• Anonym (Herregud)

Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!

Jag orkar inte med min man. Han kan verkligen inte laga mat. Jag har alltid stått för matlagningen under den tid vi varit ett par. Nu har jag under en period börjat tjata på honom att han också ska laga mat. Så, för första gången ska han laga spagetti och köttfärssås. Han gjorde det igår.

Jag går in i köket och ser honom steka råa/torra spagettipinnar. Han tittar på mig och säger "när ska dem bli mjuka? De verkar torra och de har blivit bruna".

Jag förstår inte hur man kan vara så trög att man tror att man ska steka torr spagetti för att få den mjuk. Vem fattar inte att spagetti ska kokas!

Jösses.

Hur får ni era män att laga god mat?

• Svar på tråden Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2016-06-14 01:04:22 följande:
    Frånvaro av bevis är ett motbevis? Eller vad?

Var har jag skrivit eller hävdat att jag är förolämpad andras vägnar bara för att jag sa i från till ett korkat nervärderande skämt?

Så jag har redan självdistans. Då jag har aldrig varit förolämpad åt andras vägnar. 

Annars är det väldigt smaklöst att helt utan grund att sitta och anklaga folk detta bara för att man säger ifrån.
    Men du skriver som om du går i gång på alla cylindrar och några till. Ingen tar dig på allvar längre, eftersom du inte verkar kunna moderera dig. Och det är så jäkla synd, eftersom du är en av mina favoritskribenter på bet här forumet ,så länge du faktiskt tar det lungt och visar att det inte är på blodigt allvar hela tiden, för det vet jag att du kan. Du låter som en SJW, och då blir du också tagen som en.

JAg var för övrigt den första (ända, innan dig) som "sa ifrån". På ett uppenbart lättsamt sätt. Och ingen blev upprör.....

Sen vet jag inte vad du menar om det där första...... Vad har bevis eller avsaknaden av det med något av våra inlägg om ett misslyckat skämt att göra?
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-06-14 01:12:34 följande:
    Men du skriver som om du går i gång på alla cylindrar och några till. Ingen tar dig på allvar längre, eftersom du inte verkar kunna moderera dig. Och det är så jäkla synd, eftersom du är en av mina favoritskribenter på bet här forumet ,så länge du faktiskt tar det lungt och visar att det inte är på blodigt allvar hela tiden, för det vet jag att du kan. Du låter som en SJW, och då blir du också tagen som en.

JAg var för övrigt den första (ända, innan dig) som "sa ifrån". På ett uppenbart lättsamt sätt. Och ingen blev upprör.....

Sen vet jag inte vad du menar om det där första...... Vad har bevis eller avsaknaden av det med något av våra inlägg om ett misslyckat skämt att göra?
    enda*
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • no more

Youtube! Det är så alla gör idag för att lära sig. Kollade det fanns massor av filmsnuttar om hur man kokar pasta, så för den som inte vill läsa instruktioner rekommenderas Youtube. Men låt honom klara det själv är man tillräckligt hungrig lär han sig!!!

• Lord Hans

Spagetti blir f-n inte brunt om man lägger det i stekpannan. Om man nu inte har en massa gammal skit i pannan. Sluta trolla.

• Aniiee
    Lord Hans skrev 2016-06-14 07:23:26 följande:

Spagetti blir f-n inte brunt om man lägger det i stekpannan. Om man nu inte har en massa gammal skit i pannan. Sluta trolla.

Den blir brun/svart om den blir bränd.. eller förkolnad, då....
  • Vanja

Hur kan man inte veta som vuxen att spagetti ska kokas?? Hemma hos mamma o pappaborde han jäkligt sett de. Kollar han aldrig på tv? Nån gång måste han väl i sitt liv ha sett spagetti tillagas? Hemkunskapen i skolan tex. Tycker det låter jättekonstigt. Undrar om han driver med dig? :)

• Themis

Jag är inte förvånad. Ex: Min svärmor är lärare men kan verkligen inte laga mat, men hon vet att barnbarnet gillar pasta. Själv äter hon bara potatis.

