Hur hjälper jag mitt barn på bästa sätt?
Hej på er.
Vill inte att detta ska bli för långrandigt så jag beskriver så kort jag kan så får ni ställa frågor om ni undrar något.
Jag har ett barn med en man som jag levde med i många år. De första två åren brydde han sig knappt om barnet då det inte var intressant när det inte kunde kommunicera ordentligt. Det blev väl inte direkt bättre sen heller men han kunde iaf leka en liten stund med barnet då. Datorn och datorspel var alltid det viktigaste i hans liv. Han har troligen någon diagnos då han har empatistörning och har själv medgett det.
Under alla dessa år pågick det psykisk misshandel som tryckte ner mig i skorna men kommer inte skriva mer om det då det inte är relevant längre. Har redan sedan ett par år lämnat honom.
Vi har gemensam vårdnad om barnet, barnet är mellan 9-12 år. Barnet bor hos oss växelvis. Barnet har problem med många saker kring sin pappa och det blir ständigt diskussioner om saker som skett och det framgår då tydligt att han inte är emotionellt kapabel att ta hand om ett barn som försöker växa upp och hitta sin egen personlighet.
Nåväl, barnet är dock mer än halva tiden hos mig då pappan ofta hittar på andra saker och låter mig ta extra. Förstå mig rätt, jag har gärna mitt barn extra. Men barnet blir ständigt besviket och ledset på sin pappa över att aldrig vara viktigare än tex kompisar, kryssning, festivaler, fester, dejter mm.
Vad gör man egentligen?
Jag vill ju självklart att barnet ska ha en bra relation till sin pappa men jag vägrar sitta och ljuga och skydda mitt ex.
Jag vill nog helst att det blir prövat om jag kan ha barnet boende hos mig på heltid och han har umgänge.
Men hur mycket skit måste pappan ställa till med för att dom ska lyssna på mig som mamma? Hur går jag tillväga? Eller ska jag tyst sitta kvar och se mitt barn må sämre och sämre och sakta inse hur oviktig hen är så fort något annat dyker upp.
Det finns självklart fler saker som gör att jag vill få bort mitt barn från honom men allt ligger i den psykiska behandlingen.
Alla tankar utom elaka är välkomna.