Fråga till er män, ang uppdelning av hemmasysslor
Jag läser överallt om kvinnor/mammor som tycker det är en självklarhet att både mannen och kvinnan delar på alla sysslor i hemmet lika, även om den ena är föräldraledig. Men hur tycker ni män egentligen? Säg att er fru/sambo/flickvän är föräldraledig med ert gemensamma barn och du har ett fysiskt påfrestande jobb med tidiga morgnar, vad är då rimligt att hon gör på dagarna och du när du kommer hem från jobbet och på helger. Då tänker jag på sömn, sovmorgnar, tvätt, disk, matlagning, städ, utflykter med barnen osv. Vanliga vardagliga saker.
Själv har jag en man som tycker att hans snickarjobb gör att han är för trött (han tränar tre dagar i veckan också efter jobbet) för att kunna hjälpa till med något. Han tar kanske diskmaskinen en gång i månaden sen inget mer. Han nattar vår dotter på 11 månader kanske hälften av kvällarna vid 19 tiden och när hon somnat sätter han sig vid datorn och spelar till sent på natten. Går upp kl 6 för att gå till jobbet och klagar sen på för lite sömn.
Dottern är som sagt 11 månader och jag är höggravid med vårt andra barn.
Kräver jag för mycket när jag ber honom att göra mer i hemmet? Eller ge mig en fri natt och sovmorgon nån dag i veckan?