• Hundnörden

Skaffa hund innan eller under högskolestudier?

Hej!

Jag är inte riktigt där ännu men jag vill gärna ha framtiden klar för mig. Jag står inför valet att skaffa hund, en krävande sådan, bruksschäfer för att vara exakt, antingen under viloåret innan jag börjar högskola eller när jag börjat högskola. Jag skulle behöva hjälp att väga dessa alternativ från folk som ha någon form av insikt i ämnet.

Alternativen:

1. Skaffa valp när jag tagit studenten, helst under sommaren.
    Fördelar: Jag får mycket tid att uppfostra och umgås med hunden. Jag kan bygga en stadig grund i vårat förhållande och hur hunden är.
    Nackdelar: Jag har inte känt på hur mycket plugg det är på högskolan och om det matchar okej med hundägandet. (Jag tror dock det kommer gå bra.)

2. Skaffa valp när jag börjat högskola.
    Fördelar: Jag har känt på hur plugget är och kan mer lite mer insikt bedöma hur det skulle vara att ha hund.
    Nackdelar: Jag är tvungen att lämna bort valpen flera gånger i veckan för att gå på föreläsningar m.m. Jag får inte tillbringa lika mycket tid med valpen vilket jag väldigt gärna vill för vår relations skull och för att kunna uppfostra den så mycket jag kan.

Vad tror ni? Jag har varit väldigt intresserad av hundar i 1,7 år och är en riktig hundnörd. Jag vill träna drag, lydnad, bruks, vara ute i skogen och leva livet med en hund. Jag har fastnat för bruksschäfern. Det jag inte vet är dock vilket som är bäst av dessa alternativ. Jag behöver er hjälp!

Värt att tillägga är att jag absolut inte är en festtyp eller speciellt beroende av att "hänga med polare". Jag skulle hellre prioritera en hund framför allt sånt.

• Svar på tråden Skaffa hund innan eller under högskolestudier?
  • Hundnörden
    Aniiee skrev 2016-06-20 14:43:27 följande:
    Det är alltid en början =)

Jag har två brukshundar (arbetande samojed och arbetande sheltie, och en blandras med mycket bruks i, bla arbetande borde collie). Jag har växt upp med arbetande hundar och jag har ägnat många år åt att leva väldigt annorlunda för mina hundars skull.  Att tävla är inte att jobba, nej. De flesta brukshundar behöver mer än så. De behöver ett 4-8 timmars jobb för att må riktigt bra. Visst kan man göra det på egen hand, jag har gjort det länge, men man behöver mycket tid, Mycket mer än de flesta tror.

Helt ärligt så tycker jag du ska tänka många vändor till. På det jag läser är det lite som att du tror att så fort hunden inte är valp längre så kan du göra vad du vill, med studier och heltidsarbete och grejer, och dessutom undrar jag hur du ska betala för hudnens dyraste år om du ska vara arbetslös. Har du pengar till det?
    Jo, jag har en del tid kvar att känna och tänka. Vad menar du med "göra vad jag vill"? Studier och jobb är ett måste. Hur många är det inte som studerar och jobbar heltid som har hund och det funkar utmärkt? Jag har inte tänkt strunta i hunden så fort jag börjar studera eller jobba. Hunden kommer vara min hobby. Allt handlar om ens eget intresse, engagemang och prioriteringar. Hunden kommer vara hos dagmatte eller på hunddagis när jag börjar jobba, och få komma till BHK etc när jag kommer hem.

Jag har hört med folk som har brukshundar och de jobbar ungefär 5 till 6 dagar i veckan med hunden. Ibland mer, ibland mindre. De jobbar varierande - en dag kanske 1 timme och andra dagar 2-4 timmar.
  • Hundnörden
    LaOtona skrev 2016-06-20 15:27:17 följande:
    Ja, folk överväger nog hundskaffandet mer. Men det är ruskigt stor skillnad på livet när man pluggar och den tiden man har då jämfört med när man jobbar. Det är tråkigt om hunden ska behöva lida för det.
    Menar du att man har mer tid när man studerar eller jobbar?
  • Rehab

Skaffa hunden innan du börjar plugga, för det blir annars mycket nytt. Jag har haft hund hela mitt liv - både när jag jobbat, vid studier och nu efter studier. Beroende på vad du studerar så är man hemma mycket i perioder, då kunde jag ta sköna lunchpromenader och samtidigt rensa huvudet. Dock bodde jag nära skolan så vid långa dagar gick jag hem på lunchen och rastade om jag inte hade hundvakt. Tyckte nog studera /vara hundägare var den lättaste perioden, nu är det 8timmar arbete, 1h pendling och hämta från hundvakt varje dag.

