• Anonym (Greta)

Betala för kejsarsnitt

Hej!

Finns det någonstans i Sverige möjlighet att betala för att få kejsarsnitt? Jag tycker åtminstone det borde finnas eftersom det är svårt att få det beviljat av läkare. Tycker att man borde få bestämma själv, bara man är beredd på att betala en slant. Vet att den möjligheten finns att få i andra länder.

Så, finns det och vad tycker ni själva?

• Svar på tråden Betala för kejsarsnitt
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Greta) skrev 2016-06-20 22:37:28 följande:

Hur långa är dem där samtalen och vad pratar man egentligen om? Jag menar, jag vill få kejsarsnitt punkt slut. Inte sitta där och försöka bli övertalad att läkaren att föda vaginalt i stället. Borde inte ta mer än fem minuter per samtal, eller? Jag har lite svårt för att gråta på beställning (jag är ju inte direkt rädd för vaginal förlossning) men antar att det inte behövs heller. Hur som helst hoppas jag att jag får det beviljat.

Det första samtalet var enkelt,jag behövde inte säga så mycket.Andra med läkaren tog mer än 5 min,hon var stenhård att man måste ha starka skäl.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-20 22:47:46 följande:

Det första samtalet var enkelt,jag behövde inte säga så mycket.Andra med läkaren tog mer än 5 min,hon var stenhård att man måste ha starka skäl.

Starka skäl? Jag har ingen aning om vad jag ska säga. Jag vill ha snitt eftersom jag inte tror att jag klarar en vanlig förlossning. Så enligt denna läkaren är det inte så enkelt att få alltså. Säger min läkare nej, har jag lust att åka någonstans utomlands och bli snittad mot betalning. Men vi får se, är ju bara i v 20 nu.
  • MissHelene
    Anonym (Greta) skrev 2016-06-20 21:24:42 följande:
    Så trots det fick du ändå göra ett snitt? Jag tror visserligen inte att det är omöjligt men tror inte heller att vem som helst får det beviljat. Det beror ju på hur pass "snäll" läkaren är.
    Dom sa till mig att dom inte kunde tvinga mig till ngt och då jag stod fast vid min sak under hela resans gång så fick jag det beviljat. Dom beslutar sent i graviditeten pga att det faktiskt är många som ändrar sig och vill ha vaginal förlossning. Jag kunde även få välja att börja en vaginal förlossning och skulle jag vilja ha snitt då skulle dom pausa förlossningen och snitta mig istället.
    Men det verkar vara väldigt olika på alla landsting. Jag bor i gävle och här gick det då bra iaf:)
  • straw2008

Fick mina snitt väldigt lätt, var väldigt bestämd o sa att aurora var slöseri med tid o pengar (spall det såklart). 
    Fick mitt första snitt godkänt innan jag var gravid (vågade inte bli gravid innan). 

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (S.E)
    straw2008 skrev 2016-06-21 08:36:03 följande:

Fick mina snitt väldigt lätt, var väldigt bestämd o sa att aurora var slöseri med tid o pengar (spall det såklart). 
    Fick mitt första snitt godkänt innan jag var gravid (vågade inte bli gravid innan). 

Fick du remiss till aurora innan du blev gravid? 

Hur gick det till?

Dom p? mvc s? att man kan inte göra n?got innan vecka 30. 

• Anonym (Hm)

Fått två snitt beviljade utan problem. 

• Anonym (Moa)

Fick snitt beviljat redan i vecka 14 men jag hade dödsångest och varken åt eller sov, grät jämt. Aurora var bara slöseri med tiden dock sa hon att de aldrig kommer tvinga mig att föda naturligt. Psykolog var inkopplad som också hjälpte mig att få snittet. Inte så lätt men glad att jag fick det beviljat så pass tidigt och kunde njuta av graviditeten. Blev inget mer barn för mig, skulle aldrig utsätta mig för att gå igenom gen den psykiskt påfrestande processen det ändå är att få ett snitt beviljat. 

• Anonym (J)
    Anonym (Greta) skrev 2016-06-20 00:02:58 följande:
    Men måste man typ inte ha värsta dödsångesten för att en läkare ska gå med på det? Jag är inte rädd för att föda vaginalt men vill ändå väldigt gärna bli snittad. Blev akut kejsarsnitt med första barnet för ett par år sedan. Hade inte haft något emot att betala en summa för att få det igen utan en massa Aurora-samtal och skit.

Tror inte det är så svårt om man har gjort akutsnitt innan.. lite beroende på anledningen till akutsnittet då. Är du gravid nu? Har du pratat med barnmorskan?

