• Anonym (Lise)

Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?

I går tog jag första tabletten vid 16.00 på sjukhuset.
    Är i v.5

Kommer starta med cytotec i morgon på morgonen (fick inte börja på kvällen enligt barnmorskan).

Vad ska jag egentligen vänta mig? Efter att ha läst här så ser jag framför mig ungefär att jag kommer dö.

Och vad kan vara bra att tänka på?

Har fått ipren, diklofenak och oxycontin med mig hem.

• Svar på tråden Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?
  • Anonym (Lise)

Jag fick 3 st oxycontin med mig hem. Har aldrig tagit det innan men däremot har jag reagerat kraftigt på kodein såsom citodon Treo comp ich ardinex. Fått fruktansvärda magsmärtor och spytt som en gris. Tror ni jag kommer reagera likadant på Oxycontin? Isåfall är det kanske bäst att undvika dem?

• Anonym (S)

Ingen aning. Du kan väl ringa och rådfråga dom?

• isolande
    Anonym (Lise) skrev 2016-06-30 00:59:32 följande:

Jag fick 3 st oxycontin med mig hem. Har aldrig tagit det innan men däremot har jag reagerat kraftigt på kodein såsom citodon Treo comp ich ardinex. Fått fruktansvärda magsmärtor och spytt som en gris. Tror ni jag kommer reagera likadant på Oxycontin? Isåfall är det kanske bäst att undvika dem?

Jag spyr av allt som är morfinliknande, typ oxycontin och sånt. Det går liksom inte. Be om ketogan, det är väldigt effektivt men man mår inte illa på dem.
  • isolande
    Anonym (Gyn) skrev 2016-06-29 22:12:30 följande:
    Man ska aldrig vara ensam vid en hemabort. Vad tror du hade hänt om du börjat störtblöda och svimmat av?
    Ja, jag hade väl dött?

Men jag fick liksom ingen info om att risk för störtblödning ens fanns utan det som sas till mig var typ att jag kunde jobba dagen efter. Fick inga extra smärtstillande utan det var alvedon som gällde.... 
  • Anonym (Lise)

Lite svårt och be om Ketogan när jag ligger i sängen 1 mil från sjukhuset.... :(

Hittills har det inte hänt mycket, kommit lite blod vid toabesöken och lite koagel men absolut inga mängder alls. Snart har det gått 3 timmar. Ska man ta de två sista tabletterna då?

• Anonym (x2)
    Anonym (Lise) skrev 2016-06-30 09:16:02 följande:

Lite svårt och be om Ketogan när jag ligger i sängen 1 mil från sjukhuset.... :(

Hittills har det inte hänt mycket, kommit lite blod vid toabesöken och lite koagel men absolut inga mängder alls. Snart har det gått 3 timmar. Ska man ta de två sista tabletterna då?

Hur går det?:)

Följ instruktionerna, hur länge skulle du vänta?
  • Anonym (Lise)

Om det inte hade kommit nått blod efter 3 timmar skulle jag ta två till. Det har kommit blod och koagel men inte mycket och bara när jag är på toa. Ska jag ta två till?

• isolande
    Anonym (Lise) skrev 2016-06-30 09:16:02 följande:

Ok, ja då blir det ju knepigt...

Hur går det? Har du tagit de andra två? 

Jag fick oxå ta två ggr och man märkte när det "släppte". Det sa bara splasch i toan med blod och sen var det igång. Lycka till
  • Anonym (Gyn)
    isolande skrev 2016-06-30 08:57:51 följande:

Ja, jag hade väl dött?

Men jag fick liksom ingen info om att risk för störtblödning ens fanns utan det som sas till mig var typ att jag kunde jobba dagen efter. Fick inga extra smärtstillande utan det var alvedon som gällde.... 

