• Juleli

Vad ska jag göra?

Har hamnat i en knepig sits. Har precis påbörjat en ny tillsvidareanställning, som ssk (nyutexaminerad). Plussade samma dag som jag började, första dagen. Vi hade inte räknat med att bli gravida så fort, på första försöket. Under min förra graviditet var ju sjukskriven till stor del av graviditetsillamående. Och nu börjar jag få det väldigt besvärligt. Hade tänkt att jag skulle hinna jobba sommaren först innan jag blev gravid men icke. Går fortfarande intro 4 veckor till, sen är jag insatt på nattjobb, pendlar också 2 timmar om dagen. Hur ska det gå?? Mitt illamående blir värre o värre och känns som det kommer bli som förra gången.

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Fröken W

Förstår att du känner dig besvärad över situationen. Det bästa tror jag är att vara ärlig mot chefen och säga som det är, att du nu blivit gravid snabbare än väntat och är oroad över hur det ska gå nu eftersom du blev sjukskriven vid din förra graviditet.

Jag menar inte att du ska "be om ursäkt" för att du är gravid utan bara förklara att du tycker att det känns jobbigt när du är nyanställd och allt.

Något som jag kommit till insikt med allt mer på sistone är att ens arbetsliv inte får påverka privatlivet för mycket (även om det är ruskigt svårt ibland).

Svar på tråden Vad ska jag göra?