• Charlieochjag

Mår han inte bra eller vad är fel??

Hej!

Vi har haft våra små killar på 12 veckor i lite över ett dygn idag. Redan igår tidig kväll började Sören bli lös i magen. Jag har köpt hem royal canin kitten blötmat till dom och det blev verkligen en favorit. Sedan idag har jag även varvat lite med chesir kitten torrfoder och det gillar dom också. Men sören fortsätter ha diarré och har paniksprungit på lådan flera ggr idag.

Innan har det varit mörkbrun färg och löst men inte vattnigt riktigt, men nu ikväll senast han var där var det ljusbrunt och slemmigt och han kräktes lite, inte alls mycket dock.

Imorgon ska vi till Apoteket direkt på morgonen och köpa FortiFlora, det läste jag skulle vara bra för magen. Vi håller även på att koka ris så han ska få dricka vattnet sedan.

Vi har även tagit kontakt med uppfödaren och hört vad dom hade för foder innan ifall vi kanske övergick till ny sort för tidigt. Sylvester, hans bror mår dock prima i magen..

Man blir så orolig att något ska vara fel :'(

Han är dock pigg och leker för fullt mellan varven..

Någon kunnig? Fortsätter det imorgon kommer jag givetvis ringa veterinären!!

• Svar på tråden Mår han inte bra eller vad är fel??
  • Jasmin Karlsson

Kan vara foderbytet, kan vara stressen av flytten. Om uppfödaren säger att han inte haft diarré innan ni fick honom är det antagligen nåt av det. Att han är pigg och leker är bra. Fortiflora är bra.
    Om kattungen blir slö, inte vill äta eller fortsätter ha diarré lång tid även om den är pigg (tex 1 vecka) - kontakta veterinär.

• Birgitta02

Vilken sötnos! Svårt att säga vad som är fel på den lille. Men se till att han inte blir uttorkad. Dvs att han dricker. Du kan kolla uttorkning genom att lyfta lite på skinnet. Om inte skinnet faller tillbaka så är han uttorkad. Ju längre tid det stannar i "upplyft" läge desto värre uttorkning. Små kattungar blir, precis som hundvalpar, fort medtagna om de är sjuka. Du bör låta magen vila. Ring veterinären och fråga hur du skall göra. Ett telefonsamtal kostar inget :)

• Lovajsa

Det kan ju bero på både stress från flytten och foderbyte, katter kan vara väldigt känsliga inför foderbyte och man bör ta det väldigt försiktigt med lite i taget om man ska byta. 
    Jag rekommenderar taste of the wild då den funkar både för kattungar och vuxna katter, alltså slipper man byta foder då dom blir äldre och man kan köra med samma hela kattens liv om man så vill. Jag har själv taste of the wild till mina katter och dom älskar den :)
    Jag brukar beställa från www.aktivkatt.se 
    Du kan även gå in där och kolla vad fodret innehåller. Snabb leverans och definitivt prisvärt :)

Lycka till och hoppas din katt börjar må bättre snart! 

Svar på tråden Mår han inte bra eller vad är fel??