• Ensamstaendepappa

HJÄLP! Vad har jag gjort för fel???

Hej!

Jag är pappa till en flicka på snart 9 år. Jag bor själv med henne och har gjort det så länge hon kan minnas.

Den senaste tiden har jag sett tendenser till något som jag inte vet är normalt? Bra? Sunt? - Snälla, hjälp mig att analysera!

När vi t ex träffar nya människor- vuxna människor, eller hennes jämnåriga vänners _äldre_ syskon, - så är min dotter ofta på dessa med kramar, smekningar, hon vill VÄLDIGT gärna sitta i knä på dem, osv. Det har till och med hänt att hon pussat en tjej som vi bara träffat en gång tidigare!

Varför gör hon så?

Jag bekräftar henne! Jag ger henne kärlek! Vi kramas, pussas, gosar, umgås, leker, spelar spel - ja, men allt! Vad har jag missat??? Varför söker hon sig till andra vuxna och framförallt; varför är hon så närgången med dessa vuxna (och äldre barn?)!?

Är det en fas? Kommer det avta? Eller bli värre i tonåren genom att hon kommer att kräva ännu mer bekräftelse av andra människor? Jag är rädd för vad som kan hända då!

Någon som känner igen sig själva i beteendet? Eller sina egna barn? Vänners barn? Någon som ändå har en teori?

När jag frågar henne varför hon gör så, så vet hon inte. Jag har sagt att andra människor kanske inte är så bekväma med det, hon säger att hon inte ska göra så mer, men hon gör det ändå. - Väldigt påträngande och ibland gränslös.

Även skolan har kommenterat detta och pratat både med mig och med henne, men det fortsätter iaf.

Varför???!!! Snälla, hjälp!

Tack på förhand!

• Svar på tråden HJÄLP! Vad har jag gjort för fel???
  • LillaJag06

Jag tror inte att du gjort något fel men jag vet inte varför din dotter gör så.
    För att kunna svara anonymt tror jag att du måste lägga tråden k känsliga rummet men är inte helt säker.

• Tesssss

Hon kanske saknar en kvinnlig förebild att spegla sig mot. Hon är kanske i en utvecklingsfas där det börjar närma sig pubertet osv o därför söker sig till kvinnliga äldre o vuxna? Just för att få mer förståelse för hennes egna gränser o sig själv??

• bintang

Jag har ingen erfarenhet av detta. Men eftersom skolan har påpekat detta kan inte dom då lotsa dig rätt? Kanske till skolkurator som ger remiss till barnpsykolog?

Svar på tråden HJÄLP! Vad har jag gjort för fel???