• Anonym (Förälder)

Kräva utlandsresa med ett barn du inte har vårdnad om?

Hej!

Det här är en fråga jag skulle vilja ställa till en advokat men jag börjar här och hoppas på sakliga svar.

Min dotter, 9 år, har en pappa som hon träffar varannan lördag enligt tingsrättens beslut. Jag har ensam vårdnad om flickan. 

Nu vill han resa utomlands med flickan till sitt hemland, Thailand, i tre veckor. 

Jag vill inte det. Dels har han en narcissistisk personlighet, dvs han ljuger och baktalar mig inför barnet, dels är han en dålig förebild rent allmänt, dels säger barnet själv att hon inte vill åka med pappan på den föreslagna resan, dels har pappan och jag ingen som helst kommunikation- hur ska jag få veta hur barnet mår om hon är utomlands med pappan? Och dels skulle jag oroa ihjäl mig över risken att mitt barn inte kommer hem igen som det var planerat. Hur hittar jag mitt barn i Thailand om pappan inte samarbetar med mig liksom?

Det som talar för att han har rätt att göra denna resa är att alla barn har rätt till båda sina föräldrar.

Men innebär detta att en förälder som inte har vårdnaden har "rätt" att ta med ett barn utomlands i tre veckor utan vårdnadshavaren och det 9-åriga barnets vilja?

Kom igen, vad tror ni? Pappan säger att han ska ta detta ärende till domstol.

• Svar på tråden Kräva utlandsresa med ett barn du inte har vårdnad om?
  • SupersurasunkSara

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Hade han haft umgänge varannan vecka så hade han kunnat åka vart han vill på sin tid med flickan. Åker han på din tid är det inte ok, men som sagt, om han vill kidnappa henne skiter ju han i det...

Han kan dock inte skaffa pass utan det måste du göra.

Nu har han umgänge varannan helg, är det så hela tiden, även över sommaren? Om det är så måste han stämma dig för att få till ett nytt umgängesavtal och det lär ju ta lite tid så denna sommar hinner han nog inte få till någon resa. Om flickan inte har pass, ring och spärra hennes personnummer så han inte kan ordna pass genom att förfalska din namnteckning. VET inte om det skulle gå, jag kunde skaffa och hämta ut mitt barns pass själv, men med pappans underskrift (vi har gemensam vårdnad) så kanske skulle han kunna lura till sig det. Dock skulle nog din dotter tala om utifall de varit hos polisen och skaffat pass...

• Anonym (Förälder)

Tack för svar!

Ja, ett alternativ för honom är såklart att stämma mig för att få till ett nytt umgängesavtal. Det borde vara fullt möjligt.

Men så länge jag har ensam vårdnad borde han aldrig på laglig väg kunna kräva en utlandsresa? Då det är jag som har passet/ möjligheten att skaffa pass.

• Anonym (-)

alla regler finns ju för barnens skull och utgår från deras bästa, så i den åldern då dom faktiskt kan ha en egen åsikt så brukar man väl utgå mycket på den?
    Dvs, hade hon väldigt gärna velat åka så hade det kanske kunnat göras ett undantag från umgängesbestämmelserna, men nu när hon inte ens vill åka så borde det vara väldigt svårt för pappan att få igenom en resa?

• Anonym (-ros-)

Jag hoppas att pappan inte får igenom det.

• Anonym (-ros-)
    SupersurasunkSara skrev 2016-06-29 10:37:01 följande:

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Hade han haft umgänge varannan vecka så hade han kunnat åka vart han vill på sin tid med flickan. Åker han på din tid är det inte ok, men som sagt, om han vill kidnappa henne skiter ju han i det...

Han kan dock inte skaffa pass utan det måste du göra.

Nu har han umgänge varannan helg, är det så hela tiden, även över sommaren? Om det är så måste han stämma dig för att få till ett nytt umgängesavtal och det lär ju ta lite tid så denna sommar hinner han nog inte få till någon resa. Om flickan inte har pass, ring och spärra hennes personnummer så han inte kan ordna pass genom att förfalska din namnteckning. VET inte om det skulle gå, jag kunde skaffa och hämta ut mitt barns pass själv, men med pappans underskrift (vi har gemensam vårdnad) så kanske skulle han kunna lura till sig det. Dock skulle nog din dotter tala om utifall de varit hos polisen och skaffat pass...

Det kan gå att göra ett pass iaf.
    Mitt barns pappa lyckades med det, trots att jag har ensam vårdnad.
    Han hade dragit ut ett papper där det står vem som är mamma och vem som är pappa, vart barnet är född, osv. Det räckte för passpolisen på Kungsholmen i Sthlm.
  • nevermind
    Anonym (-ros-) skrev 2016-06-29 11:34:28 följande:
    Han hade dragit ut ett papper där det står vem som är mamma och vem som är pappa, vart barnet är född, osv. Det räckte för passpolisen på Kungsholmen i Sthlm.
    Herregud... Gjorde du en anmälan mot dem? Om det ens går?
  • Anonym (-ros-)
    nevermind skrev 2016-06-29 11:41:30 följande:
    Herregud... Gjorde du en anmälan mot dem? Om det ens går?
    Nej, för då visste jag inte att det krävdes en vårdnadshavare för att utföra ett pass. Det är något jag lärt mig i efterhand.
  • Anonym (Pass)
    Anonym (-ros-) skrev 2016-06-29 11:34:28 följande:
    Shit!
    Jag är själv passhandläggare, - inte där dock, och det är väldigt stränga regler vi följer. Nåt måste gått väldigt snett där! 
    Du har rätt att titta på ansökan o ffa bilagan som i detta fall måste vara förfalskad, vilket är grund till anmälan som ett brott i sig.
    Enligt lag o regel måste minst en vårdnadshavare vara med (såtillvida inte barnet är placerat etc) och bilagan måste vara korrekt ifylld och bevittnad.
    Vi tar alltid leg på personen som är där med barnet o ansöker och ser tydligt vem som är vårdnadshavare.
    Tjänstemannen har klart begått tjänstefel/generalfel om han/hon släppt iväg en ansökan där medföljande förälder inte är vårdnadshavare...

Man kan alltid spärra sitt barns pass så att det inte går att använda, 

TS utifrån att ert barn måste ha pass så omöjliggörs såklart resan om du inte går med på att göra ett. 
Svar på tråden Kräva utlandsresa med ett barn du inte har vårdnad om?