg, gurka, citron, purjolök (kan man ev ha i fyllningen med)
Vad du gör, blanda inte leverpastej och räkor/lax i samma tårta! Vanligt men vidrigt! Inga gröna ärtor i fyllningen heller, blärrrk!
När jag (läs min pappa) gör smörgåstårtor gör vi en med räkor, lax och ägg och en med rostbiff, ost och kanske leverpastej.
Inga äpplen eller potatis heller som utfyllnad.
Inga frukter.
Jag gör med samma röra som jag använder till bakad potatis (400 g kalkon, en liten rödlök, två paprikor (inte grön), en tvåa crème fraiche och en tub (275 g tror jag det är) majonnäs). Har röran på alla lagren, behöver inte breda på något extra för krämighet. Uppepå har jag tomat, ost, kalkon och gurka. Jag är inte så förtjust i dill och sånt, därför struntar jag i att dekorera med det. :) Jag brukar göra en ganska liten smörgåstårta bara till familjemys, så vid vanlig storlek bör receptet dubblas.