• Nutteplutt

Hundar med till tandläkare

De är såhär att jag har en 9 veckor gammal valp som tyvärr blivit så "mamma kär" i mig att jag för tillfället inte kan lämna honom hemma (även med andra människor hemma) utan att bli hysterisk.

Så nu frågar ja, är de möjligt att få ta med denna valpen in till tandläkaren eller måste ja flytta tiden tills då jag kan lämna hunden ensam?????

• Svar på tråden Hundar med till tandläkare
  • Jasmin Karlsson

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara tillåtet att ta med valpen. Tänk på att det kan finnas de som är allergiska och tänk på hygienen. Tror inte de skulle vilja ha kiss på golvet från en orolig valp...

• Betty Boop

Nej, du kan absolut inte ta med dig valpen till tandläkaren! Du behöver inte heller vänta tills valpen är stor nog att vara själv. Låt valpen istället träffa en tänkt hundvakt ett par ggr så att han/hon känner sig trygg. Låt sen hundvakten följa med till tandläkaren och så går de en liten promenad eller väntar utanför tills du är klar.

• Dexter dot com

Ring och hör om det är en privat klinik men jag skulle aldrig utsätta en 9 veckors valp för det även om jag fick ta med den. En så liten valp behöver vara hemma och boa in sig och bli trygg i hemmet och närmiljön. Är det inte något akut så kan det ju vänta 6 månader tills du skolat in valpen hos en hundvakt.

• Gizmo

Lämna hunden hemma eftersom det finns andra människor där som kan ta hand om den.

• tundra

Varför har du tagit valpen så tidigt från sin mamma???
    Korkat om inte tiken är död/sjuk/skjutit ifrån sig valpen/valparna.

• Jasmin Karlsson
    tundra skrev 2016-06-28 08:01:58 följande:

Varför har du tagit valpen så tidigt från sin mamma???
    Korkat om inte tiken är död/sjuk/skjutit ifrån sig valpen/valparna.

Det är standard att sälja valpar vid 8 veckors ålder
  • MyDestiny

Du måste vänja den vid att vara med andra människor förr eller senare.
    Den mår inte dåligt av att du är hos tandläkaren.

• Bibbidi

Självklart kan du inte ta med dig den dit.

Finns det någon i din närhet som kan tänka sig vakta valpen en timme eller två?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • viseversa
    MyDestiny skrev 2016-06-28 08:25:26 följande:

Du måste vänja den vid att vara med andra människor förr eller senare.
    Den mår inte dåligt av att du är hos tandläkaren.

Precis. Ts sluta mjäka. Den får klara sig helt enkelt med andra än du. För nej till tandläkaren ska den inte med.
  • Birgitta02
    tundra skrev 2016-06-28 08:01:58 följande:
    Varför har du tagit valpen så tidigt från sin mamma??? Korkat om inte tiken är död/sjuk/skjutit ifrån sig valpen/valparna.
    Som sagt ovan: valpar säljs vid 8 veckor och kattungar vid 12 veckor. Man har i och för sig börjat lite nätt att rekommendera ytterligare ett par veckor hos mamman, men absolut inga problem att lämna mamman vid 8 veckors ålder.
  • Birgitta02

Nej, du får verkligen inte ta med en hundvalp till tandläkaren. Och självklart är den mammakär i dig. Alldeles utmärkt tillfälle att lämna valpen till andra. Du gör inte hunden en tjänst genom att ha den klistrad vid dig.

Svar på tråden Hundar med till tandläkare