• Anonym (Uthyres tillsvidare?)

Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?

Jag letar efter en lägenhet där jag kan bo.

Hur länge jag ska bo är inte bestämt, kanske permanent, kanske 5 år, kanske 10 år, det är osäkert.

Men på de flesta annonser jag ser på blocket så står det "uthyres tillsvidare" 

Så min fråga är vad som menas med det?

Jag vill ju inte bo där i några månader utan i flera år, eller kanske eventuellt permanent.

Så därför undrar jag vad som menas med "uthyres tillsvidare" ?

• Svar på tråden Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?
  • Fröken Apelsin
    nnnnnnnn skrev 2016-06-27 23:33:12 följande:

Det är alltså det "normala" i ett förstahandskontrakt.

DU har rätt att bo kvar tills du vill flytta.

Det enda du behöver göra är att säga upp lägenheten enligt vad som står i kontraktet, det är vanligt att man måste säga till 3 månader före man vill flytta ut.

Alltså, det här är vi Blocket så det är garanterat ett andrahandskontrakt. Tills vidare betyder i det läget att det inte finns ett spikat datum då hyresgästen måste ha flyttat. Men man får fast bara hyra ut i andrahand ett år, men de kan köra svart också.
  • Primulina

Hej
    Eftersom du inte verkar ha någon erfarenhet kring att flytta och hitta bostad tänkte jag att några råd kanske skulle uppskattas.

Här är några länkar till bra och pålitliga sidor om vad man ska tänka på när man ska flytta. De är inriktade på att flytta hemifrån men kan nog förklara endel ändå.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/boende/

http://www.ungkonsument.se/Om-webbplatsen/Ung-konsument-slacks-och-ersatts-av-Halla-konsument/

Vill du flytta permanet ska du i första han söka efter ett förstahanskontrakt från ett hyresföretag. Bloclet är då inte bästa stället att söka på eftersom där finns mest privatpersoner som hyr ut i andra hand och då betalar man direkt till den privatpersonen. 

Vet man var man vill flytta är alltid kommunens hemsida ett bra första steg att ta efter du har läst de andra sidorna.

Den länkade lägenhetn låg i Trollhättan så här kommer en sida från deras kommun med olika bostadsbolag.

http://www.trollhattan.se/startsida/bygga-bo-och-miljo/bostader-tomter-och-offentliga-lokaler/hitta-bostad/hyreslagenheter/

De flesta andra kommuner ofta samma innehåll.
    Eftersom de finns på kommunens hemsida vet du att de iaf är ett företag som hyr ut och du får ett förstahandskontrakt.

Mvh

Nu behöver jag lite hjälp här och vill inte bli lurad.

Jag ringde upp en kvinna som la upp en annons på blocket där det står att det är en "första hands kontrakt"

Jag frågar henne vad det är för bostadsbolag och hon svarade att den är privat.

Och att när jag kommer dit på plats så kommer dom ta UC på mig för att kolla betalningsanmärkningar, vilket jag inte har.

Låter detta säkert?

bump

• Kerubmamman

Ja, det finns privata hyresvärdar också. De kan ex hyra ut en lägenhet i källaren på deras bostadshus eller ett mindre hyreshus. Det är normalt att ta en kreditprövning, ibland kollar de om man har tillräckligt stor inkomst för att klara av att betala hyran förutom betalningsanmärkningar, det brukar ingå i en UC tror jag.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nnnnnnnn

Kontrollera att det verkligen är ett privat hyresbolag.
    Någon var snäll och länkade till en massa bra sidor - läs dem!

Kerubmamman skrev 2016-06-30 23:09:53 följande:

Ja, det finns privata hyresvärdar också. De kan ex hyra ut en lägenhet i källaren på deras bostadshus eller ett mindre hyreshus. Det är normalt att ta en kreditprövning, ibland kollar de om man har tillräckligt stor inkomst för att klara av att betala hyran förutom betalningsanmärkningar, det brukar ingå i en UC tror jag.

Okej, jag vill bara inte bli lurad och skriva på något dumt nu, hon sa att dom bara kollar om jag har betalningsanmärkningar och ingenting annat, jag har aktivitetsersättning hoppas det räknas som inkomst
  • Kerubmamman
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-30 23:16:56 följande:
    Okej, jag vill bara inte bli lurad och skriva på något dumt nu, hon sa att dom bara kollar om jag har betalningsanmärkningar och ingenting annat, jag har aktivitetsersättning hoppas det räknas som inkomst

Jag tycker du ska ha med dig någon som stöd när du skriver ditt första hyreskontrakt. Det hade jag när jag var i din ålder.
    Kerubmamman skrev 2016-06-30 23:27:48 följande:

Jag tycker du ska ha med dig någon som stöd när du skriver ditt första hyreskontrakt. Det hade jag när jag var i din ålder.
    Pojkvännen är med...
  • Kerubmamman
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-30 23:53:44 följande:
    Pojkvännen är med...

Ok, hur erfaren är han när det gäller sådana kontrakt? Ska han också bo där med dig/stå på kontraktet? När det gäller privata hyresvärdar får man vara lite mer detektiv för att se om de har rätt att hyra ut lägenheten. Risken att bli lurad är störst i storstadsområdena/där det är störst bostadsbrist eftersom folk är som mest desperata där.
    Kerubmamman skrev 2016-07-01 00:08:16 följande:

Ok, hur erfaren är han när det gäller sådana kontrakt? Ska han också bo där med dig/stå på kontraktet? När det gäller privata hyresvärdar får man vara lite mer detektiv för att se om de har rätt att hyra ut lägenheten. Risken att bli lurad är störst i storstadsområdena/där det är störst bostadsbrist eftersom folk är som mest desperata där.
    Han är si så där faktiskt.

Detta är faktiskt ingen storstad utan en lita byhåla kan man väl säga..
  • Anonym (bnm)

Får du aktivitetsstöd pga ett funktionshinder så påpeka att du får bostadstillägg också, som är baserat på din hyra och på om du bor ensam eller tillsammans med någon.
    De räknar dock på max 5000 kr i hyra, allt över får man stå för själv utom om man får igenom ett extra tillägg.

Har du ett funktionshinder har du också rätt till en person som hjälper dig med såna här frågor.

Om du får aktivitetsstöd av någon annan anledning så vet jag inte hur det är med bostadstillägg, men det vet försäkringskassan.

Det är lite oklart vad du ska hyra för typ av bostad. Ska du hyra en del i en villa? Då kan det mycket väl vara förstahandskontrakt utan fastställt datum för utflytt = du kan hyra tills du själv vill flytta eller tills villaägaren säger upp dig. de kan alltid hävda att de behöver utrymmet till sig själva och då har du ingen säkerhet. Du har alltid rätt till minst 3 månaders uppsägningstid oavsett vad som skrivs i kontraktet om du inte har bott kortare tid än 3 månader.

Om du ska hyra en lägenhet är det mer tveksamt om det verkligen är ett förstahandskontrakt då personen vill ha deposition in på sitt eget konto. Försöker personen kanske sälja sitt förstahandskontrakt till dig? Det är olagligt.

Hyr du av ett bostadsbolag ska du inte betala in till någons privatkonto och du har en större trygghet kring ditt boende. Du kan inte sägas upp om du inte har misskött dig.

Svar på tråden Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?