• Rukaspas

mår dåligt.. vart ska jag vända mig

Vet inte om jag skriver på rätt sida riktigt men jag har några frågor om elevhälsa typ.
    Jag går andra året på gymnasiet och behöver verkligen prata med någon, asså typ psykolog, någon utbildad.
    Har ni några bra exempel? Är kurator bra eller ska jag vända mig direkt till bup?
    Har aldrig stött på någon typ av terapi i hela mitt liv så lite svårt att göra de nu när de gått så långt.. hur gör man ens? Knackar jag bara på kurator dörren eller vem vänder jag mig till?
    Hittar ingenting på internet.. Någon som kan hjälpa mig? :(

• Svar på tråden mår dåligt.. vart ska jag vända mig
  • Carambolan

Börja med din skolkurator. Du kan knacka på dörren, men det kanske kan kännas lättare att maila först och boka en tid? Mailadress brukar finnas på skolans hemsida, annars kan du få den av din lärare. Om du inte vill berätta för någon lärare kan du ringa anonymt till kommunens växel och fråga efter kontaktuppgifter till kuratorn på X-skolan; de kan söka i personalregistret.

Du kan maila kuratorn ungefär det du har skrivit här. Hon kommer att vilja träffa dig och prata lite och sen kan ni tillsammans bestämma om ni ska fortsätta träffas, eller om hon ska skriva en remiss till BUP.

• Rukaspas
    Carambolan skrev 2016-06-16 23:08:32 följande:

Börja med din skolkurator. Du kan knacka på dörren, men det kanske kan kännas lättare att maila först och boka en tid? Mailadress brukar finnas på skolans hemsida, annars kan du få den av din lärare. Om du inte vill berätta för någon lärare kan du ringa anonymt till kommunens växel och fråga efter kontaktuppgifter till kuratorn på X-skolan; de kan söka i personalregistret.

Du kan maila kuratorn ungefär det du har skrivit här. Hon kommer att vilja träffa dig och prata lite och sen kan ni tillsammans bestämma om ni ska fortsätta träffas, eller om hon ska skriva en remiss till BUP.

har ju precis gått på sommarlov dock.. kanske blir dumt att maila redan nu.. Kuratorer är väl såna som bara ''lyssnar och ler'' som man typ ser i filmer och sådant, när psykologen ser helt obrydd ut? Jag vill snacka med någon som ger råd liksom.. En psykolog asså, är kuratorn bra då? eller ska jag kontakta typ skolpsykologen? (vet inte hur man gör de heller dock haha.)
  • Carambolan

Kontakta kuratorn ändå. Att ni har sommarlov betyder inte att hon har semester, det brukar oftast bara vara lärare som har sådana arbetstider. Du kanske kan träffa henne redan nu.

En kurator är någon som är utbildad i att lyssna på folk som "pratar av sig" och hjälpa dem att hitta sätt att komma vidare med sina problem. Ibland kan lösningen vara att fortsätta komma och prata av sig lite då och då, och ibland ser de att personen snarare behöver träffa en psykolog, träffa nån som kan hjälpa dem ur missbruk eller skuldproblem, få stöd inom sin familj eller annan typ av hjälp. Kuratorn har bra koll på vilken hjälp som finns att få och kan hjälpa dig vidare.

Skolpsykologer brukar (ofta men inte alltid) jobba mer med utredningar, tex av adhd, och med att stötta lärare i hur de bemöter elever. De brukar sällan ha den här sortens "stöttande samtal". Det kan däremot psykologerna på vårdcentralen ha. Vill du gärna gå till en psykolog så bokar du en tid på vårdcentralen, sedan får du träffa en allmänläkare som bedömer om du ska skickas vidare till kurator eller till psykolog.

Svar på tråden mår dåligt.. vart ska jag vända mig