• Anonym (frugan)

Kan man/vågar man döpa till det....?

Hej!

Väntar tvillingpojkar och har lite problem med namnfunderingarna och familjens åsikter. Våra favoritnamn är Adolf och Herman, men det blir ju lite för mycket...
    Så vi tog bort Herman eftersom Adolf är favoritnamnet nummer ett för oss båda. Så nu tänker vi Adolf och Volmar, men alla i familjen är helt anti.
    Först är det ju det med att alls döpa till Adolf, men någon gång måste man väl kunna ta det tillbaka från Hitler? Väl?
    Sedan tjatar de om att namnen är gamla, fula, att de kommer mobbas, ingen kommer kunna uttala namnen och så vidare och så vidare...
    Man måste väl kunna döpa till vad man vill utan att familjen ska ha åsikter om allt? Hur får man dem att fatta?

• Svar på tråden Kan man/vågar man döpa till det....?
  • driver28

Av reaktionerna i tråden att döma är nog Adolf ingen hit. Särskilt inte tillsammans med Herman. Om ni skulle presentera 2 pojkar med de namnen skulle jag direkt tro att ni var nazister själva. Syrrans katt heter Herman och hon kallar honom för gubben. Där är mina associationer till era namnval. Risken för att Adolf får öknamn eller blir retad ökar nog exponentiellt med ett sånt namn. Tyvärr. För mobbing är aldrig okej.

Döp dem till Castor och Pollux istället! Exotiska mytiska namn utan Nassekoppling

• EnAnonumius
    Santin skrev 2016-06-13 19:06:38 följande:
    1:gräsligt namn. 2: ungen kommer kallas för hitler i skolan. Redan 9 åringarna vet vem Adolf hitler var och är mycket intresserade av världskrigen.
    1 Alla har olika smak. Så ja man får ju som sagt tycka så.

2 Ja vill man lära ungarna som förälder, att det är helt ok att kalla folk som heter Adolf för Hitler så kan jag förstå att du uttalar dig så tvärsäkert om att ungen kommer att bli kallad för Hitler i skolan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    HäxanSol skrev 2016-06-14 22:21:48 följande:
    Adolf är ett urgammalt namn i Norden och resten av den germanska världen. Vi här i Sverige har haft flera kungar som hetat det, bland annat Adolf Fredrik och den store Gustav II Adolf. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att tabut mot att döpa sin son till Adolf har suttit så länge - bara för EN person! Det hade varit en annan sak om Hitler hetat ett extremt ovanligt, i det närmaste unikt, förnamn - då hade det varit mera naturligt att alla associerade namnet med honom. 
    Här är en av de förnuftigaste inlägget i denna tråden.
  • EnAnonumius
    Rymdmoln skrev 2016-06-14 22:33:38 följande:
    Visst är det tråkigt och lite konstigt men tyvärr är det ju så att de flesta tänker på Hitler. Utomlands är det garanterat heller ingen som tänker att det är ett gammalt nordiskt namn. Så även om det är trist och konstigt får man ju se det för vad det är och gå efter det. Personligen skulle jag aldrig vilja sätta mitt barn i den sitsen...
    Nej inte ett fornnordiskt namn.

Utan ett gammalt namn i norden, och den _övriga_ germanska världen.
    Det är ett forngermanskt namn. Det är gammelgermanska för "Ädel varg"

• EnAnonumius

Av döma av reaktionerna i denna tråden så kan man ju undra när folk skall lära sig att släppa taget.
    Ja det fans en österrikare som hette Adolf Hitler som begick hemska dåd.
    Man kan ju undra när fan folk skall lära sig att det finns ju gott om folk som hette Adolf som inte är nassar eller ens har med det onda att göra. Adolf Hitler vara bara EN stycke person med det namnet  varför skall man låta ETT rötägg få få lov att befläcka ett namn så otroligt mycket för folk i allmänhet? 

Sedan så tycker jag det är smaklöst av att skylla på mobbing med. Bättre att lära ungarna att det är fel att mobbas och aktivt jobba emot mobbingen i stället för att GE EFTER för mobbarna och låta dem styra över ens liv och val och där med låta trångsyntheten får ett kraftigare grepp.

Adolf Fredrik och den store Gustav II Adolf var två svenska kungar som som hade långt mycket vettigare för sig än att leka nasse och utrota judar och zigenare.