Hon gör klart allt lååångt i förväg eftersom hon hatar att passa maten, t ex skalar potatis på morgonen och lägger i grytan för att koka till lunchen kl 14.

Så hon la pastan i blöt 8 på morgonen och kokade upp den sen kl 13.

Det blir rätt slemmigt, kan jag väl säga...

Min mans favoriträtt när han var barn var brända fiskpinnar med pulvermos och "svampstuvning"- d.v.s Campbells svampsoppa outspädd direkt ur konservburken.

Han flyttade hemifrån vid 16 och lärde sig laga mat på studentnationerna hellre än att leva med hennes kokkonst.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Themis
    Vanja skrev 2016-06-14 16:47:12 följande:

Hur kan man inte veta som vuxen att spagetti ska kokas?? Hemma hos mamma o pappaborde han jäkligt sett de. Kollar han aldrig på tv? Nån gång måste han väl i sitt liv ha sett spagetti tillagas? Hemkunskapen i skolan tex. Tycker det låter jättekonstigt. Undrar om han driver med dig? :)

En del har sett saker hundra gånger men de lär sig inget av det, för de tänker inte på det medvetet.

Min man har ju vissa luckor fortfarande p.g.a. sin uppväxt. Första gången jag bad honom koka ett ägg i sex minuter (medan jag gick och duschade) så la han ägget i det kalla vattnet och blev sur för att jag skrattade åt honom och att ägget inte var klart efter sex minuter med plattan på.

Jag tänker mig att de flesta vet att det tar ca 5-6 minuter att bara koka upp lite vatten på snabbplattan men den tanken på vad som är fysikaliskt rimligt har inte han.
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Vanja
    Themis skrev 2016-06-15 08:44:57 följande:

En del har sett saker hundra gånger men de lär sig inget av det, för de tänker inte på det medvetet.

Min man har ju vissa luckor fortfarande p.g.a. sin uppväxt. Första gången jag bad honom koka ett ägg i sex minuter (medan jag gick och duschade) så la han ägget i det kalla vattnet och blev sur för att jag skrattade åt honom och att ägget inte var klart efter sex minuter med plattan på.

Jag tänker mig att de flesta vet att det tar ca 5-6 minuter att bara koka upp lite vatten på snabbplattan men den tanken på vad som är fysikaliskt rimligt har inte han.

Kan ju vara som du säger! Men tycker ändå det låter väldigt konstigt.. Men men, alla är vi olika!
  • Blomma73
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-06-13 18:16:55 följande:

Min fd sambos mamma förbjöd deras söner (3st) att använda köket, det var kvinnans domäner.. ingen av dem kunde ens sätta på en spis då de flyttade ut. (De är ändå 70- och 80-talister, mamman född sent 50-tal så de bör ju inte vara så ålderdomliga).

De hade noll koll på hushåll då de flyttade hemifrån, som tur blev de sambos alla tre med tjejer som kunde laga mat.

Jag försöker lära min fd sambo att koka makaroner och steka korv och det var ungefär det han lärde dig under de 14 åren vi var ihop. Han lagade mat två gånger under tiden vi var tillsammans

Nu är vi skilda och nu gör mamma hans mat igen och tar med sig matlådor.

Förstår mig inte på kvinnor som gör så där! Hade en manlig kompis vars mamma var så där också. Ville att han skulle bo kvar hemma, låta bli att säga ja till sitt första fasta jobb för att det innebar flytt 5 mil, bort, tog hem hans tvätt, kom med matlådor mm. När han var 24 år! ( vi är 70-talister). Vissa mammor lever genom sina barn, eller vad det nu handlar om.
Svar på tråden Min man kan inte laga mat...steker spagetti. Gud!!!