• pewwelin

Foglossning?

Första graviditeten, är i vecka 20+0.

Är det vanligt att foglossning kommer och går under en dag? För att sedan bli bättre ett par dagar? Har som små knivhugg nere i underlivet, i bäckenbenet, emellanåt och brukar då samtidigt få lite ont i ryggen. Brukar sitta i 15 minuter ungefär, sen känns det bara ömt. Är det foglossning?

• Svar på tråden Foglossning?
  • Dani84KR

Jag undrar samma sak, detta är min första graviditet så jag oroar mig. får oxå sådana där knivhugg i ljumsken, de kommer och går oftast på eftermiddagen och kvällarna, och sedan har jag ont i höfterna och de strålar ut i benen, de e mer ihålliga kan ha dem i kontinuerligt längre tid.

• pewwelin
    Dani84KR skrev 2016-06-26 19:21:18 följande:

Jag undrar samma sak, detta är min första graviditet så jag oroar mig. får oxå sådana där knivhugg i ljumsken, de kommer och går oftast på eftermiddagen och kvällarna, och sedan har jag ont i höfterna och de strålar ut i benen, de e mer ihålliga kan ha dem i kontinuerligt längre tid.

Vad jobbigt! Men det där låter som vad jag tror är foglossning iaf, brukar också känna av lite i ljumsken så förknippar det med det.

Du har inte innåt ? Mitr känns som de kan sitta innåt, mor blygdläppar/tappen där i kring. Det är det som jag är orolig för :/
  • Melaniesse

Jag kan rekommendera Facebook-gruppen "Gravidcoachen". Den leds av en sjukgymnast som kan mycket om sånt här.

Jag har själv foglossning och har aldrig upplevt smärta i ljumsken. Fogarna sitter mitt fram, under blygdbenet, och bak, ett på var sida av svanskotan, typ. Men det är mycket som kan hända med bäckenet och ligamenten där i samband med graviditet. Låt inte barnmorskan "vifta bort" det som "ofarlig foglossning". Det kan vara ngt annat och foglossning kan ta många långa år att bli av med, så var rädda om er och undvik att göra det ni får ont av.

• Melaniesse

Under graviditeten förvärrades mina besvär ett tag innan toalettbesök. Det blev väl trångt och drog och spände mer än vanligt. Tänkte att det kanske kan påverka det du beskriver som kortvarig smärta.

Läste era inlägg igen. "Knivhuggen" och "ont i ryggen", särskilt på kvällen när man har slitit på sig under dagen låter som foglossning tycker jag.

• pewwelin
    Melaniesse skrev 2016-06-26 20:02:43 följande:

Under graviditeten förvärrades mina besvär ett tag innan toalettbesök. Det blev väl trångt och drog och spände mer än vanligt. Tänkte att det kanske kan påverka det du beskriver som kortvarig smärta.

Läste era inlägg igen. "Knivhuggen" och "ont i ryggen", särskilt på kvällen när man har slitit på sig under dagen låter som foglossning tycker jag.

Tack för svar. Blir så nojig då det är första graviditeten. Är det vanligt att det gör ont i typ 15 min då för att sedan avta och komma tillbaka senare? Känner ju av bebisen iaf så han borde inte vara påverkad.
  • Anonym (K)
    pewwelin skrev 2016-06-26 22:44:46 följande:
    Tack för svar. Blir så nojig då det är första graviditeten. Är det vanligt att det gör ont i typ 15 min då för att sedan avta och komma tillbaka senare? Känner ju av bebisen iaf så han borde inte vara påverkad.
    Jag e likadan, minsta lilla smärta e något fel,
    min Vännina va gravid nyligen hennes dotter e 1år, brukar plåga henne med frågor och just de där knivhuggen i ljumsken, hon sa till mig att de nog e lite blandning av växtvärk och foglossning. och att oron är vanlig och att alla förstföderska har dem.
Svar på tråden Foglossning?