• Anonym (trådskapare)

Sparande och inkomst

Hej. Funderar på detta med vad andra har för sparande m.m. Jag är 22 år och får ut ca 14-15000 kr/månad. Jag är sambo så de kostnader med VERSALER är alltså den hälft jag betalar.

HYRA+EL+HEMFÖRSÄKRING 2050

internet 150

a-kassa 105

telefon 300

MATPENGAR 2500

bilförsäkring 450

=5555 kr

Utöver detta försöker jag spara 3000 kr.

Alltså blir de totala kostnaderna runt 8000-9000 totalt. Vi bor i hyresrätt men har som ambition att så småningom köpa hus. Vi båda har sparat ca 50 000 var som vi fått ihop på 1,5 år. Hur mycket sparar ni andra som har ungefär lika kostnader och inkomst? Har ni något tips på var man kanske kan placera pengarna, alltså ett bra sparkonto? Har handelsbanken i dagsläget vilket ger typ 0,02% ränta..

• Svar på tråden Sparande och inkomst
  • Anonym (trådskapare)

Glömde en fråga. Hur mycket pensionssparar ni med liknande inkomst? Vill gärna börja men vet inte vad som är rimligt.

• Anonym (asdf)
    hyra+el+hemförsäkring 2800
    internet 400
    a-kassa/facket 330
    telefon 100
    mat 2500
    bilförsäkring 400

Bor själv, 26 år
    Får ut ca 22 000
    ca 350 000 i sparpengar+fonder
    Lån kvar (bostad+studier): 570 000
    Sparar 1000/mån till MC.
  • Anonym (08an)

Hur kan ni lägga så mycket pengar på mat?

27år, sambo. Arbetar inom vården, har studielån. Får ca 20000 efter skatt

Hyra ca 7000:- med parkering o garage.

Mat: 3000

Csn: 1000

Telefon: 200

Bränsle/busskort: ca 1500

El: 300

Delar dock på kostnaderna med sambon, vi sparar 15-20000 varje månad. Tänker köpa hus inom snar framtid.

• Anonym (Aktier)

Ni är så unga. Det är nu man ska börja spara. Sätt in 2 000 kr (1 000 var) på en fond, t ex Avanza Zero (utan avgifter). Spara detta varje månad så har ni en rejäl slant när ni går i pension. Aktier är perfekt för långsiktigt  sparande.

• Anonym (sparsam)

får ut 22 k och sparar just nu 14 000 i månaden eftersom vi snart ska köpa hus

• Anonym (trådskapare)
    Anonym (08an) skrev 2016-06-30 18:54:34 följande:

Hur kan ni lägga så mycket pengar på mat?

27år, sambo. Arbetar inom vården, har studielån. Får ca 20000 efter skatt

Hyra ca 7000:- med parkering o garage.

Mat: 3000

Csn: 1000

Telefon: 200

Bränsle/busskort: ca 1500

El: 300

Delar dock på kostnaderna med sambon, vi sparar 15-20000 varje månad. Tänker köpa hus inom snar framtid.

5000 för mat kanske är rätt mycket.. Tror det handlar om att vi inte lärt oss planera inköpen ordentligt, försöker bli bättre. Vi handlar dessutom hygienartiklar för dom pengarna. Nåt tips på hur vi kan förbättra matbudgeten?
    Anonym (Aktier) skrev 2016-06-30 19:07:54 följande:

Ni är så unga. Det är nu man ska börja spara. Sätt in 2 000 kr (1 000 var) på en fond, t ex Avanza Zero (utan avgifter). Spara detta varje månad så har ni en rejäl slant när ni går i pension. Aktier är perfekt för långsiktigt  sparande.

Har kollat på Avanza. Men då kan jag väl även förlora pengar? Ska boka in ett bankmöte ocj gå igenom ekonomin.

• Anonym (sparsam)

Mitt tips är att skriva ner olika billiga maträtter och sedan se till att äta dessa 80% av tiden och att köpa lågprismärken. De till att basvarorna till detta alltid finns hemma och passa på när det finns erbjudanden. Vi ska sikta på att handla för mat för 2000 denna månad (2 pers) och det verkar hålla. 

• Anonym (PEZ)

Ni har ett bra sparande.
    Men lägger ni 5k på mat så  är det rätt högt.
    Försök planera inköpa storhandla, handla storpack använd butikernas bonuskort tex coop så ni får poäng och det kan ni plocka ut andra varor för, det går att plocka ut det i pengar som dras vid köp men man vinner mer på att ta poängvaror det ger bättre rabatt.

Sen är det nästan ett måste att fondspara, finns knappt några konton med bra ränta oftast vinner man på det i längden om husköpet ligger flera år frammåt.

Svar på tråden Sparande och inkomst