Du fick rimligtvis instruktion om att inte vara ensam. Annars har det begåtts ett allvarligt fel.
  • isolande
    Anonym (Gyn) skrev 2016-06-30 11:47:20 följande:
    Du fick rimligtvis instruktion om att inte vara ensam. Annars har det begåtts ett allvarligt fel.
    Alltså, jag känner mig anklagad här.... Var du med under min abort och hörde allt som sas och inte sas? Nej, precis.

Jag fick i princip ingen info alls om vad jag kunde förvänta mig av aborten. Jag kom dit, fick två piller att stoppa upp och två alvedon att svälja. Sedan fick jag ligga i en sal med andra som oxå skulle göra abort. Inget hände så då fick jag två piller till att stoppa upp. När jag fick rejält ont och rusade till toan ringde jag på klockan och de sa att jahopp, nu har det satt igång, nu kan du gå hem. Lycka till. Så jag tog en taxi hem, ensam, och låg i sängen i två dagar tills det kändes bättre.

Kanske är detta helt åt helvete, men hur ska JAG kunna veta vad för rutiner som skall följas på en abortmottagning?! I min värld var det det här som hände iaf. Och det gick bra.
  • Anonym (Gyn)
    isolande skrev 2016-06-30 13:22:39 följande:

Alltså, jag känner mig anklagad här.... Var du med under min abort och hörde allt som sas och inte sas? Nej, precis.

Jag fick i princip ingen info alls om vad jag kunde förvänta mig av aborten. Jag kom dit, fick två piller att stoppa upp och två alvedon att svälja. Sedan fick jag ligga i en sal med andra som oxå skulle göra abort. Inget hände så då fick jag två piller till att stoppa upp. När jag fick rejält ont och rusade till toan ringde jag på klockan och de sa att jahopp, nu har det satt igång, nu kan du gå hem. Lycka till. Så jag tog en taxi hem, ensam, och låg i sängen i två dagar tills det kändes bättre.

Kanske är detta helt åt helvete, men hur ska JAG kunna veta vad för rutiner som skall följas på en abortmottagning?! I min värld var det det här som hände iaf. Och det gick bra.

I ditt första inlägg jag citerade skrev du att du var ensam hela dagen och att det gick bra. Trodde såklart att du var hemma.
  • Anonym (Lise)

Detta gick ju över förväntan.

Tog cytotec vid 07, sov sedan en timma och vaknade av lite mensvärk. Lite blod och lite koagel kom ut vid toalettbesök. Låg sedan och tittade på serier i sängen med varm vetekudde på magen. Vid 11.00 tiden började smärtan öka på lite så då tog jag en oxycontin....smärtan avtog direkt och jag blev dåsig, somnade och sov fram till 14.00. Har kommit lite blod vid toalettbesök men absolut inga mängder. Smärtan var absolut inget farlig, som mensvärk och försvann direkt på oxycontin.

• isolande
    Anonym (Gyn) skrev 2016-06-30 13:49:33 följande:

I ditt första inlägg jag citerade skrev du att du var ensam hela dagen och att det gick bra. Trodde såklart att du var hemma.
    Jag var på abortmottagningen tidigt på morgonen tills blödningen satt igång, men sen var jag ensam resten av dagen ja.

Det är min upplevelse av abort. Men andra kanske bara får tabletter utskrivna, hämtar på Apoteket och är hemma varenda sekund? Vissa kanske ligger på sjukhus flera dagar? Vad vet jag liksom? Jag är ingen abortexpert....
  • Anonym (Lise)

Känner mig dig Isolande, låter inte som en kul upplevelse alls

• Anonym (vecka 6)

Jag har bara läst trådstarten, och aborten är troligtvis redan gjord, men andra kommer ju läsa det här så jag tipsar ändå.

Ha bekväma och lös sittande kläder och bra bindor (de största nattbindor du hittar) Ha en hink i närheten, illamående och kräkningar är en vanlig biverkning. För mig kom det väldigt hastigt.

Planera inte in något viktigt den närmaste tiden. Jag var sjukskriven i två veckor efteråt.

Svar på tråden Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?