• Anonym (Olycklig)

Min bästavän vill inte längre ha med mig att göra

Hej.

Jag och min bästa vän E har varit bästa vänner i snart 10 år. För ca 3 år sedan flyttade hon till en annan stad med sin kille men vår relation var ändå precis lika bra tills ett halvårsedan. Hon började helt plötsligt sluta svara på sms, samtal, mail osv och skyllde på söndrig telefon och nytt jobb. Det köpte jag de första månaderna tills jag såg att hon umgicks med andra vänner.

Jag har skickat kanske 100 obesvarade sms där jag skriver att jag vill reda ut allt men har bara fått svar typ en gång då hon sagt "jag är inte arg men jag kan inte vara vännen du vill att jag ska vara".

Skulle förra helgen upp till vår gemensamma hemstad och smsade "ska du hem till N i helgen? Isåfall kan vi ses?" Jag fick inget svar men ser på en gemensam kompis Facebooksida att hon var hemma...

Vad ska jag göra? Ska jag bara acceptera att vi inte längre är vänner?

Allt hade känts så mkt lättare om jag bara visste varför detta hänt...

• Svar på tråden Min bästavän vill inte längre ha med mig att göra
  • Hejvardag

Hur gamla är ni?

Jag har en vän sen 30 år tillbaka ( vi är 31 år)

Vi har båda flyttat från vår hemstad och bor nu 60 mil ifrån varandra.

Båda har jobb, hon är gift, jag har sambo.

Ibland hörs vi inte på månader, pratade med henne i veckan men innan dess så har vi säkert inte hörts på ca 4-6 månader men vi är bästa vänner ändå.

Man behöver inte höras hela tiden, vi smsar ibland.

Vi vet vart vi har varandra och kan vi ses så är det ett stort +.

Är du för på? Hon lever ett annat liv nu än innan och du kanske borde tänka annorlunda?

Eller har hon rakt ut sagt att hon inte vill vara din vän mer?

Om inte tycker jag det inte finns något att diskutera med henne om.

Är hon en äkta vän spelar det ingen roll hur ofta ni hörs eller ses.

• Hejvardag

Hon kan inte vara den vännen som ringer och smsar 10000 ggr per dag/vecka/månad.

Ge henne andrum

• Gunilla1957

Jag är ledsen men jag tror att du helt enkelt är dumpad. Hon har tröttnat på er vänskap. Kanske att hon upplevde den som kravfylld gällande regelbunden kontakt. Ett välmenande tips är att aldrig skicka mer än 1-2 SMS. Invänta sedan svar, bollen ligger hos den andre. Jag vet inte om du överdrev när du skrev att du har skickat 100 st.....

• Anonym (Olycklig)

Hej.

Vi är båda 26 år gamla och har under ca 5 års tid hörts exakt varje dag på sms. Tills en period där hon aldrig längre svarade. Jag försökte att ge henne andrum under två månader när hon sa ifrån att hon hade mycket att göra och hörde därför inte av mig öht under 2 månader. Smsade henne sedan på hennes födelsedag men fick inget svar, smsade och frågade om vi skulle ses den inplanerade helgen vi hade bestämt men inget svar då heller.

Grejen är att jag gärna ger henne andrum men att intr kunna svara sin "bästavän" när man gratulerar på födelsedagen tycker jag säger ganska så mkt?

Borde jag släppa henne som vän och gå vidare? Klarar inte av att gå in på hennes Fb typ 20 gånger om dagen förvaret se vad hon gör. Borde jag bryta helt då hon uppenbarligen inte är ett dugg intresserad av att höras?

• Hejvardag

Jag hade struntat i henne.

Hon har bollen och hör hon inte av sig är det hennes förlust.

Du verkar vara en väldigt fin vän, hennes förlust och inte din.

Hitta andra vänner, hitta äkta vänner. Dom är få men dom finns :)

• Anonym (Olycklig)

Hej.

Tack och ja jag tror att det är det enda rätta tyvärr.

Anledningen till att jag har fortsatt att smsa henne så mkt är för att hela vårt "tjejgäng" bor i samma stad som jag och jag ville inte att hon skulle känna sig utanför pga att hon har flyttat och har mkt med jobb. Jag försökte helt enkelt få allt att verka som vanligt.

De andra tjejerna i gänget hörs inte heller med henne längre utan bryr sig inte (de var aldrig riktigt nära) men jag vet att hon inte har så många andra än mig och kanske 2 till så därför har jag försökt in till det sista att finnas där för henne trots att jag tycker att hon betett sig som skit.

Nu känner jag dock att det var droppen när vi båda är i samma stad och äntligen har möjlighet att prata ut men hon inte ens svarar att det får vara över.

Det enda som verkligen gnager i mig är att hon är min allra bästa vän och att jag inte vet varför detta har hänt.

Avslut är alltid så mkt lättare om man vet varför.

• Mini820
    Anonym (Olycklig) skrev 2016-06-19 13:39:16 följande:

Hej.

