• Anonym (apless)

Hur orkar man vara 'den nya'?

Är separerad sedan två år. Har tre barn.

Ganska omgående efter separationen träffade jag en ny man.Vi kan kalla honom Pelle. Kände honom sen tidigare då våra barn är med i samma sportklubb.Även han har tre barn och är skild sedan fyra år. En väldigt 'ful' skilsmässa med mkt bråk.

Han och hans fd fru,vi kan kalla henne Fia, hade varit tillsammans sen tidernas begynnelse typ. Nästan 30 år,(han är betydligt mkt äldre än mig) bortsett från att de separerade för ca 12 år sedan och levde isär en period men hittade tillbaka till varandra, gifte sig och fick tredje barnet.

Hur som helst så har vi tagit det väldigt lugnt framåt i vårat förhållande. Under hela första året visste ingen alls att vi ens dejtade. Vi gjorde så av respekt mot våra barn och våra fd. För att undvika onödigt tjafs innan vi visste vad vi vill med varandra.

Förra sommaren gick vi ut med att vi är ett par och alla barnen och min fd tog det riktigt bra.

Det gjorde dock inte Fia som anser sig lurad då hon insåg att vi träffats långt innan hon visste.

Pelle och Fia har en extremt ansträngd relation till varandra och det tjafsas mkt hit och dit. Främst runt de två yngsta barnen. Den äldsta är vuxen och utflugen.

Jag visste ju såklart detta, men hade liksom inte trott att jag skulle bli så indragen i skiten. Nu är det mesta,enligt Fia, mitt fel.

Jag och Pelle hade eg inte för avsikt att flytta ihop, men nu i februari föll vi över drömboendet. Ett hus stort nog för alla fem barnen, med perfekt läge som gör att ingen av barnen behöver byta skola el liknande då huset ligger mitt mellan allas skolor.

Vi stortrivs! 'Tyvärr' trivs Pelles barn så bra att de helst vill vara hos oss jämt.

Mellanbarnet är 16 och bestämmer ju själv. Hon har nog inte sovit hos Fia sen i början på mars. Däremot kan hon ofta åka förbi och titta in hos henne. Lillkillen på 11 år bor vv, men det är ständigt tjafs när han ska tillbaka till Fia.

Fia är en jättebra mamma, men hon bor i lägenhet mitt i city och jobbar mycket.

Hos oss är både jag och Pelle hemma till middagstid varje dag. Huset är stort, tomten är stor. Många kompisar ryms osv osv. Jag tycker det känns rätt naturligt att barnen gärna är här pga dessa praktiska omständigheter.

Fia tror att jag köpt 16 åringen och gullat in mig hos 11 åringen och att det är därför de helst vill vara här.

Rent ut sagt Fia HATAR mig. På riktigt. Och det blir bara värre för var dag.

Jag vill inte ha det så. Alls. Jag vill att vi ska kunna ha om inte annat en neutral relation.

Går det komma dit? Ni med erfarenhet av samma, och isf hur??

Eller måste man lära sig leva med allt det tjafsande baktalandet och bråkandet

? Och hur orkar man isf med det?

Ursäkta för långt inlägg, behövde skriva av mig

• Svar på tråden Hur orkar man vara 'den nya'?
  • Anonym (Mama)

Ska man bara spola sin egen mamma-som gett livet till en-bara för att pappan har träffat fruntimmer,skämmer bort barnen?Med stort hem och middag .Bortskämda oförskämda ungar.karma

• Anonym (LDA)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-13 07:33:41 följande:

Ska man bara spola sin egen mamma-som gett livet till en-bara för att pappan har träffat fruntimmer,skämmer bort barnen?Med stort hem och middag .Bortskämda oförskämda ungar.karma

Men nu får du ge dig!!! Varför ska pappan och ts skaffa sig ett sämre boende som inte har tillräckligt med utrymme för ALLA barnen och som inte ligger bra till med tanke på ALLA barnens skola?!

Varför skulle de inte ge ALLA barnen middag när de är hemma?! Vad ska pappans barn äta tänkte du?

