Polistrakasserad av grannarna (långt)
Jag och min sambo har bott i studentlägenhet som jag har kontrakt på i ca 3 och ett halvt år nu. Grannarna är lite av varje, en del unga studenter, vissa äldre som hyr i andra hand (fast man eg. inte får det), nån riktigt gammal människa, några barnfamiljer osv. Det har funkat bra att bo här förutom att vissa grannar ibland festar extremt högt till tidig morgon, men då många flyttar in och ut hela tiden så blir det bättre efter ett tag.
Det senaste året har vi dock trakasserats av nån/några grannar som ständigt ringer polisen! Det har hänt EN gång att vi stört andra, det var en lördag för ca 1.5 år sen när vi hade en fest och en kompis bjöd in en massa som vi inte kände som förde ett jäkla liv, nån granne ringde då störningsjouren och alla försvann härifrån vid ca kl 23. Ingen annan gång har vi varit högljudda. Jag börjar jobba kl 6 och sover därför vid senast 21, min sambo kommer hem från jobbet vid 23 och sover då. Mellan är vi lugna och tysta.
Men så för ca ett år sen kom plötsligt polisen och ringde på. Det var vid typ kl 20 på kvällen och jag och sambon undrade vem det kunde vara då ingen vi känner brukar komma så sent, så det tog väl kanske 20 sek innan vi rörde oss mot dörren, då är det nån som öppnar brevinkastet och ropar "hallå det är från polisen!". När vi öppnar går de rakt in och säger att grannarna larmat att en kvinna skrikit i panik härifrån. Vi blir helt paffa och de kräver att få tala med mig i enrum så de tar mig till vardagsrummet och sambon till köket. Polisen som är med mig spänner ögonen i mig och säger åt mig att berätta ärligt vad som hänt, jag är förvirrad och lite rädd så jag stakar mig och är nervös, och han ser fett misstänksam ut. De går också runt i lägenheten och kollar i alla rum, även vårt extra rum där vi har en inneboende (som tur var var han inte hemma). Till slut ger de med sig iallafall och efter att ha kollat mitt och sambons leg och tagit våra telefonnummer så går de.
Jag och sambon var jätteoroliga att nån kanske hört vår tv eller så och trott att nåt hemskt hänt, även fast volymen var låg, så vi var efter detta noga med att inte spela musik eller kolla på tv högt, utan använder oftast våra hörlurar nu.
Efter detta har det dock hänt 4-5 gånger till. Varje gång är det samma, att de hört en kvinna skrika i panik, och varje gång tar de våra leg och nummer. Jag har protesterat och sagt att de kan inte komma hit varje gång för att nån granne håller på och busringer eller vad de nu gör, men de säger att de kommer komma varje gång för det är deras skyldighet att ingripa om nån larmar. Droppen var när de ringde på mitt i natten, jag hade redan sovit i flera timmar och sambon hade gått och lagt sig för ca en timme sen och låg och kollade på nåt på sin padda med hörlurar. Då ringer de på och ska in, förhöra oss, ta leg osv osv hela proceduren, väcker vår inneboende för att kolla in i hans rum och ta hans leg och nummer. Klockan är då ca 1 på natten och jag ska upp 4.30 för att jobba. Jag börjar gråta av frustration, förnedring och ilska och polisen stannar därför ännu längre denna gång för att de är säkra på att nåt har hänt. Var så jäva pinsam att försöka förklara det för vår inneboende.
Jag ORKAR INTE MER!! Vi är skötsamma och både jobbar och pluggar och sköter våra liv. Jag vet inte vem av grannarna det är som jävlas hela tiden, har tänkt att det kanske är nåt ex till min sambo som vill förstöra eller så men det är det inte. Jag mår jättedåligt av detta, särskilt eftersom jag har ett förflutet med en gammal sambo för många år sen som misshandlade mig och försökte döda mig så varje gång polisen kommer får jag upp minnesbilder. Har tänkt att det kanske är han som på nåt sätt gör detta eller ber nån i byggnaden göra det men det känns helt paranoidt och jag vet inte hur han skulle göra det.
Snälla vad ska jag göra? Jag håller på att gå sönder, är ett nervöst vrak hela tiden och vågar knappt gå ut, det är ju jättepinsamt att alla grannar ser att polisen är hos oss hela tiden :'( ska vi behöva flytta för att få vara ifred?