Tack och ja jag tror att det är det enda rätta tyvärr.

Anledningen till att jag har fortsatt att smsa henne så mkt är för att hela vårt "tjejgäng" bor i samma stad som jag och jag ville inte att hon skulle känna sig utanför pga att hon har flyttat och har mkt med jobb. Jag försökte helt enkelt få allt att verka som vanligt.

De andra tjejerna i gänget hörs inte heller med henne längre utan bryr sig inte (de var aldrig riktigt nära) men jag vet att hon inte har så många andra än mig och kanske 2 till så därför har jag försökt in till det sista att finnas där för henne trots att jag tycker att hon betett sig som skit.

Nu känner jag dock att det var droppen när vi båda är i samma stad och äntligen har möjlighet att prata ut men hon inte ens svarar att det får vara över.

Det enda som verkligen gnager i mig är att hon är min allra bästa vän och att jag inte vet varför detta har hänt.

Avslut är alltid så mkt lättare om man vet varför.

Ja, såhär fungerar ju tyvärr många kvinnor/tjejer.

Tjuvnyp, pikar eller bara allmänt nyckfulla beteenden.

Är i samma situation som dig och i mitt fall så skrev jag ett långt meddelande att jag tycker om henne som vän, saknar hennes vänskap och gärna tar feedback om hon har någon. Detta låter litegrann som en finare "dumpning", om du frågar mig och det är så synd när väninnor inte kan tala klarspråk med varandra.

Får du inga besked, svar, etc så gör ditt bästa för att gå vidare med ditt liv. Ha kul, unna dig själv saker, träffa nya vänner och hobbies att fokusera på för att skingra tankarna kring denna vän.
  • Anonym (P)

Finns risk att hon är tillsammans med en kontrollerande man? Typiskt beteende i misshandelsförhållanden.

Annars tycker jag att du ska lägga ner henne. Jag har "gjort slut" med kompisar och det har varit rätt odramatiskt. Jag har insett att relationen varit ensidig, ytlig eller ojämställd. Jag har alltid mått bra av att inte längre upprätthålla något jag ändå inte känner för.

• Anonym (Pi)

Kan vara att ni var väldigt nära förr men nu prioriterar hon sin sambo och livet med honom. Du verkar vara en väldigt kvävande person, jag antar att detta är hennes sätt att säga ifrån på.

• Anonym (Greta)
    Anonym (P) skrev 2016-06-19 15:49:51 följande:

Finns risk att hon är tillsammans med en kontrollerande man? Typiskt beteende i misshandelsförhållanden.

Annars tycker jag att du ska lägga ner henne. Jag har "gjort slut" med kompisar och det har varit rätt odramatiskt. Jag har insett att relationen varit ensidig, ytlig eller ojämställd. Jag har alltid mått bra av att inte längre upprätthålla något jag ändå inte känner för.

Min tanke också - kan det ligga något annat bakom som inte har med TS att göra! 
  • Anonym (hejj)

Låt henne vara, du har försökt men hon har gått vidare. Ibland kan det glra ont att säga ofrån o bättte att det får rinna ut i sanden. Tänk på dig och dina andra

• Anonym (Vet hur det känns)

Jag hade också en bästa vi hade känt varandra sedan vi va 3 år. När jag träffade min nuvarande sambo så slutade hon höra av sig. Varför vet jag inte. Det ända jag vet är att hon tyckte att det gick för snabbt att jag träffade han ifrån det att mitt ex gjorde slut. Men jag kände att jag behövde gå vidare i mitt liv och inte hänga upp mig på att vi gjort slut. Nu är det 6 år sedan vi pratade träffades 1 gång för 2 år sedan efter det har vi inte pratat med henne. Känns väldigt tråkigt. Men jag har fått släppa det och hittat tillbaka till en vän som jag känt sedan jag va liten och hon är 6 år yngre än mig. Man kan alltid få nya bästisar eller vad man ska säga. Vi pratar nästan varje dag i telefon och är alltid där för varandra och det är det viktigaste tycker jag. Inte hur länge man känt varandra

• Anonym (J)

Ts jag tycker inte du ska ge upp henne än, det låter inte normalt att hon bara klipper kontakten sådär utan att något har hänt mellan er.

• Anonym (Diana)

Det kan vara så att det hon menade då hon sa att hon behövde andrum var att hon ville klippa kontakten helt, jag har varit med om det.

Jag tycker att du ska ringa henne, det är alltid lättare att prata och då kan ni reda ut allt. Svarar hon inte så vänta någon dag (minst 2-3 dagar) och ring från hemligt nummer eller låna någon annans telefon.

• Anonym (B)

Hur gick det?

Gammal tråd men blev nyfiken.

Jag svarade dig i denna tråd.. och ironiskt nog hände samma sak mig själv, exakt ett år senare med exakt samma ord.

Nästan så att man undrar om det rör sig om samma person.

Svar på tråden Min bästavän vill inte längre ha med mig att göra