Är barnen bortskämda för att de har tak över huvudet och mat för dagen? Skärp dig!
  • Anonym (Nin)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-13 06:20:35 följande:

Ni köper stort hus och middag varje dag?Stackars barnens mamma.Låt barnen ha kvar sin mamma,det här är ingen tävling.Koncentrera dig på dina barn och liv,ta inte andras barn med stort hus och middag.

Men vad menar du? Ska de inte köpa ett hus trots att de vill ha ett och har råd? Strunta i att laga middag?
  • Ester69

Vadå? Ska ts och hennes man sätta sig i en etta och säga att barnen tyvärr inte kan komma och mat kan dom glömma för ts har slutat äta middag??

Gud så löjligt..
  • Ess

Då hade du gillat att dina barn var med mig istället för ts. Hans barn fick sköta sig helt själva när de var med mig, laga mat själva osv. 
    Men dom valde att komma trots de kraven............

Jag tycker pappan ska prata med barnen, för det är ju möjligt att Fia fastnat i ett stadie där hon älter alla oförätter, både sanna och påhittade. Det kan va rätt knäckande för barnen att lyssna på det i längden. 
    Men är det bara för att de blir mer uppassade hos pappan, så tycker jag att de ska hålla hårt på umgänges schemat.
  • Anonym (apless)

Tack för många svar!

Vi håller hårt på vv med 11åringen. Men han kan börja redan på torsdagen att prata om att han inte vill till mamma på söndagen.

Det är tärande för sambon såklart. Pojken har tråkigt där säger han bla.

16-åringen fick välja själv vart hon ville bo redan för nått år sedan och har sedan dess tillbringat mesta dels av tiden hos sin far. Det verkar Fia dock ha glömt. Hon ser bara att 16-åringen är mycket hos oss efter att vi köpt huset.

Både jag och Pelle har pratat med 16-åringen om anledningen till detta, och den är inte komplicerad eller märklig.

Hon har nära till skolan från oss, hon har ett ganska stort eget rum med dusch och toalett vägg i vägg och dessutom är hon den enda med sovrum på det våningsplanet så hon tycker det är bekvämt helt enkelt.

Däremot träffar hon Fia ofta. Skulle gissa nära på dagligen.

När det handlar om tid/boende/ekonomi så är inte Fia i någon offersits. Hon driver två egna företag som går bra. Hon skulle ha möjlighet att bo mer 'barnvänligt' och lägga sin arbetstid på ett annat sätt. Men hon har valt att leva såhär.

Det är lite jetset liv i lyx och glamor ffa när hon har barnfri vecka.

• ajnas

Har ni funderat på Familjerådgivning? Kam vara bra för både Pelle och Fia att få hjälp att rensa luften och sätta ord på sina känslor tillsammans med en utomstående, men också för dig och Fia att lufta ansträngda känslor.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Nin) skrev 2016-06-13 08:03:12 följande:

Men vad menar du? Ska de inte köpa ett hus trots att de vill ha ett och har råd? Strunta i att laga middag?

Det är klart dom får bo i lyx och laga 100 middagar varje kväll om dom vill
  • Anonym (Mama)
    Anonym (LDA) skrev 2016-06-13 07:52:01 följande:

Men nu får du ge dig!!! Varför ska pappan och ts skaffa sig ett sämre boende som inte har tillräckligt med utrymme för ALLA barnen och som inte ligger bra till med tanke på ALLA barnens skola?!

Varför skulle de inte ge ALLA barnen middag när de är hemma?! Vad ska pappans barn äta tänkte du?

Är barnen bortskämda för att de har tak över huvudet och mat för dagen? Skärp dig!

Det kan du göra själv,jag är vuxen och behöver inte dina åsikter,0 intresse.
  • Connie07

Det är klart,när barnen nu struntar i sin mamma kan det ju bli tufft sen för dom.När dom får egna barn och problem i livet och tror att styvmamma ska älska deras barnbarn och lyssna på deras problem,då är ju hon upptagen med sina egna barnbarn och sina egna barns problem,och kommer nog inte orka vara både plastmormor och psygolog .

