Kräva utlandsresa med ett barn du inte har vårdnad om?
Hej!
Det här är en fråga jag skulle vilja ställa till en advokat men jag börjar här och hoppas på sakliga svar.
Min dotter, 9 år, har en pappa som hon träffar varannan lördag enligt tingsrättens beslut. Jag har ensam vårdnad om flickan.
Nu vill han resa utomlands med flickan till sitt hemland, Thailand, i tre veckor.
Jag vill inte det. Dels har han en narcissistisk personlighet, dvs han ljuger och baktalar mig inför barnet, dels är han en dålig förebild rent allmänt, dels säger barnet själv att hon inte vill åka med pappan på den föreslagna resan, dels har pappan och jag ingen som helst kommunikation- hur ska jag få veta hur barnet mår om hon är utomlands med pappan? Och dels skulle jag oroa ihjäl mig över risken att mitt barn inte kommer hem igen som det var planerat. Hur hittar jag mitt barn i Thailand om pappan inte samarbetar med mig liksom?
Det som talar för att han har rätt att göra denna resa är att alla barn har rätt till båda sina föräldrar.
Men innebär detta att en förälder som inte har vårdnaden har "rätt" att ta med ett barn utomlands i tre veckor utan vårdnadshavaren och det 9-åriga barnets vilja?
Kom igen, vad tror ni? Pappan säger att han ska ta detta ärende till domstol.
Jag har postat om den här tråden, eftersom jag glömde att tillåta anonyma svar i den förra.