• Anonym (Ts)

Har fler muskelryckningar?

Jag är livrädd. I 3 månader har jag haft muskelryckningar dagligen. Dem sitter i Hela kroppen. Alla möjliga konstiga ställen tex sidan av handen, sidan på huvudet, under foten, precis vid revbenen, i magen, i ansiktet osv.

En och samma muskel i höger armveck har ryckt extremt och de håller i sig en 30 SEK år gången allt från 2-20 ggr på en dag. De både syns och känns. Mina underarmar känns stela och konstiga också.

Någon mer som drabbats av detta? Jag blir så rädd :(

• Svar på tråden Har fler muskelryckningar?
  • Anonym (Ryckis!)

Ni som varit hos neurolog..sa de något om fasikulationer i tungan? Man ska ju inte läsa på nätet märker jag för man blir ju hysterisk och tror man har ALS hela tiden. Men just nu är min största oro tungan. Jag känner inte av ryckningarna där men ser det. Sticker jag ut tunga så pulserar det på sidorna (var tydligen ett tidigt tecken vid bulbär als) och enligt utländska sajter så "böljar" tungan och det ser ut som små ormar som kravlar omkring under ytan...så äcklig beskrivning. Och såklart tycker jag att min tunga böljar hela tiden. Lyckas inte ens hålla den stilla. Rycker överallt :(

Men visst borde man ha andra symtom då? som svårt att svälja osv?! Hjälp..hör ju hur jag låter. Men den här ALS skräcken tar upp all min vakna tid. Måste man be om ett EMG i tungan eller hade de hittat det ändå?

Som det är nu springer jag och kikar på tungan i spegeln titt som tätt..och inte lugnar det mig heller eftersom den alltid på nåt sätt skakar. Tittar jag inte på tungan är det mina händer med atrofi mellan tumme och pekfinger. (Vilket emg borde hittat fel eftersom de satte nålen där, men kan ändå inte undra om det är nåt de missat) 

Känns som jag förlorar förståndet snart. 

Tränar också sedan ett par månader tillbaka och försöker tänka att om det varit ALS borde jag inte klara av att gå på dessa pass. Men det är svårt att inte tänka på allt detta när det rycker ÖVERALLT hela tiden dygnet runt. Skönt ändå att se att fler gått igenom samma och att det var psyket som ställde till det. Hoppas att det är så för mig med. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ryckis!) skrev 2016-06-21 22:06:33 följande:

Ni som varit hos neurolog..sa de något om fasikulationer i tungan? Man ska ju inte läsa på nätet märker jag för man blir ju hysterisk och tror man har ALS hela tiden. Men just nu är min största oro tungan. Jag känner inte av ryckningarna där men ser det. Sticker jag ut tunga så pulserar det på sidorna (var tydligen ett tidigt tecken vid bulbär als) och enligt utländska sajter så "böljar" tungan och det ser ut som små ormar som kravlar omkring under ytan...så äcklig beskrivning. Och såklart tycker jag att min tunga böljar hela tiden. Lyckas inte ens hålla den stilla. Rycker överallt :(

Men visst borde man ha andra symtom då? som svårt att svälja osv?! Hjälp..hör ju hur jag låter. Men den här ALS skräcken tar upp all min vakna tid. Måste man be om ett EMG i tungan eller hade de hittat det ändå?

Som det är nu springer jag och kikar på tungan i spegeln titt som tätt..och inte lugnar det mig heller eftersom den alltid på nåt sätt skakar. Tittar jag inte på tungan är det mina händer med atrofi mellan tumme och pekfinger. (Vilket emg borde hittat fel eftersom de satte nålen där, men kan ändå inte undra om det är nåt de missat) 

Känns som jag förlorar förståndet snart. 

Tränar också sedan ett par månader tillbaka och försöker tänka att om det varit ALS borde jag inte klara av att gå på dessa pass. Men det är svårt att inte tänka på allt detta när det rycker ÖVERALLT hela tiden dygnet runt. Skönt ändå att se att fler gått igenom samma och att det var psyket som ställde till det. Hoppas att det är så för mig med. 

Uppskattar väldigt mycket om du inte skriver om vad för symtom som indikerar på något. Klarar tyvärr inte läsa dina inlägg för dem gör mig bara orolig. Inget illa menat men jag mår väldigt dåligt över detta och vill inte börja fundera ännu mer.
  • Anonym (Ryckis!)

Förlåt, var verkligen inte meningen...

