lazylady skrev 2016-07-08 17:16:19 följande:
Du tycker det ska vara högre åldersgräns i Sverige?
Att inte ha samma sexuella preferenser som andra gör ju inte att man måste förbjuda det. Förr var det ju olagligt att begå homosexuella handlingar och homosexualitet ansågs som en sjukdom.
Även om minderåriga ofta är omogna så kan man ju inte dra alla över en kam.
Sen att man är smart och undviker att bli påkommen är ju en annan sak.
Tycker det är hyfsat rimlig åldersgräns gällande när du anses kunna samtycka till sexuellt umgänge. Sedan tycker jag att vuxna som finner något sexuellt intresse i ens 16 åringar har lite fel i huvudet, men det är en rimlig marginal för laglighet, såvida inte tjafsandet börjar om att en 14 åring nästan är samma som en 16 åring och så vidare, då bör det nog dras upp till 18 och myndighetsålder av enkelhetsskäl.
Nej jag tycker överhuvudtaget inte att sexuellt intresse för icke-vuxna kan räknas som en acceptabel "sexuell preferens" - det är heller inget som är på väg att förändras. Jämförelsen med homosexualitet är inte alls jämförbar. Det är en milsvid skillnad då det handlar om vad två vuxna samtyckande individer gör.
Har den ena eller båda individerna inte kapacitet till att ta ett informerat beslut om samtycke är det fel. Därmed går även sex med djur bort.
Är man smart så undviker man inte att bli påkommen, då undviker man att göra dylikt. Känner man sådana impulser söker man istället hjälp att hantera dem.
Men det är bra, du har övertygat mig om att det är väldigt viktigt att hålla kvar vid att det rubriceras som våldtäkt då det uppenbarligen finns de som du som inte förstår allvaret.