• Anonym (Lisa)

Hjälp! Hur sköter man en gravplats?

Min pappa dog förra våren och min bror ville att vi skulle begrava honom på en gravplats, vilket vi gjorde. Själv tyckte jag nog att minneslund vore bättre, eftersom vi båda bor flera mil från kyrkogården tänkte jag att ett underhållsfritt alternativ var bäst.

Nu har det visat sig att min bror inte alls är villig att hjälpa till med underhållet av graven, han har besökt kyrkogården 4 ggr på 10 månader. När jag säger att det måste skötas om, planteras och vattnas tycker min bror att jag överdriver och att blommor är oviktigt. Han tycker att det räcker med att åka till kyrkogården en gång i månaden. Jag vill ju inte att det ska se ovårdat ut och har förstått att gravar i regel sköts om med nyplanteringar och pynt flera gånger per år. Krans och ljus på allahellgona, till jul, påskblommor, sommarblommor och till höst. Har jag missat något eller överdriver jag? Hur ofta sköter ni om era anhörigas gravar?

• Svar på tråden Hjälp! Hur sköter man en gravplats?
  • Anonym (Köpa)

Man kan köpa in sig så kyrkogårdsförvaltningen sköter all vård. Så har vi på pappas grav fast mamma bor på samma ort. Alltid fint och skött.

• Anonym (Lisa)

Tack för tipset! Vet du vad det kostar och vad som ingår?

• Ingela 885

Det finns inget rätt eller fel sätt. Går man runt lite på en kyrkogård ser man strax att där finns allt från Bara gräs till massor av blommor och alla nivåer däremellan vid gravvårdarna.

Men de flesta som har valt att ha en gravvård besöker den nog regelbundet och ser till att där ser snyggt ut. Hur ofta man behöver se till det beror på vad man planterat och ambitionsnivå.

Om man inte vill/har tid eller ork att se till graven tillräckligt ofta finns vid de flesta kyrkogårdar möjlighet att köpa tjänsten "gravskötsel" från kyrkogårdsförvaltningen. Tjänsten brukar finnas i flera varianter som innefattar allt från blomplantering, vattning, rensning och ljuständning vid särskilda högtider mm. Dessa tjänster kostar ju pengar men i ert fall kanske det är ett alterantiv. Kanske är din bror villig att dela kostanden med dig och din mor?

• Anonym (Köpa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-29 19:29:44 följande:
    Tack för tipset! Vet du vad det kostar och vad som ingår?
    Mamma köpte in sig på 25 år och har väl nyss förnyat det, men vet inte alls vad det kostar. Allt ingår- blommor, vattning, skötsel. Man får ju plantera egna blommor också bredvid det de satt. Och ästta dit ljuslyktor. Dock hemma har de ett slutdatum för när man måste hämta hem egna vaser och lyktor inför vintern-det blir liksom en meter snö lätt där uppe.
Svar på tråden Hjälp! Hur sköter man en gravplats?