• Fiffi85

    Sele att ha på ryggen? Till 10-månaders?

    Min son är 10 månader. Har en orginal sele från babybjörn men tycker det för ont i ryggen efter ett tag och jobbig4 att ha honom på magen. Hur är de selar man kan ha barnet på ryggen? Är det någon ide att köpa till en 10 månaders?

  • Svar på tråden Sele att ha på ryggen? Till 10-månaders?
  • Santin

    Har en tvååring jag fortfarande både sjalar och bär i sele. Ska köpa en större sele nu då hon är för lång för ergobabyn vi har så blir en nyb Tula toddler.

  • Carambolan

    Absolut! Prova en ergobaby eller en tula :) Jag bär 3,5-åringen på ryggen i en tula toddler utan problem. Det är perfekt på långa dagsturer när han inte riktigt orkar själv hela vägen.

  • häxjakt

    Vi älskar vår wompat och vår lennylamb sele. Vi har en snart 2 åring som bara är sjalad/selad sedan födseln.
    Det är definitivt värt att köpa en till en tiomånaders tycker jag. En toddlersele lär vara för stor just nu men köper du en wompat/tula/lennylamb/manduca eller liknande så är begagnatmarknaden mycket bra så att byta sele är inga problem.

  • Kattflickan

    Bärstol?

    Vi har en sele, Bianco gemini tror jag den heter. Den är bra men snäppet bättre är bärstolen vi har. Det bästa är att den går att ställa ner med barnet i på marken. Vår son är snart 11 månader.

  • Mellanmjölkens land

    Vår yngsta är drygt 2,5 och vi funderar på en större sele Vid 10 mån köpte vi en Tula Toddler eftersom Ergon inte gav stöd ut till knävecken längre. Vilken skillnad! Det var som att bära luft! Vi fortsatte att bära på mage (gör det fortfarande ibland men inga längre sträckor) till 1,5 ungefär.

  • EnLitenTarta
    Carambolan skrev 2016-06-21 18:22:54 följande:

    Absolut! Prova en ergobaby eller en tula :) Jag bär 3,5-åringen på ryggen i en tula toddler utan problem. Det är perfekt på långa dagsturer när han inte riktigt orkar själv hela vägen.


    EnLitenTarta skrev 2016-06-21 20:33:18 följande:

    Hur jävla lång är den promenaden, om man måste BÄRA en 3,5-åring för att orken tar slut???


  • Carambolan
    EnLitenTarta skrev 2016-06-21 20:34:05 följande:

    lång är den promenaden, om man måste BÄRA en 3,5-åring för att orken tar slut???


    Vi vandrar mycket i både skogen och fjällen. Antar att det kanske finns treåringar som orkar gå en mil i terräng, men min gör det inte i alla fall.
  • Santin
    EnLitenTarta skrev 2016-06-21 20:38:04 följande:

    Låt era stora barn få vara stora.


    ?? Vad är problemet med att använda sele istället för vagn? I terräng går det inte ha vagn. På stan är sele så mycket smidigare ön vagn. Barnet älskar sitta i selen på ryggen då den ser så mycket bättre. Barnet får gå då den vill och åka sele då benen inte orkar mer? Det finns ingen nackdel med att bära barn i sele då de är äldre än ett år.
  • EnLitenTarta
    Santin skrev 2016-06-21 20:43:59 följande:

    ?? Vad är problemet med att använda sele istället för vagn? I terräng går det inte ha vagn. På stan är sele så mycket smidigare ön vagn. Barnet älskar sitta i selen på ryggen då den ser så mycket bättre. Barnet får gå då den vill och åka sele då benen inte orkar mer? Det finns ingen nackdel med att bära barn i sele då de är äldre än ett år.


    Lika illa med stora barn som sitter i vagn.
  • Santin
    EnLitenTarta skrev 2016-06-21 20:46:25 följande:
    Lika illa med stora barn som sitter i vagn.
    Du svarade inte på frågan. Vad är problemet? Vad är stora barn enligt sig? Varför är det illa som du skriver?
  • Dixie
    EnLitenTarta skrev 2016-06-21 20:38:04 följande:

    Låt era stora barn få vara stora.


    varför blir du så upprörd av att en 3åring åker vagn? på vilket sätt är det jobbigt för dig? 

    mina barn har i 3 årsåldern inte orkat gå en hel dag, de har alltid sovit middag och då är ju vagnen perfekt att ha med - dessutom en extra bonus att man kan transportera matsäck, extra kläder etc som oftast behöver tas med! 
Svar på tråden Sele att ha på ryggen? Till 10-månaders?