Vad betyder Alva???
Hej.
Håller på att leta ihjäl mig på webben efter vad Alva betyder, har tittat på allt möjligt. Jag kan inte hitta det, kan ni hjälpa mig?
Tack på förhand!
Hej.
Håller på att leta ihjäl mig på webben efter vad Alva betyder, har tittat på allt möjligt. Jag kan inte hitta det, kan ni hjälpa mig?
Tack på förhand!
Har för mig att det betyder "den goda" och är den kvinnliga varianten av Alf
Alva åker som en raket uppåt på topplistan. Från en plats runt 200 för bara några år sedan är Alva nu det 34:e vanligaste flicknamnet i Sverige.
Alva var också populärt på 1910-talet men inte alls i klass med dagens modetrend. Det finns nära 5 000 svenska kvinnor som heter Alva.
Alla de nya Alvorna har dock haft problem med sina namnsdagsfiranden eftersom namnet haft tre olika datum för namnsdag på tio år. Förhoppningsvis kan den nya dagen, 3 september, hålla i sig lite längre än de tidigare försöken.
Alva delar nu namnsdag med Alfhild, troligen beroende på att Alva kan ses som en feminin variant av Alf.
Alva är ett ungt namn; det användes första gången i Sverige år 1845.
hmmm....trodde det var betydelsen jag hade hittat, men det var det ju inte.....sorry
Alva är den kvinnliga formen av Alf vilket är ett gammalt nordiskt namn som förmodligen motsvarar tyskans Adolf, men namnet associeras också med ordet alf som betyder andeväsen, en maskulin form av älva.
min dotter heter det och jag säger som de andra Älva!!
Jag heter Alva, men betyder det verkligen Alf? För jag vill kalla mej nåt annat en bara Alva! Men vill inte ha ksk direkt Alf.. Hehe..
Finns det nåt mer lite finare/coolare namn? Tacksam för svar!??
Jag heter Alva och när jag har kollat upp vad mitt namn betyder i namnboken står det "litet, mytiskt väsen" men det kan även betyda ljus och vit.
Bara 9 år senare
Alva betyder blandanat morganens första strålar!!eller livetsarme??