• Kia82

Resa bokad till Turkiet i nästa vecka

På onsdag har vi bokat en resa till Alanya via flyget i Antalya men nu efter terrordådet i tisdagskvällen så är jag livrädd och all glädje över semester har förvisso till magont och ångest. Någon annan som också ska åka dit snart, vågar man överhuvudtaget!?

• Svar på tråden Resa bokad till Turkiet i nästa vecka
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 15:49:49 följande:
    Ja men trodde det var turistorter vi pratade om . Det finns alltid delar i Turkiet som UD avråder från . Men det är ju delar inte turister åker speciellt ofta. Vi pratar om olika saker nu .
    Nä det var inte turistorter vi diskuterade. Läs 42-43 i andra tråden
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 16:03:20 följande:
    Nä det var inte turistorter vi diskuterade. Läs 42-43 i andra tråden
    Jag trodde det eftersom det var det ts handlade om
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 13:42:08 följande:
    . Sedan tidigare avråder Utrikesdepartementet med anledning av säkerhetsläget från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen, samt till Diyarbakir stad. Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till: - övriga delar av gränsprovinserna Hatay, Kilis, Gaziantep, Mardin, Sanilurfa, Sirnak samt Diyarbakir. - provinserna Van, Siirt, Tunceli, Bingöl, Igdir, Agri samt Hakkari i sydöstra Turkiet.
    Den här biten har UD  avrått från i månader , inget nytt
    infochristina skrev 2016-07-17 13:46:04 följande:

Den här biten har UD  avrått från i månader , inget nytt
    Nä det har dom inte .

Hur kan du tro det efter den här konversationen
  • Frontline
    Holma skrev 2016-07-16 16:15:51 följande:
    Dom oroliga länderna skulle jag aldrig åka under oroliga tider . Skulle du sätta dig o din familj på ett plan till Turkiet idagläget ?
    Japp skulle utan tvekan ta ett plan ner idag med frugan och våra 3 barn till Turkiet och bara ha det skönt i 1 vecka..
    Skulle nog vara mer orolig att spendera 1 vecka i Uppsala just nu så som läget ser ut där.
    Skulle inte ens vilja besöka Malmö med tanke på att det var 3 skottlossningar där inatt.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Scruffy

En gammal tråd men,,, vi åkte till Turkiet den 30.6 typ två dagar efter terrordåden som TS skrev om. Vi flög till Izmir. Vi var aldrig oroliga för vi skulle inte till Istanbul som ligger långt därifrån.

Det märktes lite för det var mycket mindre gäster på hotellet än för 1 år sedan.
    Vi bodde på ett stort hotell ca 10 km från Kusadasi. Vi var på hotellet och dess vattenpartk. Gjorde två utflykter till Kusadasi samt en till Samos.

Vi hade fantastiskt väder, åt god mat och njöt av semestern.

Själv är jag mer rädd för storstäder och turistattraktioner numera. Tror att Frankrike och London är mycket farligare.

Hoppas att TS och familj hade en bra semester.

• corona
    Scruffy skrev 2016-07-19 10:49:58 följande:

En gammal tråd men,,, vi åkte till Turkiet den 30.6 typ två dagar efter terrordåden som TS skrev om. Vi flög till Izmir. Vi var aldrig oroliga för vi skulle inte till Istanbul som ligger långt därifrån.

Det märktes lite för det var mycket mindre gäster på hotellet än för 1 år sedan.

Vi bodde på ett stort hotell ca 10 km från Kusadasi. Vi var på hotellet och dess vattenpartk. Gjorde två utflykter till Kusadasi samt en till Samos.

Vi hade fantastiskt väder, åt god mat och njöt av semestern.

Själv är jag mer rädd för storstäder och turistattraktioner numera. Tror att Frankrike och London är mycket farligare.

Hoppas att TS och familj hade en bra semester.

Ja, känns som att det är större risk att åka tunnelbana i London eller Stockholm, besöka storstäder i Europa öht.
  • kaffe

Jag skulle aldrig åka dit med mina barn i dagsläget. Även om risken att något ska hända är mikroskopisk så finns den ändå. Har tyvärr varit med om att åka till ett oroligt land med tron att inget skulle hända, men det gjorde det. Så för mej blir det ett säkrare land och på köpet slipper jag bli jagad av försäljare som vill tvinga på en dåliga märkeskopior. Win win.

• jps
    kaffe skrev 2016-07-19 23:10:52 följande:

Jag skulle aldrig åka dit med mina barn i dagsläget. Även om risken att något ska hända är mikroskopisk så finns den ändå. Har tyvärr varit med om att åka till ett oroligt land med tron att inget skulle hända, men det gjorde det. Så för mej blir det ett säkrare land och på köpet slipper jag bli jagad av försäljare som vill tvinga på en dåliga märkeskopior. Win win.

Det blir bilsemester i norra Finland istället ? :)
  • badrap

Tycker inte det handlar om just Turkiet som resmål även om det kanske inte är det ultimata resemålet, utan om din magkänsla och huruvida du tror du kommer kunna slappna av eller ej.

Känner du endast oro ich ångest inför resa så helt enkelt skit i det. Pengar kommer och går och du kommer troligtvis inte bry dig eftersom känslan av att ta rätt beslut, att lyssna på sin magkänsla helt klart slår dem pengar du förlorar.

Känner du att du kan övervinna din oro och få ut något av resan om så bara hänga vis polen på hotellet så åk.

• K med lilla E
    jps skrev 2016-08-04 09:02:34 följande:
    Det blir bilsemester i norra Finland istället ? :)
    Det är säkert också trevligt om man gillar att åka bil.... men det är ju inte direkt som att ligga och slappa vid en pool i 35 graders värme och sippa drinkar hela dagarna SoligSkål
Svar på tråden Resa bokad till Turkiet i nästa vecka