Men, men uppenbart är det tydligen viktigare att hålla fast vid dåligheter i Sverige och hoppa på folk att så skall man inte göra för att det förknippas ju med <fyll i s.k generell förknippande här>.

• elyse
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 13:10:26 följande:

Av döma av reaktionerna i denna tråden så kan man ju undra när folk skall lära sig att släppa taget.

Ja det fans en österrikare som hette Adolf Hitler som begick hemska dåd.

Man kan ju undra när fan folk skall lära sig att det finns ju gott om folk som hette Adolf som inte är nassar eller ens har med det onda att göra. Adolf Hitler vara bara EN stycke person med det namnet  varför skall man låta ETT rötägg få få lov att befläcka ett namn så otroligt mycket för folk i allmänhet? 

Sedan så tycker jag det är smaklöst av att skylla på mobbing med. Bättre att lära ungarna att det är fel att mobbas och aktivt jobba emot mobbingen i stället för att GE EFTER för mobbarna och låta dem styra över ens liv och val och där med låta trångsyntheten får ett kraftigare grepp.

Adolf Fredrik och den store Gustav II Adolf var två svenska kungar som som hade långt mycket vettigare för sig än att leka nasse och utrota judar och zigenare.

Men, men uppenbart är det tydligen viktigare att hålla fast vid dåligheter i Sverige och hoppa på folk att så skall man inte göra för att det förknippas ju med <fyll i s.k generell förknippande här>.

Anledningen till att man associerar namnet med Hitler är ju hur väldokumenterat och tillgängligt Nazi-Tyskland är jämfört med andra krig och andra diktatorer. Att man inte känner starkt nog för namnet att "ta tillbaka" det kan ju vara att det inte uppfattas som särskilt vackert.
  • tobbe01

TS verkar ha försvunnit Waffen, waffen vaffö då då?

• Rymdmoln
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 12:56:40 följande:

Nej inte ett fornnordiskt namn.

Utan ett gammalt namn i norden, och den _övriga_ germanska världen.

Det är ett forngermanskt namn. Det är gammelgermanska för "Ädel varg"

Aha hehe visste inte :) antog att det var ett nordiskt namn när den jag citerade skrev att det var ett urgammalt namn i bland annat Norden :)

Tack.
  • Kirenaj68
    Lord Hans skrev 2016-06-15 07:55:04 följande:
    Menar du inte att det härstammar från det anglosaxiska namnet Aethelwulf? Anglosaxarna härstammade förvisso från tyskar från början. Det fanns en kung i Wessex på 800-talet e.kr som hette Aethelwulf och det är antagligen därifrån den tidigaste dokumenteringen på namnet hittas.
    Kan vara som du säger. Jag känner bara till Athalwolf från forntyskan. Den anglosaxiska förbindelsen känner jag inte till.
  • EnAnonumius
    elyse skrev 2016-06-15 13:20:38 följande:
    Anledningen till att man associerar namnet med Hitler är ju hur väldokumenterat och tillgängligt Nazi-Tyskland är jämfört med andra krig och andra diktatorer. Att man inte känner starkt nog för namnet att "ta tillbaka" det kan ju vara att det inte uppfattas som särskilt vackert.
    SUCK.. No shit Sherlock, det menar du inte? Drömmer

Har ingenstans i mitt inlägg förnekat att det fanns ett rötägg som bar namnet Adolf som hette Hitler i efternamn.. 
    Och bara för att man tycker som man gör är inga bevis på att inte kan något om andra världskriget och har missat hur väldokumenterat det är, så du måste ge lektion i hur väldokumenterat det är med WW2. Kyss

• elyse
    EnAnonumius skrev 2016-06-16 09:25:46 följande:

SUCK.. No shit Sherlock, det menar du inte?

Har ingenstans i mitt inlägg förnekat att det fanns ett rötägg som bar namnet Adolf som hette Hitler i efternamn.. 

Och bara för att man tycker som man gör är inga bevis på att inte kan något om andra världskriget och har missat hur väldokumenterat det är, så du måste ge lektion i hur väldokumenterat det är med WW2.

Men oj, smakade inte morgonkaffet bra?
  • fluu
    tobbe01 skrev 2016-06-15 14:46:31 följande:
    TS verkar ha försvunnit smile4.gif Waffen, waffen vaffö då då?
    Förmodligen för att fl flyttade tråden från känsliga rummet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Kan man/vågar man döpa till det....?