• Hundnörden
    Rehab skrev 2016-06-21 17:49:58 följande:

Skaffa hunden innan du börjar plugga, för det blir annars mycket nytt. Jag har haft hund hela mitt liv - både när jag jobbat, vid studier och nu efter studier. Beroende på vad du studerar så är man hemma mycket i perioder, då kunde jag ta sköna lunchpromenader och samtidigt rensa huvudet. Dock bodde jag nära skolan så vid långa dagar gick jag hem på lunchen och rastade om jag inte hade hundvakt. Tyckte nog studera /vara hundägare var den lättaste perioden, nu är det 8timmar arbete, 1h pendling och hämta från hundvakt varje dag.

Tack för ditt svar. Allas åsikter hjälper. Har läst jättemånga som tycker det är bra att plugga och ha hund. Vilken ras hade du?
  • Rehab
    Hundnörden skrev 2016-06-21 19:05:23 följande:

Tack för ditt svar. Allas åsikter hjälper. Har läst jättemånga som tycker det är bra att plugga och ha hund. Vilken ras hade du?

Jag hade en tollare, eller har snarare ;)

Kräver en del arbete som jag tyckte var lättare att ordna under studier. Jag styrde ju min egen tid så om jag ville träna på morgonen eller lunchen för att plugga på kvällen gjorde jag det.
  • Hippofluff

Jag skulle vänta tills efter studierna, när du har arbete. Jag skaffade hund innan jag började plugga, fick sedan inget boende där husdjur var tillåtet... Flyttade sedan till stad där jobb fanns och letar nu lägenhet och kan tills dess inte ha hund med mig ändå. Även om man tänker sig lösa problem som passning och så vidare så kan arbetstider och bostad vara svårlösta problem när man har hund.

Tänk också på att hundägande kan vara väldigt ekonomiskt påfrestande, har du råd att betala en korsbandsoperation eller akut inläggning för förgiftning och dylikt som kan hända när man har hund, när du har CSN?

• Inteutanproblem

Av det jag läst så är du så förberedd och nykter inför det här som man kan bli. Med nykter menar jag att du vet vad du vill med ditt hundägande, planerar livet med hund så långt det går att planera och har lösningar för passning. Så med det i åtanke, men även den att du aldrig haft en valp innan så vill jag mena att skaffa valpen då du har ditt "lediga" år. Det är en jätte omställning! You have no idea haha. Och ja man vill vara så närvarande som möjligt, just för att få den där fina kontakten och tiden till att lära känna varandra. Förstå och forma individen. Det kommer du ha stor nytta av om du tänkt tävla.

Men hur ser det ut med uppfödare? Av vad jag förstått så är det inte helt enkelt att få köpa valp utav bruksuppfödare. Dom har massor utav krav på sina valpköpare. Och sedan har vi ju också det här med när kullen är planerad, när tiken löper, om hon går tom eller om där ens blir valpar till alla. Jag själv har haft tur med alla mina när det kommer till just den biten. Att kullen fötts då jag har haft tid till det, men vist har jag fått se kullar passerad där jag egentligen hade velat köpa men inte haft tiden. Uppfödarna har jag sett till att lära känna en bra bit innan, just så jag vet att jag kommer vara garanterad en valp.

• Rehab
    Hippofluff skrev 2016-06-21 19:38:41 följande:

Jag skulle vänta tills efter studierna, när du har arbete. Jag skaffade hund innan jag började plugga, fick sedan inget boende där husdjur var tillåtet... Flyttade sedan till stad där jobb fanns och letar nu lägenhet och kan tills dess inte ha hund med mig ändå. Även om man tänker sig lösa problem som passning och så vidare så kan arbetstider och bostad vara svårlösta problem när man har hund.

