infertilitet orsak
Ni som inte kan bli gravida eller har väldigt svårt att bli det vad beror det på? Många aborter? Sjukdomar som tex endometrios? Klamydia? Eller är orsaken okänd? Tacksam för svar! :)
Ni som inte kan bli gravida eller har väldigt svårt att bli det vad beror det på? Många aborter? Sjukdomar som tex endometrios? Klamydia? Eller är orsaken okänd? Tacksam för svar! :)
Det finns hur många olika orsaker som helst. Jag känner inte till en enda som berättat att det berott på aborter eller klamydia. Läs på tex fertilitetsguiden.nu så får du lära dig andra orsaker. Och att ca 1/3 beror på den kvinnliga faktorn, lika mycket på den manliga och den sista delen oförklarligt eller kombination av manlig och kvinnlig orsak.
I vårt fall var det lågt antal spermier av god kvalitet, lågt AMH hos mig plus fel på TSH.
Hos en vän till mig oförklarlig barnlöshet. En annan inga spermier. Alls. En tredje PCOS, en fjärde åldern och lågt AMH och en fjärde en oförmåga att behålla fostren och....
Jag kan inte få barn pga att mina äggledare är det stopp i och det är pga gammal klamydia infektion .
Har du svårt att bli gravid?
Det kan finnas jättemånga orsaker till infertilitet, allt från sammanväxningar i äggledarna, problem med livmodern, PCOS eller för dålig rörlighet på spermierna eller olika immunproblem och allt däremellan.
Om du lider av infertilitet så finns det bara ett sätt att få reda på varför och det är att göra en bra utredning hos en bra läkare. Men det är mycket svårt att få rätt hjälp i Sverige om de inte hittar orsaken här.Då får man resa utomlands istället.
Jag fick många missfall, gjorde missfallsutredning i Sverige och de hittade inget fel. Så då reste jag till Dr D i Aten och fick reda på att jag har fel på immunförsvaret och det är immunförsvaret som orsakar infertiliteten.
Svenska läkare tar inte rätt blodprover för att upptäcka sånt.
Dålig äggkvalitet vilket upptäcktes först vid IVF.
Ingen aning vad det berodde på, varken abort eller könssjukdom iaf. Heller inga synliga orsaker i den vanliga utredningen.
Fick en dotter tillslut genom IVF. Hon är 2 år nu.
PCO, så jag har varken mens eller ägglossning. Men med hjälp av ägglossningsstimulerande tabletter så blev jag gravid på första försöket (med tvillingar)
30% av fallen brukar bero på kvinnan, 30% på mannen, 30% på båda och övriga 10% vet man inte orsaken så vitt jag vet. Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att "lägga skulden" på bara kvinnan. Jag upplever att folk alltid frågar vad det är för fel på kvinnan och helt glömmer bort att det precis lika gärna kan bero på mannen.
I vårt fall var det manlig faktor, dvs. spermiernas antal och kvalitet. Jag var helt frisk men blev inte gravid ändå förrän vi gjorde IVF.
De har inte hittat någon orsak. Alla prover är jättebra men det blir ingen graviditet ändå. Har gjort både IVF och frysförsök utan resultat.
Nästan inga spermier