• mteriksson

har också ryckningar i tungan och som små surriningar! (typ el känsla)helt vanligt! Det finns en sjukdom som ger ryckningar som vi har men den är helt ofarlig. Kommer inte på namnet nu. Men de är godartade muskelryckningar

• mteriksson

Benign fasciculation syndrome (BFS) is a neurological disorder characterized by fasciculation (twitching) of various voluntary muscles in the body. The twitching can occur in any voluntary muscle group but is most common in theeyelidsarmslegs, and feet. Even the tongue may be affected. The twitching may be occasional or may go on nearly continuously. Usually intentional movement of the involved muscle causes the fasciculations to cease immediately, but they may return once the muscle is at rest again.

Signs and symptoms[edit]

The main symptom of benign fasciculation syndrome is focal or widespread involuntary muscle activity (twitching), which can occur at random or specific times (or places). Presenting symptoms of benign fasciculation syndrome may include:[1][2][3]

Fasciculations (primary symptom)
    Generalized fatigue
    Muscle pain
    Anxiety (Which can also be a cause)
    Exercise intolerance
    Globus sensation
    Paraesthesias[4]
    Muscle cramping or Spasms [5]

Other symptoms include:

Hyperreflexia[2][6]
    Muscle stiffness
    Tremors
  • Anonym (mimsan)

ja min läkare nämnde den. Så vanlig att man inte ens undersöker detta fenomen.

• Anonym (Anna)

Även jag har nu drabbats av denna förlamande (no pun intended) ALS-skräck tillsammans med vad som med 99% sannolikhet är benigna fascikulationer. Jag delar med mig av min upplevelse med hopp om att det hjälper någon annan i framtiden. 

För mig började för några veckor sedan med lätta ryckningar i vänster ben. Detta höll i sig i kanske 6 timmar. Eftersom jag själv har en medicinsk utbildning i grunden behövde jag inte ens googla för att börja noja över ALS. Ryckningarna försvann men kom tillbaka på samma ställe nästa dag. Här började jag att läsa på, och insåg snart att det är ytterst ovanligt att ALS börjar med enbart ryckningar. Det vanliga är att man först får en svaghet, som kan finnas både tillsammans med eller utan ryckningar, men det oroväckande är i dessa fall just svagheten. Jag hittade ett uttalande från en neurolog som berättade att trots lång erfarenhet så hade personen aldrig träffat på ett fall av ALS med ENBART ryckningar. Jag hittade även en studie på 221 personer med benigna fascikulationer , där ingen senare utvecklade ALS. 

Efter några timmar försvann ryckningarna, och även oron. Nu, ca en månad senare, är de tillbaka, men i en liten muskel vid höger armbåge. De har nu pågått i princip oavbrutet i 62 timmar och jag håller på att bli tokig. Därtill rycker det då och då i andra muskler i kroppen, men då bara i några sekunder. Detta skrämmer mig inte, utan det är just de ihållande ryckningarna som är otäcka. 

Jag VET ju att det inte är någon som helst fara EGENTLIGEN.  Förloppet vid ALS ser inte ut såhär, med ryckningar som hoppar runt i kroppen från ett ställe till ett helt annat samtidigt som musklerna i övrigt är opåverkade.

Samtidigt är det svårt att vara rationell när man är rädd, och det är som att min hjärna hela tiden försöker leta efter förklaringar till hur detta ändå på något sätt skulle vara ALS.
    - ryckningarna i benet kanske var benigna, och de råkade kanske bara inträffa just innan mitt första ALS-symptom av en slump.
    -Den muskeln det rycker i är så liten, så en eventuell svaghet där skulle jag nog ändå inte märka.
    -Jag har ju inte blivit undersökt av en neurolog. Mina muskler är kanske egentligen jättesvaga och jag har kanske stegrade reflexer utan att veta om det
    -kanske har jag både benigna fascikulationer och ALS på samma gång?

Tankarna ovan är ju bara trams, men de maler på ändå. Nu ska jag gå ut på en promenad i sommarvädret och försöka fokusera på annat. Jag uppdaterar om ett par veckor eller så och berättar hur det gick (tänker att det kan hjälpa någon annan som googlar och hittar denna tråd).

• McIris
    Anonym (Anna) skrev 2023-07-17 09:43:50 följande:

Även jag har nu drabbats av denna förlamande (no pun intended) ALS-skräck tillsammans med vad som med 99% sannolikhet är benigna fascikulationer. Jag delar med mig av min upplevelse med hopp om att det hjälper någon annan i framtiden. 