Jag har fött ett barn vaginalt , ett med akutsnitt sen ett med planerat och ska snart föda med planerat snitt igen. 

Oftast är det ju bäst för mamma och barn att föda vaginalt om man kan (ja jag är beredd på en miljon tummen ner nu men tänker inte ge mig in i nån lång diskussion med nån). Men har man haft en traumatisk förlossning innan som slutade med akutsnitt förstår jag att man är rädd för att försöka föda vaginalt igen. Beroende på anledningen till att det blev akutsnitt sist kan det ju vara så att det är bättre med snitt? 

Har iförsej en vän som födde vaginalt efter ett akutsnitt och det gick jättebra men tror hon hade kunnat få planerat snitt om hon ville, hon ville verkligen försöka föda vaginalt. 

• Anonym (S.E)
    Anonym (Moa) skrev 2025-01-09 12:21:47 följande:

Fick snitt beviljat redan i vecka 14 men jag hade dödsångest och varken åt eller sov, grät jämt. Aurora var bara slöseri med tiden dock sa hon att de aldrig kommer tvinga mig att föda naturligt. Psykolog var inkopplad som också hjälpte mig att få snittet. Inte så lätt men glad att jag fick det beviljat så pass tidigt och kunde njuta av graviditeten. Blev inget mer barn för mig, skulle aldrig utsätta mig för att gå igenom gen den psykiskt påfrestande processen det ändå är att få ett snitt beviljat. 

Vad bra att det har gott så snabbt för dig. Jag har ingen historii om psykisk ohälsa, aldrig varit hos en psykolog, så det kommer vara svårare för mig.
    Från dagen som jag har fått veta kan inte fokusera mig på jobbet, har mardrömmar, kan inte sova och aldrig har gråtit så mycket. 
    Det enda som lugnar mig är att jag har fortfarande tid att avbryta det, trotts att jag vill inte det. Tankar att jag vill helst dö än att överleva det kommer hela tiden. 

• Anonym (J)
    elin1989 skrev 2016-06-20 22:21:42 följande:

Om det slutade i akut snitt med forsta barnet lar det inte vara speciellt svart att fa planerat snitt med andra. Mycket lattare an att komma som forstagangsfoderska och vilja bli snittad iaf. Jag har aldrig hort om nagon som har blivit nekad planerat snitt efter akutsnitt med forsta iaf...

Nej jag tror inte det är så vanligt att man blir nekad då, jag har också fött med planerat snitt efter ett akutsnitt och ska snart föda med planerat snitt igen. Har fött en gång vaginalt också innan första snittet.

Har en vän som födde vaginalt (det gick faktiskt jättebra) efter ett akutsnitt men det var för att hon själv ville , jag tror hon hade kunnat få planerat snitt om hon ville. 

• Anonym (J)
    Viktoire skrev 2016-06-20 21:39:18 följande:

Nej, då får du nog söka dig utomlands om du vill betala ett snitt.

Jag är emot möjligheten att privat bekosta ett snitt av två skäl:

1) vård ska inte styras av patientens ekonomi. Alla ska ha samma möjlighet till likvärdig vård.

2) KS är en bukoperation. Medicinskt utbildade läkare ska besluta om vad som är bäst för patienten utifrån sin kunskap. Beslut om operationer ska inte amatörer göra. Att föda vaginalt är bedömt det bästa för barn och för mor. Sen är inte det den bästa lösningen för alla, men då ska detta bedömas av en medicinsk kunnig.

Jag håller nog med (ja jag är beredd på en miljon tummar ner nu också men tänker inte ha nån lång diskussion med nån).

Oftast är det ju säkrare för mamma och barn att föda vaginalt (säger inte det alltid är bäst men ofta objektivt säkrast) och i vissa fall t.ex om man har extra lätt för att få blodproppar kan det ju vara extra riskabelt med snitt så det är rimligt att det är en läkare som bestämmer.. Eller som det har varit för mig , har fått svårt blodtrycksfall av spinalbedövning, hade jag kunnat föda vaginalt den här gången hade jag nog gjort det men det går inte nu.

Sen förstår jag som TS att man kan vilja föda med snitt efter ett akutsnitt och ofta får man nog det i (lite beroende på anledning till akutsnittet). 
  • Anonym (e)

Alltid möjligt att citera TS men ändå fortsätta diskussionen från 2016.

• Anonym (J)
    Anonym (e) skrev 2025-01-09 20:19:46 följande:

Alltid möjligt att citera TS men ändå fortsätta diskussionen från 2016.

Oj missade helt att tråden var så gammal 
Svar på tråden Betala för kejsarsnitt