• Charlotte1987

Operera magen via landstinget tex värmland

Hej! Detta har säkert kommit upp här tidigare men frågar ändå.

Jag har sedan jag fick mina två barn haft mycket lös hud på magen.

Jag undrar ni som fått bukplastik gratis via landstinget vad var kraven? Vilka problem hade du? Hur går man tillväga? Hur lång tid tog det från första kontakt till operation?

Jag ska träffa en gynekolog angående ev framfall vilket jag tror kan förvärras något av min hängande mage (pga lös hud), tänkte att jag kanske skulle nämna detta då.

• Svar på tråden Operera magen via landstinget tex värmland
  • Långbenopluto

Tror det är omöjligt idag eftersom det är så dålig ekonomi.

Du får spara ihop pengar och vända dig till en privat klinik.

• Anonym (kan?)

Kan man få framfall av löshud på magen?

• Långbenopluto
    Anonym (kan?) skrev 2016-06-29 07:16:33 följande:
    Kan man få framfall av löshud på magen?
    Nej, absolut inte.
  • Anonym (Caroline)

Landsting gör ingen form av bukplastik av enbart estetisk karaktär. De bukoperationer man gör är de av medicinsk karaktär (men även inom detta område är det ibland mycket svårt att få igen operation då landsting inom många områden har rätt att själva besluta vad som skall klassas som medicinsk orsak och inte ,och ju snävare ekonomi, ju snävare blir definitionen).

Överskottshud och eventuellt förslappad bukvägg efter graviditet räknas inte som medicinskt.så i detta avseende är privat vård nog ända alternativet (om det inte finns andra orsaker än de du skriver här).

Framfall har inget med lös hud på mage/buk efter graviditeten att göra utan hör primärt samman med bäckenbottenmuskulaturen. Framfallsoperation är däremot av medicinsk karaktär, men tyvärr ofta väldigt underprioriterad.

Nu är det dock ganska många år sedan jag arbetade på CSK Karlstad så saker kan ju förändrats, men jag har svårt att tro att det blivit generösare, snarare motsatsen.

Svar på tråden Operera magen via landstinget tex värmland