• JohannesJo

Hjärtfel på RUL

På RUL upptäcktes ett medelstort VSD+ en förträngning av aortabåge/ avbruten aortabåge hos våran bebis. Detta hjärtfel kommer behöva opereras några dagar efter förlossning! Är det någon som vart i samma situation? och fått reda på detta redan på RUL? hur har det gått efteråt? upptäcktes fler "sjukdomar"/"funktionshinder" efter förlossningen? Efter att ha läst på lite angående hjärtfelen så verkar det som att dessa hjärtfel är vanliga bland barn med kromosom avvikelser. Då kub visade låg sannolikhet för kromosomavvikelse fick vi ej göra fostervattenprov/moderkaksprov. När vi frågar läkarna säger de bara att de aldrig kan garantera ett friskt barn, vilket vi såklart förstår. Men är det vanligt att ha hjärtfel utan att ha en kromosomavvikelse? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hjärtfel på RUL
  • Anonym 1234

Vår son som föddes 2008. Vid 36 h kontrollen upptäcktes en förträngning på aortabågen. Vi fick åka till Lund omgående för op. Operationen tog några timmar och gick bra. Vi stannade på sjukhus i ca 3 veckor. Efter det fick vi gå på täta kontroller som glesades med tiden. En jobbig tid...

Nu går vi på kontroll ca var tredje år och kommer göra det livet ut. Han är idag en stark och glad sjuåring utan men av hjärtfelet.

• JohannesJo
    Anonym 1234 skrev 2016-06-14 21:49:22 följande:

Vår son som föddes 2008. Vid 36 h kontrollen upptäcktes en förträngning på aortabågen. Vi fick åka till Lund omgående för op. Operationen tog några timmar och gick bra. Vi stannade på sjukhus i ca 3 veckor. Efter det fick vi gå på täta kontroller som glesades med tiden. En jobbig tid...

Nu går vi på kontroll ca var tredje år och kommer göra det livet ut. Han är idag en stark och glad sjuåring utan men av hjärtfelet.

Vilken tur att de upptäckte hjärtfelet vid 36h kontrollen. Måste vara chockartat att få beskedet så akut, vi har ändå haft turen att få besked tidigt så vi metalt kan förbereda oss (eller ja så gott det går, orolig är man ju alltid). Jag har hört gott om Lund, och att de ska vara riktigt duktiga. Skönt att er son idag mår bra, och att han inte har kvar några men av hjärtfelet :) Tack för ditt svar!
  • Anonym 1234

Ja, det var verkligen en chock. Han såg helt frisk ut, fin färg, åt bra osv. Vi hade tur att det upptäcktes!

Lund var fantastiskt. Hjärtavdelningen var mkt proffsiga och vi kände oss trygga där. Än idag känner jag mig trygg av " sjukhusdoft".

Våra två barn efter vårt hjärtbarn har kollats lite extra men är friska. Det finns en viss ärftlighet. Vi får ringa våra läkare när vi vill om vi är oroliga, vilket vi var i början.

Han har ett ärr som är ca 2 dm på ryggen, men detta har läkt fint.

Jag hoppas ni känner er nöjda med vården ni får och att oron inte tar överhand.

Svar på tråden Hjärtfel på RUL