• Äldre 14 Jun 22:08
    9797 visningar
    9 svar
    -1
    9
    9797

    Tips på namngivnings "fest"??

    Jag och min sambo vill inte döpa våran dotter i kyrkan eftersom ingen av oss är troende. Men vi vill ju ha något sorts firande och även utse gudmor och gudfar! MEN har ingen aning om hur det ska se ut? :)

    Tips och idéer mottages mer än gärna :)

  • Svar på tråden Tips på namngivnings "fest"??
  • Anonym (Vera)
    Äldre 14 Jun 22:16
    #1

    Jag tycker att man ska säga faddrar istället för gudmor/gudfar om det inte är i kyrkan. Bjud in gäster med fina kort, förbered någon förtäring och dekorationer samt ordna ett litet anförande där ni avslöjar hela namnet på barnet och någon läser en dikt, man kanske sjunger en barnvisa och sedan lite mingel och fika/mat innan paketen öppnas. Hur låter det ?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 14 Jun 22:32
    #2

    Vi hade en tydlig cermoni i trädgården, med mat och tårta efter.

    Cermonin bestod av: ett mkt kort tl av mig som mamma, 3 olika sånger (vi hade gjort sånghäften), min bror hade skrivit en fin och rolig vers som han läste. Vi avslutademed att pappan släppte upp en stor ballong med dotterns namn. Vi planterade också ett vårdträd, det är jätteroligt att följa år från år hur barnet och trädet växer. I vårt fall lyckades vi dessutom hitta ett träd som blommar på barnets födelsedag.

    Efter cernonin hade vi festbuffe och tårta. Festligt kul och fint.

  • Äldre 14 Jun 22:35
    #3
    Anonym (Vera) skrev 2016-06-14 22:16:28 följande:

    Jag tycker att man ska säga faddrar istället för gudmor/gudfar om det inte är i kyrkan. Bjud in gäster med fina kort, förbered någon förtäring och dekorationer samt ordna ett litet anförande där ni avslöjar hela namnet på barnet och någon läser en dikt, man kanske sjunger en barnvisa och sedan lite mingel och fika/mat innan paketen öppnas. Hur låter det ?


    Ja de e sant, kanske ska säga fadder då.. Låter bara mer tydligt med gudmor och gudfar :)
  • Anonym (Nej)
    Äldre 4 Jul 20:33
    #4

    Ha ingen paketöppning!! Det är jättetrist för alla att titta på; det ska "oooas" och "aaah:as" inför allt. Öppna i lugn och ro när alla gått eller dagen efter. Skriv upp från vem gåvan är vartefter.

    Och nej, ni har inga gudföräldrar. 

  • Äldre 9 Aug 21:13
    #5

    Det heter fadder även i kyrkan numera.

  • Anonym (Hon)
    Äldre 9 Aug 22:12
    #6
    Ingrediensen skrev 2016-08-09 21:13:28 följande:

    Det heter fadder även i kyrkan numera.


    Jo det vet jag. Men låter "bättre" med gudföräldrar, mer tyngd i betydelsen
  • Anonym (Nej)
    Äldre 15 Aug 08:41
    #7
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 22:12:15 följande:
    Jo det vet jag. Men låter "bättre" med gudföräldrar, mer tyngd i betydelsen
    Men de har ju ingen formell betydelse som faddrar hade förr i tiden.
  • Äldre 15 Aug 13:49
    #8

    Vad roligt att ni ska ha namngivningsceremoni! Vi gjorde så här:

    (En person, ej familj, höll i hela ceremonin)

    1. Alla hälsas välkomna

    2. Om föräldraskapets betydelse

    3. Om namn och namngivning.

    4. Föräldrarna berättar vilka namn de valt och varför

    5. Barnet får namnet och en blomsterkrans sätts på huvudet

    6. En sång barnet tycker om sjöngs

    7. Föräldrarnas löften till barnet

    8. Faddrarna höll tal och läste en dikt

    9. Tal om att de fyra elementen skyddar barnet. Illustrerades genom att några barn hjälpte till och illustrerade dem (vatten, vind, jord och eld)

    10. Ytterligare en sång

    11. Personen som höll i ceremonin avrundade

    Efteråt bjöd vi på kaffe och smörgåstårta.

    En släkting spelade gitarr under fikat. Skulle varit kul med levande musik även under ceremonin.

    Hoppas ni fick något tips av detta.

  • Anonym (Funde­rar)
    Wed 21 Sep 2022 15:27
    #9

    Hej 
    nu är ju detta några år sedan men hoppas den som skrev fortfarande är kvar på sidan 
    jag undrar vad det var för tal ni hade till de fyra elementen? Kan du förklara lite hur du introducerade det?
    jag tycker det lät som en fin idé men vet inte hur jag ska få ihop det?
    mvh 

Svar på tråden Tips på namngivnings "fest"??