Kan hund å kattunge som rykt ihop fungera?
Fick hem min kattunge idag, en hona. Har en chihuahua/dvärgpinscher på 4 år. Mycket dominant. Han har gått bra ihop med alla katter han tidigare träffat, men då har dom inte varit sura på honom heller utan lekt med honom osv. Den här kattungen är tuff och inte särskilt rädd. När hon fräste åt hunden backade han och höll sig undan. Men så när jag lekte med katten kom hunden och ville ha leksaken, och blev därför lite sur och morrade på katten. Jag tillrättavisade och det verkade lugnt.
Men efter ett tag gick allt fort och plötsligt rök de ihop. Hunden fick blödande näsa (ytligt dock, slutade direkt blöda), katten kom undan utan skråma. Därefter låg katten helt lugn mitt på golvet och när den sen rörde sig for hunden ut mot den igen.
Grejen är att katten verkar ganska dominant, och därför blir hunden sur. Katten är cool dock och tar det hela med en klackspark, gömde sig en stund under en bänk men kom fram sen. Men kan det funka mellan dom? Utan stor risk för utklösta hundögon? Tror risken är större att katten gör illa, hunden är mycket snack och liten verkstad. Kommer de kunna leva under samma tak?
Jag hade inte introducerat dom så tidigt om det inte var för att hunden alltid gillat katter, och damen var dessutom väldigt lugn och tuff.
Nu vet jag inte om jag måste lämna tillbaka katten redan imorgon (hunden får sova borta inatt) eller om det finns en chans. Ville ju så gärna att hunden skulle ha en kompis och han har funkat bättre med katt än hund. Kompisar lär dom väl inte bli nu dock :(.
Katten är 13 veckor.