Tänk också på att hundägande kan vara väldigt ekonomiskt påfrestande, har du råd att betala en korsbandsoperation eller akut inläggning för förgiftning och dylikt som kan hända när man har hund, när du har CSN?

Tråkigt att det inte fungerat för dig. Jag hittade dock snabbt en studentlägenhet där husdjur tilläts, har sedan flyttat tillbaka till min hemstad o ordnade hundvakt. Jag hade som studerande en bra buffert för regniga dagar (=veterinär) men de bör man ha oavsett om man är student eller inte.
  • Hippofluff
    Rehab skrev 2016-06-22 18:01:14 följande:
    Tråkigt att det inte fungerat för dig. Jag hittade dock snabbt en studentlägenhet där husdjur tilläts, har sedan flyttat tillbaka till min hemstad o ordnade hundvakt. Jag hade som studerande en bra buffert för regniga dagar (=veterinär) men de bör man ha oavsett om man är student eller inte.
    Det jag försökte förklara är att man ju egentligen aldrig kan veta sådant där, och att det kan vara en god idé att tänka några extra gånger på hur man kommer att göra de där resterande 5-10 åren som hunden kommer att vara en del av ens liv. Som nykläckt i arbetslivet är det ju inte säkert att man får jobb på den plats man löst boende och hundpassning, och vice versa. Tvivlar inte på TS omdöme alls, ville bara ge konstruktiv kritik.

Vad gäller den ekonomiska biten menade jag att om TS bara skall jobba lite grann under sitt viloår med valpen och sedan endast ha studiestöd/lån kan det vara svårt att ha den där bufferten.

(Nu har jag ändå haft fantastisk tur att ha en lika hundintresserad familj som haft min lilla hund under denna perioden. Men hunden har också konstaterats kroniskt sjuk och äter mediciner för drygt 1000:-/månaden. Hade familjen inte ställt upp hade avlivning varit enda alternativet då en omplacering inte varit möjlig på grund av sjukdomen.)
  • Rehab
    Hippofluff skrev 2016-06-22 19:22:14 följande:

Det jag försökte förklara är att man ju egentligen aldrig kan veta sådant där, och att det kan vara en god idé att tänka några extra gånger på hur man kommer att göra de där resterande 5-10 åren som hunden kommer att vara en del av ens liv. Som nykläckt i arbetslivet är det ju inte säkert att man får jobb på den plats man löst boende och hundpassning, och vice versa. Tvivlar inte på TS omdöme alls, ville bara ge konstruktiv kritik.

Vad gäller den ekonomiska biten menade jag att om TS bara skall jobba lite grann under sitt viloår med valpen och sedan endast ha studiestöd/lån kan det vara svårt att ha den där bufferten.

(Nu har jag ändå haft fantastisk tur att ha en lika hundintresserad familj som haft min lilla hund under denna perioden. Men hunden har också konstaterats kroniskt sjuk och äter mediciner för drygt 1000:-/månaden. Hade familjen inte ställt upp hade avlivning varit enda alternativet då en omplacering inte varit möjlig på grund av sjukdomen.)

Absolut men jag tycker ts verkar mer vettig än flertalet ägare. Jag äger själv en omplacering, som vart hemlös efter en skilsmässa. Finns egentligen inget självklart i att äga hund, men är man beredd o satsa löser man problemet som uppkommer. Jag har också tur med hundvakt hos min familj, men annars hade jag fått ordna det på annat sätt. Hunden är ju min hobby.
  • LaOtona
    Hundnörden skrev 2016-06-20 23:01:43 följande:

Menar du att man har mer tid när man studerar eller jobbar?

Mer tid när man pluggar, oftast. Åtminstone friare tid. Det blir så pass stor skillnad när man väl jobbar att jag tycker att man ska vänta tills man vet hur man får ihop livet då. Under studietiden är det i princip aldrig några problem.
Svar på tråden Skaffa hund innan eller under högskolestudier?