För mig började för några veckor sedan med lätta ryckningar i vänster ben. Detta höll i sig i kanske 6 timmar. Eftersom jag själv har en medicinsk utbildning i grunden behövde jag inte ens googla för att börja noja över ALS. Ryckningarna försvann men kom tillbaka på samma ställe nästa dag. Här började jag att läsa på, och insåg snart att det är ytterst ovanligt att ALS börjar med enbart ryckningar. Det vanliga är att man först får en svaghet, som kan finnas både tillsammans med eller utan ryckningar, men det oroväckande är i dessa fall just svagheten. Jag hittade ett uttalande från en neurolog som berättade att trots lång erfarenhet så hade personen aldrig träffat på ett fall av ALS med ENBART ryckningar. Jag hittade även en studie på 221 personer med benigna fascikulationer , där ingen senare utvecklade ALS. 

Efter några timmar försvann ryckningarna, och även oron. Nu, ca en månad senare, är de tillbaka, men i en liten muskel vid höger armbåge. De har nu pågått i princip oavbrutet i 62 timmar och jag håller på att bli tokig. Därtill rycker det då och då i andra muskler i kroppen, men då bara i några sekunder. Detta skrämmer mig inte, utan det är just de ihållande ryckningarna som är otäcka. 

Jag VET ju att det inte är någon som helst fara EGENTLIGEN.  Förloppet vid ALS ser inte ut såhär, med ryckningar som hoppar runt i kroppen från ett ställe till ett helt annat samtidigt som musklerna i övrigt är opåverkade.

Samtidigt är det svårt att vara rationell när man är rädd, och det är som att min hjärna hela tiden försöker leta efter förklaringar till hur detta ändå på något sätt skulle vara ALS.
    - ryckningarna i benet kanske var benigna, och de råkade kanske bara inträffa just innan mitt första ALS-symptom av en slump.
    -Den muskeln det rycker i är så liten, så en eventuell svaghet där skulle jag nog ändå inte märka.
    -Jag har ju inte blivit undersökt av en neurolog. Mina muskler är kanske egentligen jättesvaga och jag har kanske stegrade reflexer utan att veta om det

Tankarna ovan är ju bara trams, men de maler på ändå. Nu ska jag gå ut på en promenad i sommarvädret och försöka fokusera på annat. Jag uppdaterar om ett par veckor eller så och berättar hur det gick (tänker att det kan hjälpa någon annan som googlar och hittar denna tråd).

Jag hade ryckningar i min tumme i flera veckor utan avbrot!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2023-07-17 09:43:50 följande:

Jag skrev att jag skulle uppdatera, så det gör jag nu när allt är klart. Detta var inte början på ALS, men däremot början på en episod av stark hälsoångest som nu förhoppningsvis kommer att lägga sig. Precis som jag skrev redan i juli så försökte min hjärna verkligen få detta till att vara ALS trots att jag egentligen visste bättre, och den gav sig inte förrän jag var helt övertygad.

Mina ryckningar vid armbågen (som jag nu vet berodde på en överansträngning av tricepsmuskeln) upphörde så småningom, men jag upplevde att ryckningarna ?spred sig? och att det ryckte väldigt mycket från närliggande muskler. Kanske beror detta på att jag fokuserade mycket på just den armen, kanske på att jag utsatte den för upprepade styrketester för att kontrollera att jag inte var svag. För mig var sidoskillnaden jag upplevde mellan höger och vänster arm en stor varningsklocka vilket eldade på min oro.

Efter en tid av onormalt hög stress över ryckningarna började det rycka i tungan också, och när jag tittade i spegeln såg jag små märken i tungan som jag tolkade som möjliga atrofier. Där någonstans försvann allt mitt förnuft. Jag var tvungen att sjukskriva mig, börja med lugnande och gick ned i vikt då jag inte kunde äta pga upplevda sväljningsbesvär. Slutligen fick jag en tid till en erfaren neurolog och någon dag efter detta besök började det sjunka in att det är min psykiska hälsa som är problemet, inte den fysiska. Jag fick göra ett EMG idag som var fullständigt normalt och jag har således ingen motorneuronsjukdom, utan helt godartade ryckningar.

Detta har varit en riktigt vidrig upplevelse och jag önskar ingen denna stress. Pga att det finns risk att oron återkommer så kommer jag att ta bort den här tråden från mina favoriter nu så att jag inte påminns om den. 

Svar på tråden Har fler muskelryckningar?