• Malva2015

förmånsbil vid föräldrarledigheten

Hur gjorde era företag när ni blev föräldrarlediga?
    Mitt säger att jag får ha bilen under ledigheten men då får jag betala det företaget betalar för bilen under tiden dvs ca 6900 i mån plus mitt nuvarande förmånsbetalning på 3000? Kan det verkligen stämma?!

Jag får givetvis lämna bilen men det är ju en förmånsbil där jag står som ansvarig ingen tjänstebil. Då måste ju någon annan ta över ansvaret ?!

• Svar på tråden förmånsbil vid föräldrarledigheten
  • Carambolan

På mitt jobb får man behålla bilen som vanligt i sex månader (lika länge som vi har föräldralön så förmånsvärdet dras från den) men är man borta längre måste man lämna bilen.

Har du inte ett tjänstebilsavtal? Eller kollektivavtal som omfattar det här?

• Malva2015
    Carambolan skrev 2016-06-22 12:11:41 följande:

På mitt jobb får man behålla bilen som vanligt i sex månader (lika länge som vi har föräldralön så förmånsvärdet dras från den) men är man borta längre måste man lämna bilen.

Har du inte ett tjänstebilsavtal? Eller kollektivavtal som omfattar det här?

Hur menar du att det följer föräldrarlön (första barnet för mig).
    Vi har inget kollektivavtal men enligt vår vd följer vi kollektivavtalet .
  • Carambolan
    Malva2015 skrev 2016-06-22 12:27:47 följande:

Hur menar du att det följer föräldrarlön (första barnet för mig).

Vi har inget kollektivavtal men enligt vår vd följer vi kollektivavtalet .

När vi är föräldralediga får vi fortfarande 10% av lönen i sex månader (ingår i vårt kollektivavtal). Jag vet inte om det är av administrationspraktiska skäl som andra förmåner också fortsätter under samma period eller om det bara har råkat bli samma tidsgräns :) Men så är vårt avtal i alla fall... Men det är en avtalsfråga så ditt jobb kan göra precis som de vill om ni inte har avtalat om det!
  • Erki

Att du får betala för bilen kan mycket väl stämma. Det kostar företaget mycket pengar för förmånsbilarna.
    Att du ska betala + betala förmån stämmer dock inte.
    Din förmån sänks med samma belopp du betalar netto för bilen. I ditt fall blir förmånen 0 kr (kan aldrig bli minusförmån).
    Det är vanligt att man får lämna tillbaka bilen under längre ledigheter och självklart står inte du som ansvarig om du lämnar in den.

• Lowika

Vi var på väg att köpa ny bil för ett par år sedan, men eftersom vi planerade barn så fungerade det inte.... Framförallt inte för mig som mamma då vi (ojämställt :-P) inte planerade att dela helt lika och jag skulle vara hemma mer än 6 månader.

Exakt hur dyrt det blir efter de där 6 månaderna minns jag dock inte... men det stämmer åtminstone delvis det du kommit fram till.

• Gladskit

Oftast är reglerna så, vilket inte är så konstigt egentligen eftersom förmånsbilen är kopplad till din tjänst och du är ju inte i tjänst eftersom du är föräldraledig.

Och om man då tänker att du har en förmånsbil som du nyttjar privat så måste du ju fortsätta betala för den även under ledigheten. Finns då ingen lön att justera mot måste du ta kostnaden själv. Det är samma kostnad men den blir mer kännbar för dig eftersom du inte har lön som vanligt. Annars är det nog få som ens reflekterar över det.

• Malva2015
    Gladskit skrev 2016-06-22 14:27:02 följande:

Oftast är reglerna så, vilket inte är så konstigt egentligen eftersom förmånsbilen är kopplad till din tjänst och du är ju inte i tjänst eftersom du är föräldraledig.

Och om man då tänker att du har en förmånsbil som du nyttjar privat så måste du ju fortsätta betala för den även under ledigheten. Finns då ingen lön att justera mot måste du ta kostnaden själv. Det är samma kostnad men den blir mer kännbar för dig eftersom du inte har lön som vanligt. Annars är det nog få som ens reflekterar över det.

Det jag hörde var att många får behålla bilen men betala skatten för den vilket i mitt fall skulle bli ca 3800 men mitt företag betalar ju 6900. Usch så virrigt , förlåt om jag är korkad
  • Gladskit
    Malva2015 skrev 2016-06-22 16:36:05 följande:
    Det jag hörde var att många får behålla bilen men betala skatten för den vilket i mitt fall skulle bli ca 3800 men mitt företag betalar ju 6900. Usch så virrigt , förlåt om jag är korkad
    Så kan det säkert vara. Det beror helt på vad som är avtalat. Dels kan det finnas i kollektivavtalet, dels kan det finnas lokala avtal som ditt företag har tecknat. Så du måste nog kolla det med personal-eller löneavdelningen för att få säkert svar.
Svar på tråden förmånsbil vid föräldrarledigheten