• Anonym (LDA)
    Anonym (Mama) skrev 2016-06-14 18:24:47 följande:

Det kan du göra själv,jag är vuxen och behöver inte dina åsikter,0 intresse.

Verkligen? Tillräckligt intresserad för att svara mig. Då läser du ju det jag skriver. Vuxen? Inte mentalt iaf...
  • Brumma
    Connie07 skrev 2016-06-14 18:38:43 följande:

Det är klart,när barnen nu struntar i sin mamma kan det ju bli tufft sen för dom.När dom får egna barn och problem i livet och tror att styvmamma ska älska deras barnbarn och lyssna på deras problem,då är ju hon upptagen med sina egna barnbarn och sina egna barns problem,och kommer nog inte orka vara både plastmormor och psygolog .

Mina barns bonusmorfar är världens mest fantastiska bonusmorfar och har hur mkt tid i världen åt våra barn. Trots att de inte har några genetiska band :)
  • Miss Skywalker

Låt henne hata, det är väl knappast ditt fel att barnen vill vara där. Varför vill du ha en relation till henne öht? Låt din man ta den skiten..

• Connie07
    Anonym (LDA) skrev 2016-06-14 19:08:07 följande:

Verkligen? Tillräckligt intresserad för att svara mig. Då läser du ju det jag skriver. VuxenÖ? Inte mentalt iaf...

Anonym (LDA) skrev 2016-06-14 19:08:07 följande:

Verkligen? Tillräckligt intresserad för att svara mig. Då läser du ju det jag skriver. Vuxen? Inte mentalt iaf...

Gud vad barnsligt ..folk verkar ha tråkigt
  • Anonym (LDA)
    Connie07 skrev 2016-06-15 17:29:58 följande:

Gud vad barnsligt ..folk verkar ha tråkigt

U would know...
  • Anonym (vghjk)

Först: Hörni, det är sommarov, lägg ingen tid på fjantiga inlägg.

TS, du måste inte vara den nya, det är inte jag, jag är den sista  

Ni måste inte ta några som helst diskussioner med mamman, inte prata med henne alls om det inte krävs för umgängets skull. Ni kan enkom skicka ett sms när 11-åringen ska till mamma och meddela viktiga saker. Svara bara på saker kring barnen, inget annat. Bara ignorera.

Ni kan sms:a, eller maila att from nu kommer ni bara att svara på sms eller mail, vilket ni föredrar och ni kommer enbart att diskutera saker kring barnet. Ni kommer from nu inte diskutera boendet för 16-åringen som får välja själv. (Troligen skulle det lyssnas även på 11-åringen om det blev en stämning av det) Sms:en begränsas till att handla enbart om bytet av umgänge, om viktiga saker kring det eller om det händer något viktigt/akut. Inget annat.

Ge henne inte makten att förpesta era liv.

• Anonym (Hmm)
    "Det är lite jetset liv i lyx och glamor ffa när hon har barnfri vecka."

Vad spelar det för roll hur hon lever på sina barnfria veckor? Du har ju berättat att Fia är en bra mamma. Och det är väl viktigast av allt?

Anledningen till att barnen föredrar att vara hos er är alltså mer på grund av att ni har mer utrymme? Så om Fia köper en kåk med minst samma standard som ni har, eller ännu bekvämare, så skulle det kanske bli ombytta roller?
  • Anonym (apless)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-06-21 00:53:07 följande:

"Det är lite jetset liv i lyx och glamor ffa när hon har barnfri vecka."

Vad spelar det för roll hur hon lever på sina barnfria veckor? Du har ju berättat att Fia är en bra mamma. Och det är väl viktigast av allt?

Anledningen till att barnen föredrar att vara hos er är alltså mer på grund av att ni har mer utrymme? Så om Fia köper en kåk med minst samma standard som ni har, eller ännu bekvämare, så skulle det kanske bli ombytta roller?

Givetvis lever hon hur hon vill på barnfri vecka! Ville mer bara förklara att hon inte är en fattig stackare som inte har råd med tex ett större boende.

Det handlar bara om val i livet.
Svar på tråden Hur orkar man vara 'den nya'?