• Axelrod

Min 6-åring med autism började med Taekwondo (kampsport)

Har haft väldigt svårt att hitta en fritidsaktivitet för min son som har lindrig autism. De flesta förslagen och försöken har misslyckats. Därför blev jag jätteglad när han kom hem sa att han vill börja träna karate.

Började maila till karateklubbar i närheten. Tyvärr visade det sig att det var fullt över allt och dessutom lång väntetid, som med så mycket annat. Men när jag googlade så fick jag upp en annons för taekwondo. Tänkte att det är ju typ samma sak och som 6 åring så har man ju inte järnkoll.

Fick komma och provträna samma vecka. Vilket jag verkligen inte ångrat. Tränarna är helt fantastiska med barn och min son gillar (för det mesta träningen). Träningen är inte det minsta aggressiv det finns inga inslag av sparring eller liknande. Däremot mycket fysiska övningar för styrka, uthållighet, balans och koordination. Dessutom får barnen lära sig att de måste anstränga sig om de vill bli bättre. Allt sker på ett lekfullt sätt med glimten i ögat från tränarna.

Då min som har autism passar det honom perfekt med individuell träning i grupp. Att instruktörerna dessutom lyckas hålla ordning och reda gör att han kan fungera bra i den miljön.

Det är mycket fokus på kamratskap och att man ska hjälpa varandra. Kort sagt riktigt bra.

När han för första gången graderade och fick ett gult sträck på sitt vita bälte sken han verkligen upp som en sol. Det var härligt att se honom så stolt. Självkänslan har stigit rejält med taekwondon. Sedan den första graderingen har det blivit fler och han mår verkligen bra av det. Han har även fått uppleva misslyckanden, blivit förtvivlad och kommit tillbaka.

Han har även kunnat gå på Taekwondoskola, när skolan har lov. Då är de på klubben mellan 09-16 hela veckan. Var rätt orolig för hur det skulle gå men han hade jätte kul och fick kompisar.

Att det har fungerat så bra beror på att han har riktigt bra tränare som ser alla barn, uppmuntrar dem och pushar dem vidare på ett lagom sätt och är väldigt tålmodofa. Det här är helt klart den bästa ungdomsverksamhet som jag har sett.

Är så glad att han började med detta redan som 6-åring då det fortfarande är mest lek. Om ni funderar på att låta era barn med Taekwondo eller annan kampsport så säger jag bara kör. Min son tyckte att det var ganska svårt i början men efter ett par gånger så började det gå allt bättre.

Nu har även lillebror börjat på deras lekisverksamhet vilket han stortrivs med, dessutom får han ju göra samma sak som sin storebror som också är hans idol.

• Svar på tråden Min 6-åring med autism började med Taekwondo (kampsport)
  • kaffe

Har också barn som sysslar med kampsport. Har samma positiva egenskaper som du. Min 14-åring tränar Aikido sen några år tillbaka. Han övergick från fotboll och innebandy till det för några år sedan. Både i fotbollen och i innebandyn tillhörde han dom som var bäst i lagen. Kravet på att alltid prestera och skulden när dom andra spelarna fick sitta på bänken  till förmån för honom fick honom att må dåligt och sluta. Det var aldrig på lek ens i småbarnsåren. Även om tränarna var bra så var vissa föräldrar rent för jävliga. Dom skrek och gapade och bar sej åt och krävde att laget skulle toppas i en match för 9-åringar.  I kampsporten finns inget sånt alls. 

• Imsevimse77

Jag har tränat både Aikido och teakwon-do och tycker det är två väldigt bra träningsformer.
    Min son är också 6 år med autism, har inte hittat någon aktivitet till honom och det är för att jag inte vågat prova heller.
    Men då kanske jag ska våga låta honom testa. :)

• Axelrod

Vi bor i Stockholm. Han tränar på Mudo som finns runt om i stan. De är riktigt duktiga med barn. Ge det ett par försök tycker jag.

• Roxma123

Min son med autistiskt syndrom har tränat taekwondo på kampsportshuset i Stockholm sedan han var fem år. Nu är han tio. Kampsportshuset är speciellt för du kan komplettera med privatlektioner om klassaktiviteten inte ger tillräckligt. De har ledare som kan arbeta med strukturchema mm. Vi bor i Enköping men det har alltid varit värt att ta tåget eller bilen in minst en gång i veckan.

Svar på tråden Min 6-åring med autism började med Taekwondo (kampsport)